Waar op letten bij occasion?

rtwee

Senior Member
Jaren Skoda gereden in de lease, 3x Octavia, 2x Superb; altijd dik tevreden. Bij wisselen van baan een Corolla kunnen krijgen via via, maar ik wil toch wat anders. Heb een mooie Rapid Spaceback gezien die ik wil gaan bekijken, maar wat zijn nou echt de dingen waar ik op moet letten? Ik heb al wat gelezen over vocht/water in de deur, uiteraard de aandrijfketting (zit die in 2016 model??), maar wat zijn jullie ervaringen?

Ik hoor het graag, alvast dank!!
 

Tees

Donateur
Ik dacht dat de Rapid nooit geleverd is met motor met distributieketting, sinds modeljaar 2013 zijn de motoren uit de EA211 reeks, die is weer met een distributieriem, na de ongekende VAG successen met de ketting ;).
 

Bakboord1

Forumguru
Uit de eerste rij-impressies die ik las staat me het commentaar op de starre achteras me nog bij. Maar dat merk je vanzelf bij een proefrit of juist niet waarschijnlijk.
 

ertromp

Forumguru
Starre achteras? Je bedoelt vast een torsie as die degelijk anders is betreffende eigenschappen
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

hemi24

Forumguru
Multilink? Zoals de O2 nog had, maar de O3 al niet meer.

Nonsens, O3 was er ook gewoon met een multilink achteras alleen had je dan een motorisering met 150+ pk nodig, of 4x4…

Voor een Rapid was er maar één smaak.
 

Cordoba

Forumguru
De allereerste bouwjaren van de Rapid hadden wel wat dingetjes, zoals slecht spuitwerk (of vrijwel geen spuitwerk) in de deursponningen en dergelijke. Bij een 2016-versie zijn dat soort zaken volgens mij niet meer van toepassing.
 
Distibutieketting had de 1.2 TSI met 86 PK, de latere 1.2 90 PK had een riem, overigens heb ik mijn ketting toen die bij 80k km begon te ratelen bij koude start preventief laten vervangen, kost je een keer ca 800 Euro maar dan kan je er weer jaren tegenaan, dus als je dat eventueel incalculeert is het ook geen enorm drama.
Verder een heerlijke no nonsens auto
 

hemi24

Forumguru
Hou even in het achterhoofd dat de Rapid een model is wat oorspronkelijk nooit bedoeld is geweest voor de West-Europese markt…
Kan na div. Octavia’s en Superb’s dus wel enigszins tegenvallen qua beleving.
 

rtwee

Senior Member
Dank voor de reacties! De achteras ga ik beleven bij een proefrit. De versie die ik gezien heb is een 1.2 TSI 110pk, ik ga er dus vanuit dat deze een distributieriem heeft.
Dat het niet vergelijkbaar is met een Octavia of Superb besef ik me, maar de Corolla van nu is van 2006, dus ik ga er flink op voorruit.. ;) Daarnaast heeft mijn vrouw nog een Octavia (daarvoor Fabia) waarmee we de meeste km's zullen maken verwacht ik.
 

rtwee

Senior Member
@rtwee

Is de Corolla tegengevallen?

Qua kwaliteit zeker niet, maar met mijn 1.95m en mijn verwende lijf uit de Superb wil toch weer terug naar Skoda. Grote auto hoeft niet meer zoals je in mijn vorige reactie hierboven al zag. Zal vooral gebruikt worden voor ritjes naar werk, sport en dat soort dingen.
 

Tees

Donateur
Nonsens, O3 was er ook gewoon met een multilink achteras alleen had je dan een motorisering met 150+ pk nodig, of 4x4…

Voor een Rapid was er maar één smaak.
Sorry, dan klopt de Autoweek CarBase niet :pardon:.

Overigens heeft m'n O2c met de megazware 1.2 motorisatie multilink achter, dus dat dat een verandering tov de O3 is moge duidelijk zijn...
 
Bovenaan Onderaan