Waarom wachten als die auto al in de showroom staat??

AdB

Senior Member
Misschien een domme vraag, maar als ik als particulier een andere/nieuwe auto wil kopen heb ik geen zin om daar weken of zelfs maanden op te wachten. Met een beetje zoeken op het internet heb ik 'm zo gevonden. Is het niet een jonge demo dan eentje die 'in voorraad' al aanwezig is. Waarom zou je er als particulier zonder heel specifieke wensen ervoor kiezen om te wachten op een nieuwe waarvoor je dan ook vaak nog de hoofdprijs betaalt?
 

Captain Hook

Forumguru
... Waarom zou je er als particulier zonder heel specifieke wensen ervoor kiezen om te wachten op een nieuwe waarvoor je dan ook vaak nog de hoofdprijs betaalt?

Lijkt me niet zo moeilijk te beantwoorden... je zegt het zelf al. :jaja:
E.e.a. afhankelijk van, of de kleur die je per se wilt (of niet), de (motor)uitvoering en de accessoires er al op en aan zitten (of niet).

Blijkbaar vinden velen hun eigen verlanglijstje belangrijker dan kiezen-wat-voorhanden is. En ja, dan moet je geduld hebben en meer betalen.
 

AdB

Senior Member
Precies! Of zijn al die topics op dit forum over de (lange) levertijden van verschillende modellen vooral afkomstig van leaserijders? Zoals gezegd kun je dankzij internet haast elke gewenste auto vinden die dus al voor je klaar staat. Zelf kan ik maar één reden verzinnen: aan het eind van een kalenderjaar je auto inruilen en de nieuwe een paar maanden later laten afleveren in het nieuwe jaar. Scheelt op papier toch een jaar en is daarom aantrekkelijk. Maar ik neem aan dat dat bij de onderhandelingen een rol zal meespelen..?
 

Sk_Hans

Forumguru
Blijkbaar vinden velen hun eigen verlanglijstje belangrijker dan kiezen-wat-voorhanden is. En ja, dan moet je geduld hebben en meer betalen.
Soms moet je uit voorraad uit meer betalen. Toen ik een anderhalf jaar geleden mijn Kodiaq kocht, was de levertijd ongeveer een jaar. Dat vond ik absurd. Dus gezocht naar een model op voorraad (bijna niks op voorraad) dat dicht in de buurt zat van wat ik wilde. De kleur en een paar opties dan maar voor lief genomen.

Maar de garage wist dat er nergens anders iets op voorraad stond. Dus de catalogusprijs was de verkoopprijs en er viel niks te onderhandelen. Het was ofwel die prijs betalen ofwel een jaar wachten. Deed even pijn maar uiteindelijk toch blij dat ik niet een jaar hoefde te wachten. Nu staan er veel Kodiaqs op voorraad en is de situatie heel anders. Zeker nu het eind van het jaar er weer aan komt en dealers hun targets willen halen.
 
  • Leuk
Waarderingen: AdB

CharlesTucker

Forumguru
Dat meer betalen vond ik wel meevallen, ten opzichte van de toen aanwezige voorraadmodellen. M'n oude auto deed het nog prima, dus ik vond het wel leuk om de auto precies zo samen te stellen als ik wilde. Wachttijd viel overigens ook best mee, drie maanden, en kwam precies overeen met wat de dealer beloofd had. Ik vind het ergens ook wel een leuk idee om te weten dat er ergens een stuk metaal met een grote sticker met "mijn" codes een fabriek in gaat, en "mijn" auto er aan de andere kant van die fabriek uit komt (ik had bij wijze van spreken er graag bijgeweest :D.
 

Sk_Hans

Forumguru
Tsja zo zullen er meerdere zijn, ik in ieder geval ook wel voor een keer
Toen mijn Octavia net een half jaar oud was, gingen we naar Tsjechie op vakantie. Tuurlijk wilden we toen graag naar de fabriek om te zien waarde auto vandaan kwam. Of zoals de kinderen toen zeiden, waar hij geboren was. Ik had ontdekt dat er in de fabriek rondleidingen waren. Contact gehad met de fabriek om een rondleiding te boeken tijdens onze vakantie, maar helaas konden we die rondleiding niet reserveren. Gewoon langskomen was het antwoord. Dus wij tijdens onze vakantie naar Mlada Boleslav gereden. Komen we daar aan, blijkt de hele fabriek dicht wegens vakantie. Hadden ze dat niet meteen even via de mail kunnen zeggen? Gelukkig was het museum wel open. Maar dat was toch erg klein.
 

