Waar gaat Skoda naar toe?

Topic in 'Skoda Algemeen' gestart door JeSko, 14-06-2020.

1. JeSko

JeSko Forumguru Donateur

Dag mensen,

Het Artikel in deze link kennen velen hier al:

https://auto55.mobi/nieuws/31955-vw-seat-wordt-premium-skoda-wordt-goedkoper

Maar wat gaat dit betekenen op lange termijn, als je leest dat sommigen hier, toch mensen met kennis van zaken die meerdere generaties Skoda hebben gereden, al aangeven dat qua afwerking en materialen de nieuwe generaties Skoda minder goed zijn dan de oudere, dan vraag ik me af waarom we dat niet terugzien in de prijzen.. als er mensen zijn die dit niet ervaren, en hun nieuwste Skoda's nog altijd kwalitatief evenredig vinden aan de oudere, mogen ze hierin uiteraard tegengas geven. Ik lees nl ook van anderen dat bv de S3 SuperB beter in elkaar zit dan de S2, maar dan vooral op briskoda.

Oké, alle auto's zijn duurder geworden, maar hier is sinds 2019 sprake van een gehele herpositionering in de markt, Skoda moet van VW terug een budget auto worden, maar de prijzen gaan wel naar omhoog, intussen zou een Kodiaq goedkoper aanvoelen dan een oude SuperB, en lees je heel veel slecht van de nieuwe Scala qua problemen die correleren met kwaliteit. Dit is niet hoe je klanten gaat behouden, laat staan lokken.

Dit vind ik een bizarre en kwalijke trend, en een gevaarlijke route voor het merk. Ze lijken niet te kunnen kiezen, ofwel word je weer een budget merk a la Dacia ( wat ze in hun eigen teksten ook aangaven ), ofwel blijf je net onder de dure topmerken sterke auto's voor net dat beetje minder bouwen, die tweede formule is wat Skoda groot heeft gemaakt.

Dit is ook wat mij als koper getrokken heeft, ik begrijp dat VW niet in hun eigen vaarwater willen komen met Skoda, maar nu lijken ze gewoon minder goede auto's aan te bieden voor hogere prijzen. In iedere geval zie ik nog niets terug van hun herpositionering in de markt.

Gedachten? Drop ze :) ben benieuwd naar jullie meningen en ervaringen.

2. Rosinfield

Rosinfield Forumguru Donateur

Ik denk dat er objectief gezien geen enkele reden is om een causaal verband te veronderstellen tussen beleid(sverandering) en mindere kwaliteit. Een beleid om weer meer richting budget te gaan, zal te zien zijn in gebruik van de materialen en minder state of the art systemen. Maar niet in bewust aangebrachte foutgevoeliger mechanische delen, elektronica, enz. Vraag is ook in hoeverre werkelijk sprake is van mindere kwaliteit. Hangt ook af van het totaal aantal verkochte auto's. Is het aantal problemen echt zoveel groter dan voorheen? En je ziet natuurlijk vaak dat zich bij een nieuw model zoals de Scala, kinderziektes voordoen.

JeSko vindt dit leuk.
  3. JeSko

JeSko Forumguru Donateur

Uiteraard niet bewust, maar vaak gaat gebruik van mindere kwaliteit wel hand in hand met problemen, als het beleid dan meer richting budget gaat, worden uiteraard de materialen minder, wat ook weer bepaalde problemen met zich mee kan brengen.

De Scala staat inderdaad nog in zijn kinderschoenen, die moet nog de kans krijgen om zichzelf op punt te krijgen.

4. CharlesTucker

CharlesTucker Forumguru

Ik heb er niet heel veel ervaring mee, maar heb niet het gevoel dat m'n huidige O3 van mindere kwaliteit is dan m'n O2 waarmee ik hiervoor gereden heb. Hij was wel fors duurder, wat mijns insziens niet helemaal verklaard kan worden door inflatie en een iets luxere uitvoering. Maar ik heb ook niet het gevoel dat ik er qua luxe, komfort en "kwaliteitsgevoel" nou zo heel veel op vooruit gegaan ben, Ik ben wel benieuwd naar de duurzaamheid, ik heb op dit moment geen redenen daaraan te twijfelen, en ik hoop dat ik daar over 5 jaar nog net zo over denk.

