Waar op te letten bij aankoop Fabia 1.6 2009?

  • Onderwerp starter Deleted member 33974
  • Startdatum
D

Deleted member 33974

Hallo allemaal,

Het is begonnen te kriebelen bij mij, want ik heb misschien mijn toekomstige Fabia in het vizier. Whoop whoop! :)

Ik heb al even op het forum gezocht naar aankoopadviezen voor dit type Fabia met deze motorisering, maar kon het niet vinden. Wie kan mij vertellen waar ik op moet letten bij de aanschaf van deze Fabia?

Zoals,
  • Wat zijn de algemene zwakke punten van de Fabia II?
  • Wat zijn de aandachtspunten van dit type motor?
Ik hoop dat jullie me willen helpen door mijn vragen te beantwoorden. Alle andere tips & tricks zijn allemaal welkom :dankje:

Dit zijn de gegevens van de auto:

koda Fabia Combi 1.6-16V Sport | Aut.Airco | Cruise | PDC | NAP |

Algemene gegevens

Tellerstand: 150.281 km
Carrosserievorm: Stationwagon
Brandstofsoort: Benzine
Bouwjaar: mrt 2009
Transmissie: 5 versnellingen, Handgeschakeld
Onderhoudshistorie aanwezig

Technische gegevens

Motorinhoud: 1.598 cc
Aantal cilinders: 4
Vermogen: 77 kW (105 PK)

Bij voorbaat dank allemaal :thumbsup:
 

fanSkoda-VW

Donateur
Ik had een Skoda Fabia Combi 1.6 16V Ambiente handgeschakeld Bouwjaar 2008-05.
1,6 motor, Duitse import. Prima auto, reed erg zuinig.
Behalve een dynamo heb ik niets vervangen. Maar die ging er uit bij km 140.000 ca.
Is vervangen door een Alfa.
Ik heb nog wel digitaal het instructieboekje, mocht je daar interesse in hebben.

grtsss
 
D

Deleted member 33974

Ik had een Skoda Fabia Combi 1.6 16V Ambiente handgeschakeld Bouwjaar 2008-05.
1,6 motor, Duitse import. Prima auto, reed erg zuinig.
Behalve een dynamo heb ik niets vervangen. Maar die ging er uit bij km 140.000 ca.
Is vervangen door een Alfa.
Ik heb nog wel digitaal het instructieboekje, mocht je daar interesse in hebben.

grtsss

Dat klinkt positief :) Verder geen aandachtspunten voor zover je weet? Een digitaal instructieboekje is altijd handig. Heb je een link voor me of heb je mijn mailadres nodig?

Bekijk bijlage 80082 Leuke auto wel. Ik zit niet helemaal in de fabia markt maar lijkt me wat aan de hoge kant geprijsd?

Ik vind het ook een leuke auto. Wil graag met climate control en sportstoelen. Alleen moet er nog een trekhaak op. Wellicht kan ik een trekhaak en bovag garantie erbij krijgen voor dezelfde prijs. Heb jij kennis van de onderhandelingsruimte op auto's bij garagebedrijven?
 

brepus13

Forumguru
Tsja, ik koop nog wel eens een auto en de bedragen die er soms van af kunnen zijn meestal groter dan verwacht. Maar niet altijd uiteraard ( en lukt het niet dan koop ik ook niet ). Belangrijkste bij een deal is dat jij je er goed bij voelt....

verder altijd even de standaard zaken controleren; onderhoudsboekje, wanneer is de distributie gedaan? Hoe zijn de riemschijven en blokken. Banden profiel. Gewoon makkelijk te controleren zaken dus.
 

turboturbo

Forumguru
De 1.6 is een vzv ik weet een simpele en betrouwbare motor. Met 105pk is het denk ik goed vertoeven in een Fabia.
Hierna zijn deze auto’s ook met TSI motoren uitgerust, (waarschijnlijk) zuiniger en/of meer vermogen / koppel (soepeler rijden). Maar wel iets meer onderhouds dingen zoals kettingen, turbo etc.

Als je er niet om geeft om moderne techniek dan zit je goed. Zelf zou ik wel eentje met een TSI motor zoeken en het risico op extra kosten op de koop toe nemen omdat ik denk dat dat veel lekkerder rijdt...

Heb je deze video al eens gezien?

 
Laatst bewerkt:

bluskabouter

Forumguru
let op de bekabeling die in de rubbers tussen de deuren lopen. deze willen wel eens door schuren van het vele open en dicht gaan van de deuren.
verder kraken van de draagarm rubbers komt ook voor.
 
D

Deleted member 33974

De 1.6 is een vzv ik weet een simpele en betrouwbare motor. Met 105pk is het denk ik goed vertoeven in een Fabia..........

Ja, deze ken ik. Daar hebben ze het ook over de 1.6 motor waar hun voorkeur naar uit gaat qua betrouwbaarheid. Alles hangt natuurlijk ook samen met onderhoud etc.

@bluskabouter & @brepus13 dank voor de aanvullingen.

De auto heeft een distributieketting. Als ik op autobaak.nl kijk dan staat er: Distributieketting, controleren en eventueel vervangen na 10 jaar.

Moet een ketting echt vervangen worden of is het, zoals de verkoper zegt, onderhoudsvrij?
 

Yorick

Senior Member
De enige aanvulling die ik heb is dat als de ECU geen update heeft gehad, dat de 1.6 105pk bekend staat om het inhouden bij een koude start. Indien je daar last van hebt kun je bij de dealer terecht voor een update.
 

Yorick

Senior Member
@Splinter Afhankelijk van de vraagprijs is er ruimte, destijds ondertussen 5 jaar geleden heb ik de trekhaak erbij gekregen voor 150 euro extra. Daarnaast heb ik er een deukje uit laten halen en gratis automatten. Echter heb ik voor onze Hyundai Getz bij deze garage meer terug gekregen dan andere garages.
 
Bovenaan Onderaan