Rosinfield

† In Memoriam
Hangt er dus helemaal van af hoeveel noten men op de zang heeft. Zijn dat er niet al te veel c.q. is men bereid tot compromissen, dan is er zeker wat voor te zeggen. Ik kreeg mijn vorige auto ook op die manier. Meer toeters en bellen dan ik misschien zelf zou hebben gekozen, maar ook wel weer leuk.
 

AdB

Senior Member
@Rosinfield klopt wat je zegt. Demo's zijn vaak rijk uitgerust. Daar kun je van profiteren onder het motto: bepalen die extra toeters en bellen van mijn huidige auto niet in hoge mate de inruilprijs, dan geldt dat ook voor de beoogde 'nieuwe'. :)
 

leon-cupra

Forumguru
Ik heb gezien van mijn vader dat je serieuze kapitalen verliest bij een aankoop van een nieuwe wagen. Mijn vader koopt ook steeds nieuw, vaak iets duurdere wagens, wisselde vaak redelijk snel. Als je eens zou optellen wat hij aan kapitaal verloren is, dan krijg je een hartaanval.
Mijn eerste wagens waren ook nieuw(teveel invloed van mijn vader en had geen hoge kosten), tot je zelf een huis hebt en de vele rekeningen binnen krijgt. Ik ben dan ook eens verder gegaan dan kiezen uit de cataloog, zeker omdat ik dan graag ook eens verwissel van wagen.
De volgende was een stockwagen die weg moest. Duizenden euro bespaard. Daarna gezien dat nog beter kon. Een demomodel. Wagen van 31.000euro gekocht voor 21.000euro. De volgende, de beruchte RS, terug een "okkazie". 4 maanden oud, 4.000euro bespaard. En nu mijn mazda mx5, 1jaar, 15.000km en 8.000euro bespaard.

Dus ik zou eigenlijk nog verder gaan, geen stockwagen, maar een zeer jonge tweedehands. Ik heb nu zo een wagen te koop staan, fabia combi met 990km, daar bespaar je als koper minimaal nu 5.000euro op (BE prijzen).

Uiteraard is dat dan wel altijd een compromis maken, bepaalde optie niet aanwezig of dergelijke maar uiteindelijk is het met een nieuwe ook keuzes maken. Bij de meeste kopers is het budget gelimiteerd.
 

philippe bakker

Forumguru
Ik denk dat de voornaamste redenen zijn dat men gewoon nieuw nieuw nieuw wilt kopen. Of omdat men schrik heeft dat een demo wagen al mismeesterd is.
 

leon-cupra

Forumguru
Ik denk dat de voornaamste redenen zijn dat men gewoon nieuw nieuw nieuw wilt kopen. Of omdat men schrik heeft dat een demo wagen al mismeesterd is.
Mismeesterd ... dan zouden er al heel veel wagens continue langs de kant moeten staan.
In het bijzonder veel leasewagens die zelfs nieuw waren.
Een wagen is toch een product dat veelvuldig getest is op extreme omstandigheden, zowel op vlak van gebruik en weersomstandigheden. Moest een demowagen "kwetsbaar" zijn voor mankementen, dan zou men er ook geen garantie meer op geven.

Maar je hebt wel gelijk hoor. Veel kopers mijden een demo omwille van die reden.
 

philippe bakker

Forumguru
Mismeesterd ... dan zouden er al heel veel wagens continue langs de kant moeten staan.
In het bijzonder veel leasewagens die zelfs nieuw waren.
Een wagen is toch een product dat veelvuldig getest is op extreme omstandigheden, zowel op vlak van gebruik en weersomstandigheden. Moest een demowagen "kwetsbaar" zijn voor mankementen, dan zou men er ook geen garantie meer op geven.