JeSko vindt dit leuk.
  5. 64rhfx

64rhfx Senior Member

Ik sluit mij aan bij CharlesTucker. Ik vond mijn 02 stiller rijden, veel minder rijgeluiden. Ik heb al een van de stilste banden er onder, Dunlop Sportmax. Ik zie ook minder geluiddempende materialen in de motorruimte. Bij hoge snelheid, helemaal boven de 130 komen daar ook nog windgeluiden bij. Ik moet eerlijk zeggen dat ik twijfel hierna weer een Octavia te kopen.

JeSko vindt dit leuk.
  6. JeSko

JeSko Forumguru Donateur

@64rhfx

@CharlesTucker is van mening dat er op zijn O3 vs O2 niet veel verschil op zit, enkel de uitrusting is er lichtjes op vooruit gegaan. Jij vond je O2 gewoon beter rijden, dus ben je het niet echt met hem eens ;)

Mijn S2 is op de motor na enorm stil, enige storende is het geratel en gebrom van de 1.6tdi bij hogere belasting. Stationair en zonder gas geven is hij stil, maar bij actie is het vaak toch effe ergeren geblazen. Qua kwaliteit van materialen, rijgeluiden etc etc ben ik meer dan tevreden, zelfs op de 19 inch is de auto gewoon stil en solide.

7. De Stip

De Stip Forumguru Donateur

Met deze in het artikel genoemde koers, uiteindelijk naar de klote denk ik :(

64rhfx en JeSko vinden dit leuk.
  8. CharlesTucker

CharlesTucker Forumguru

Mijn O2 en O3 zijn wat betreft de motorisering wel behoorlijk anders, de O2 was een 1.6tdi, de O3 is een 1.5tsi. Ergens had ik verwacht dat de O3, dankzij de benzinemotor, wel iets stiller zou zijn, maar het maakt allemaal weinig uit. Windgeruis maakt ook niet echt uit, en banden ook niet. Maar misschien ben ik wel niet gevoelig genoeg :). Bij de O2 wisselde ik tussen zomer en winterbanden, maar dat merkte ik ook niet aan het geluid. De O3 staat op all-seasons. Boven de 130 kom ik eigenlijk nooit, ik kom tegenwoordig ook niet meer zo vaak in Duitsland, en als ik er ben zijn dat ook grotendeels wegen met snelheidsbeperkingen. En je auto gaat er van zuipen, van harder rijden. Nieuwe weer een Octavia, geen idee nog, in principe moet deze nog zo'n 5 jaar mee, en tegen die tijd zullen de omstandigheden flink veranderd zijn, dochters waarschijnlijk het huis uit, minder behoefte aan de ruimte, dus misschien wel iets Scala-achtigs, of "gewoon" een Golfje. Misschien ben ik tegen die tijd ook wel gecharmeerd van de hogere zit van een (kleine) SUV of zo (nu ben ik absoluut station-fan).

Maar als het inderdaad met Skoda de kant op gaat die in het artikel geschetst wordt, dan wordt de volgende geen Skoda, waar @De Stip op doelt, ik zal niet de enige zijn (maar misschien trekken ze ook wel nieuwe klanten met zo'n aanpak).

JeSko vindt dit leuk.
  9. JeSko

JeSko Forumguru Donateur

Dank @CharlesTucker dat is duidelijke taal, en inderdaad ook @De Stip en @CharlesTucker , als de koers gezet word richting budget is het wel uit met de pret, ik ben tolerant maar niveau Dacia ( moeder heeft er zo één ) is niet aan mij besteed :)

64rhfx vindt dit leuk.
  10. Cordoba

Cordoba Forumguru

Ik denk dat de meest recente modellen met problemen zoals de Scala, dit vooral te danken hebben aan ontwerpfouten/slordigheden, niet aan bewuste keuzes. Daarnaast is al decennialang de trend om zoveel mogelijk onderdelen binnen het concern voor verschillende merken/modellen te gebruiken. Overigens zie je bijvoorbeeld ook bij de nieuwe Seats wat kinderziektes die via een software update verholpen moeten worden, en het lijkt me sterk dat dit niet voor de VW's en de Audi's geldt. Op dit moment werkt Vag efficient door zo min mogelijk onderdelen modelspecifiek te maken (dus maar voor 1 model te gebruiken), dat betekent ook dat het op peil houden van je voorraden eenvoudiger en goedkoper is. Als je een zogenaamde B-kwaliteit wil introduceren voor je onderdelen, moet je dus een dubbel aantal verschillende onderdelen op voorraad houden, en moet je die B-kwaliteit ook nog apart ontwerpen. Het is dus waarschijnlijk duurder om B-kwaliteit onderdelen naast de A-kwaliteit te hebben.

