Waarom geen stelwieltje voor dimmen van binnen verlichting

tommysyncro

Actief lid
Beste forum leden...ik ben sinds kort trotse bezitter van een 2006 octavia combi 1.8T demarrage
best wel een dikke uitvoering met iso fix en uitschakelbare bijrijders airbag......maar tot mijn grote verbazing kan ik mijn tellerklok...(interieur ) verlichting nieteens dimmen.....nu is mijn vraag.. is dit naderhand enige maten nog te installeren ..wel met orgineele stelwieltje uiteraard.
 

TurboBooster

Forumguru
Volgens mij kan dat door de complete verlichtings schakelaar te vervangen door eentje met het dubbele stelwieltje.
Wel zorgen voor eentje die geschikt is voor de O1. De elegance uitvoering heeft er standaard één.

Wellicht is er nog een forumlid die mijn verhaal kan bevestigen.
 

Handige Harry

Forumguru
Vallen iso fix en uitschakelbare bijrijders airbag onder een dikke uitvoering?
Handig om te weten, dan heb ik ook een dikke uitvoering!

Thnx
 

tommysyncro

Actief lid
nou heb uit een elegance zo.n dubbele schakelaar opgehaald....maar daar hoort een totaal andere stekker op.
1 met meerdere pen positie.s
Maar eens kijken of ik ergens stroomloop schema kan krijgen....
kijken of we de dimmer ook aande praat krijgen
 

Cordoba

Forumguru
nou heb uit een elegance zo.n dubbele schakelaar opgehaald....maar daar hoort een totaal andere stekker op.
1 met meerdere pen positie.s
Maar eens kijken of ik ergens stroomloop schema kan krijgen....
kijken of we de dimmer ook aande praat krijgen

Verbazend, bij mijn Fabia (2003) heb ik achteraf originele mistlampen ingebouwd, en ook de bijbehorende schakelaar geplaatst in plaats van de originele en in mijn geval kreeg ik het dim-wieltje als direct werkende plug-and-play bonus. Ik heb in eerste instantie alleen de lichtschakelaar gewisseld, en later de bedrading voor de mistlampen gelegd, maar direct al dimbare dashboard verlichting met de andere schakelaar.

Ik vraag me af of het verschil komt doordat de eerste O1's een stuk ouder zijn dan de eerste Fabia's, of dat er bij de O1 misschien in de loop der jaren iets is veranderd met de lichtschakelaar en pinbezetting.
 

tommysyncro

Actief lid
zou maar zo kunnen....
scheelt dat sommige er wel orgineel mee zijn uitgevoerd...Hier ff electro schema van uitpluizen en dan komt het ook goed...
wel 1klein advies....het is wel iets voor de mensen die weten wat ze doen...niet voor hobby bob...die riskeerd dat z'n auto uitbrand:pieker:
 

turboturbo

Forumguru
@Cordoba ik heb me dat ook weleens afgevraagd en ik denk dat dat inderdaad de reden is.

De Fabia kwam in '00 voor het eerst tot leven en stond al op een jonger platform dan de Octavia I toentertijd. Die dateert al van '96 en kreeg rond '00 slechts een facelift.
 

TurboBooster

Forumguru
Het was even wat prutsen en zoeken...maar hij doet het inmiddels...
tis helaas niet zo makkelijk ff schakelaartje wisselen en klaar..
moest van orginele 4 Polige stekker naar een 6 Polige...Alle pen bezettingen waren anders en moest een draad extra gelegd worden.....MAARRR...Hij doet het..

Goed om te lezen dat het gelukt is.
 
Bovenaan Onderaan