Waar op letten bij Fabia 2.0 8v?

Roger1979

Nieuw lid
Hallo,

Ik ben lid geworden omdat ik hopelijk deze zaterdag een trotse eigenaar kan worden van een Fabia combi 2.0 8v.

De auto is uit 2003 en heeft 171.000 kilometer gelopen.
De distributie-riem is vervangen en heeft juli 2017 een grote beurt gehad.

Maar waar moet ik specifiek op letten bij deze Skoda en dit blok?

Zie graag reacties tegemoet.

Groet,

Roger
 

Cordoba

Forumguru
Allereerst wanneer is de riem vervangen (km-stand en jaar): mijn 1.4 is uit hetzelfde jaar, heeft ruim 10k km meer op de teller staan, maar heeft vorig jaar zijn 2e distributiewissel gehad (dus 3e riem ligt er nu op). Ik weet niet of de 2.0 8V hetzelfde interval heeft als mijn 1.4 16V, maar daar moet je even dieper in duiken. (bij mijn motor is het elke 90k km inspectie en uiterlijk tussen de 5e en 6e verjaardag vervangen)

Zoals bij elke Fabia I (tot 2007) opletten of de auto droog is van binnen (voel onder/achter de voorstoelen of het tapijt droog is, of klam/nat aanvoelt, en check ook de opstaande rand tussen achterportier en boden). Ik dacht dat veel 2.0 8V blokken nog wel eens een slok olie lusten, maar ik kan me vergissen, en kijk ook even in het topic van @darkprojectx hij heeft (nog) een Fabia met 2.0 blok.

Edit: linkje naar het topic van darkprojectx
 

darkprojectx

Forumguru
@Cordoba , bij mij is hij achter de voorstoelen ook weleens licht vochtig. Weinig aan te doen volgens mij. Deur gaatjes en rubbers zijn nagekeken maar het sluit net niet geheel af ofzo..?
Mijn 2.0 8v van 2005 is kurkdroog, olie krijgt hij enkel bij de kleine en grote beurt. Tussendoor bijvullen is niet nodig.

@turboturbo , die van mij is alweer van de markt af, tenzij je hem bij de garage wilt gaan kopen. [sarcasme]Ik heb er een astronomisch bedrag voor terug gekregen [/sarcasme] en krijg binnenkort mijn nieuwe auto. Maar ik denk niet dat @Roger1979 zit te wachten op een 2.0 8v met 246dkm op de teller die 2x uit elkaar is geweest. Des al niet te min was het nog steeds een prima auto die netjes al zn onderhoud kreeg en mij geen dag heeft laten staan.
 

Cordoba

Forumguru
@darkprojectx Mijn ervaring is dat bij incidenteel licht vochtig tapijt, er een kleine lekkage is in het deurpaneel (dus opnieuw afkitten). Jouw exemplaar was geen oliezuiper, maar volgens mij is er een behoorlijk percentage dat daar al op vrij jonge leeftijd wel last van heeft (ook bij andere merken/modellen van VAG met hetzelfde blok).
 

Roger1979

Nieuw lid
Hallo,

Dus vochtige vloerbedekking en hoger olieverbruik? Maar het hoger olieverbruik kom ik terplekke niet snel achter. Nog andere zaken, roest op bepaalde plekken? Gevoelig voor lekke koppakking? Iets anders?
 

turboturbo

Forumguru
Maar het hoger olieverbruik kom ik terplekke niet snel achter.
Klopt. Hoewel er zijn soms wel aanwijzingen te herkennen bij extreem olie verbruik; kijk wat er uit de uitlaat komt met koude start. En zoek naar roet afzetting bij/rondom het linker achterlicht (soms zie je dat het rode glas donkerder is daardoor) en in het eindstuk van de uitlaat.
 

woutr

Forumguru
wij hebben ook een tweelitertje staan. Olieverbruik valt erg mee, hoef er zelden zelf wat bij te doen. Verder rijdt het prima maar is het wel een dorstige auto, het is dus wel handig wanneer je in de buurt van een pomp woont ;)
 

darkprojectx

Forumguru
Het zuipen valt goed mee, ik rij er gezond mee, af en toe lekker door trappen niet dat voorzichtige gedoe. Verbruik valt goed mee, ik zou er zeker geen 1.4tje voor kopen want zoveel verschillen ze niet.

Wel raad ik aan om de waterpomp te laten vervangen, deze heeft een kunststof schoepenwiel. Is bij eens gewoon in 2e gegaan met dikke kosten tot gevolg. Dus kommen eruit en een van alu erin. Kost nog geen 4 tientjes meer.
 

Roger1979

Nieuw lid
Hoi, ja ik heb de auto gekocht.
Fijne auto. Alleen de eerste week wat kosten gehad. Bougiekabels en twee schokdempers.
Nu rijd hij heerlijk.
Bedankt voor de antwoorden.
 
Bovenaan Onderaan