Wat de merkenpolitiek betreft: die is altijd al een beetje zwalkend geweest. Toen VW pakweg zo'n 50 jaar terug Auto Union (Audi) inlijfde, was VW het budget merk (denk aan de VW Polo versus de Audi 50) en was Audi het kwaliteitsmerk. In de jaren 80 is Seat toegevoegd, en toen was Seat het budgetmerk, werd VW het mainstream merk, en was Audi een mix van kwaliteit en sportief(Quattro) en ruim/luxueus (Audi 100). Daarnaast had je nog het VW-busje (ooit getekend door Ben Pon) voor volumetransport, later gevolgd door de Caddy op Golf basis. Jaren 90 werd Seat minder budgetmerk en meer het sportieve merk, en kwam men bijvoorbeeld met de Cupra uitvoeringen, en later ook nog met de FR versies daar net onder. In diezelfde jaren 90 werd Skoda steeds meer onderdeel van VW, en mochten bijvoorbeeld alleen nog maar VW-motoren gebruikt worden. De Felicia was het eerste Skoda model onder VW-vlag, maar had bijvoorbeeld nog wel een eigen Skoda motor, en ook de opvolger (de Fabia) had de eerste jaren nog vaak een echt Skoda blok. Skoda heeft dan ondertussen Seat opgevolgd als budgetmerk van het Vagconcern, en door allerlei trucs wordt geprobeerd om te voorkomen dat de verschillende merken elkaar teveel in het vaarwater zitten. Wat gebruikte strategieën om onderlinge concurrentie te beperken:
    - bepaalde accessoires/opties zijn niet leverbaar op bijvoorbeeld een budgetmerk
    - combi (stationversies) worden niet meer voor alle modellen gemaakt, maar zijn vaker voorbehouden aan het 'ruimtemerk' Skoda
    - sportieve motoriseringen zijn beperkt voor bepaalde modellen/merken. Een mooi voorbeeld hiervan is de Up! in GTI uitvoering.

Wat ik al wel jarenlang zie, is dat VW steeds meer op allerlei manieren probeert om concurrentie uit te schakelen, en dit gebeurt op allerlei manieren:
    - vrijwel alle dealers (VW, Audi, Seat, Skoda, maar ook de andere Vagmerken) zijn direct of indirect eigendom van VW of de importeur, dus geen zelfstandige dealers meer
    - derde partijen die proberen om originele onderdelen te verkopen worden gedwarsboomd. Zulke bedrijven hebben bijvoorbeeld een webshop, en halen hun onderdelen uit andere EU-landen en kunnen zo goedkoper leveren dan de dealers. Dergelijke bedrijven mogen niet meer de namen en logo's van de Vagmerken gebruiken in hun reclame/sites, en daar wordt een legertje juristen op gezet. Ook worden in het buitenland bestelde onderdelen gewoon domweg niet meer geleverd, zodat die webshops gewoon droog komen te staan.
    - ook op andere fronten lijkt er een strakke afbakening van de taken te bestaan, zo heeft Pon bijvoorbeeld ook een poot die zich alleen bezighoudt met maritieme toepassingen van hun motoren, en zoiets is er ook voor stationaire versies (motoren die in de industrie gebruikt worden). Een mooi voorbeeld dat ik pas hoorde: een Nederlander had een probleem met zijn jacht en lag in een haven in Duitsland. Voor het uitlezen en verhelpen/resetten van de fout krijg je geen monteur van een autodealer bij je boot, maar moet er een monteur van 500 km verder ingevlogen worden, omdat die monteur van de juiste maritieme afdeling is.
    - ondanks dat dit volgens de Europese wetgeving niet mag, proberen dealers vaak te suggereren dat garantie alleen mogelijk is bij onderhoud bij de dealer. In werkelijkheid blijft je garantie gewoon bestaan als onderhoud door een vakkundige garage (in Nederland geldt Bovag-lidmaatschap als bewijs van vakkundigheid) volgens de regels van de fabrikant wordt onderhouden.
    - vroeger kon je zelf achteraf nog allerlei opties toevoegen aan een bestaande auto, tegenwoordig bij de huidige generatie zie je steeds meer dat er van alles via software is afgedekt, waardoor een hardware aanpassing vaak softwarematig onmogelijk wordt gemaakt.