Maar je hebt wel gelijk hoor. Veel kopers mijden een demo omwille van die reden.
Ja ik koop zelf ook geen nieuwe se. Een collega heeft net een bmw x4 M compitition besteld als demo. Bij bmw zetten ze de auto die hij eigenlijk nieuw besteld heeft gewoon 6 maanden aan de kant en dan mag hij er om en zo gaat er een 25.000 vd prijs
 

leon-cupra

Forumguru
Ja ik koop zelf ook geen nieuwe se. Een collega heeft net een bmw x4 M compitition besteld als demo. Bij bmw zetten ze de auto die hij eigenlijk nieuw besteld heeft gewoon 6 maanden aan de kant en dan mag hij er om en zo gaat er een 25.000 vd prijs
Mijne baas heeft ook zo zijn 520d touring besteld. Besteld volgens zijn configuratie. En daarna als demo ingezet. Er moet wel effectief mee gereden worden. Zomaar weg zetten, dat gaat niet lukken. Meestal rijdt de verkoper er dan mee.
Heb ook weet van iemand die zo een M2 comp. had besteld. Werd ook mee gereden.
 

hendrik38

Forumguru
Ik heb hem nu voor het eerst nieuw een auto besteld. Vond het een ontzettend leuk proces wat in totaal een jaar heeft gekost. Eerst uitzoeken, neuzen, keuzes maken, dan bestellen en dan wachten. In de wachttijd veel lezen en uitzoeken. Voor mij is het wachten op iets moois dat gaat komen iets heel leuks. Net zoals sparen voor iets totdat je het kunt kopen..des te groter het plezier. Ik zou het zo weer doen.
 
  • Leuk
Waarderingen: AdB

leon-cupra

Forumguru
@hendrik38 , tweedehands kan je ook een jaartje bezig zijn. Zoeken tot je de meest geschikte wagen gevonden hebt ;)
Een daarbij duizenden euro besparen :arghh:
Maar snap je hoor, een nieuwe blijft ook wel steeds iets "speciaal".

Voor mij geldt ook meestal "The chase is better then the catch".
 
  • Leuk
Waarderingen: AdB

Cordoba

Forumguru
Dat meer betalen vond ik wel meevallen, ten opzichte van de toen aanwezige voorraadmodellen. M'n oude auto deed het nog prima, dus ik vond het wel leuk om de auto precies zo samen te stellen als ik wilde. Wachttijd viel overigens ook best mee, drie maanden, en kwam precies overeen met wat de dealer beloofd had. Ik vind het ergens ook wel een leuk idee om te weten dat er ergens een stuk metaal met een grote sticker met "mijn" codes een fabriek in gaat, en "mijn" auto er aan de andere kant van die fabriek uit komt (ik had bij wijze van spreken er graag bijgeweest :D.

En ik maar denken dat die sticker met optiecodes, pas geplakt wordt als de auto (bijna) klaar is, maar ik begrijp nu dat ze het lakwerk aan de sticker plakken, en daar vervolgens het plaatwerk in stoppen. :D
 

Fabia 123

Forumguru
Ik vergelijk nieuwe auto's bij aanschaf altijd met jong gebruikt. Voordeel nieuwe is dat je de auto kan samenstellen zoals je wilt. Bij jong gebruikt zitten er vaak dingen op die ik niet wil maar die betaal je wel. Andere zaken zitten er niet op en achteraf aanpassen is vaak duurder. Tenslotte is kilometerstand vaak hoog voor de leeftijd. Samengevat is jong gebruikt vaak te duur. Nieuw uit voorraad voldoet vaak ook niet aan mijn wensen. (2x) wel. Dus bestellen bij de fabriek.
Levertijd meerstal 2 a 3 maanden dat is voor mij geen probleem. Wanneer de levertijd van de nieuwe auto lang is bijvoorbeeld 6 maanden, gaat ook de korting omlaag en dan kies ik voor een ander merk of model.
 

leon-cupra

Forumguru
Bij een okkazie ga je toch gewoon op zoek naar de wagen die het best past bij jouw vereisten? Ook de kilometers, die bepaal je toch zelf. Als je max vb 10.000km wil, zoek je daar toch niet naar eentje met meer kilometers? En uiteindelijk is een okkazie (en zelfs een nieuwe) zowiezo compromissen maken of je moet zoals sommige een jaar "voorpret" willen.
 
Bovenaan Onderaan