ertromp, VAG-man, Jewepe en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  11. CDK

CDK Forumguru Donateur

Er wordt vooral bespaard op isolatie en dempingsmaterialen én goedkopere kunststoffen. Daarmee is het niet meteen een minder goede of slechte auto, alleen komt er meer afstand tot premium. Skoda was op veel punten gelijkwaardig geworden aan VW en soms zelfs beter. Alleen op design waren ze vaak de mindere. Bij deze trend horen wel lagere prijzen inderdaad, maar Skoda teert nog op het vertrouwen wat het de laatste jaren heeft opgebouwd bij de klanten. Het heeft in het verleden bewezen dat een budget auto een perfecte keuze kan zijn. Nu het merk minder premium gaat uitstralen zou je verwachten dat je dat gaat terug zien in de prijs, maar VAG heeft met de schandalen en nu de coronacrisis een aardige aderlating ondergaan, dus ze zullen wel binnen proberen te harken wat mogelijk is. Dat een echt budgetmerk niet slecht hoeft te zijn zie je aan Dacia, dat is wel een budgetmerk, maar zeker geen slechte auto.

Jewepe en JeSko vinden dit leuk.
  12. JeSko

JeSko Forumguru Donateur

Leuk om zo'n stukje historie mee te krijgen mbt Skoda, dat de aanpassingen software matig worden afgedekt had ik wel verwacht, die gasten lezen hier ook mee en weten ook dat er hier opties worden toegevoegd aan nagenoeg geen onkosten, opties die bij hen honderden euro's kosten.

@Cordoba

13. JeSko

JeSko Forumguru Donateur

@CDK

Inderdaad en dat zou jammer zijn, Skoda zit of zat wat mij betreft right on the money wat betreft prijs/kwaliteit, dat is hun forté. En Dacia is zeker niet slecht, die van mijn moeder is bulletproof, maar heb je al eens met zo'n ding gereden? ;) Toegegeven mijn moeder haar Dacia Logan mcv is er één van de eerste, denk van 2010 ongeveer, ik weet niet hoe goed de nieuwe zijn qua rijervaring. Die van mijn moeder rijd bedroevend, maakt veel herrie, is niet of amper geïsoleerd etc etc, nieuwprijs toen :9000 euro.

CDK vindt dit leuk.
  14. Rosinfield

Rosinfield Forumguru Donateur

Da's zeker niet duur voor een gepantserde auto ;)

VAG-man, fanSkoda, JeSko en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  15. Cordoba

Cordoba Forumguru

Bij een Dacia heb ik het idee dat je zelfs moet tellen of er wel 4 wielen onder zitten. Ik denk een jaar of 8 terug, had een collega net een nieuwe auto (Dacia) gekocht en mopperde ik een beetje dat mijn Fabia van (toen) bijna 10 jaar oud, ik de ramen niet open en dicht kon doen met de afstandsbediening. Collega viel bijna van de stoel, want die nieuwe Dacia had niet eens AB voor de vergrendeling van de deuren. Toen ik dat hoorde fl*kkerde ik van mijn stoel, een nieuwe auto zonder AB voor de deuren.:sterretjes:

Overigens heeft Dacia ook jarenlang hoog gescoord in lijstjes met auto's die vaak stilstaan langs de weg met pech, dat is volgens mij de laatste jaren wel veel beter geworden.

16. JeSko

JeSko Forumguru Donateur

@Cordoba

Neen heeft mijn moeder ook niet hoor, 44 pk aan boord, geen lm velgen, één schamel halogeen lampje als kofferbakverlichting en eentje vooraan, geen radio af fabriek, geen airco, geen elektrische ramen, geen AB sleutel, gewoon met de sleutel deuren open draaien haha.

17. EdK

EdK Forumguru

Maar daartegen is de Dacia Duster ook hier in nederland zeker een wagen die veel is verkocht en volgens mij nog steeds veel word verkocht.
    En vele bedrijven (installatie) zie je ook in de Dacia rijden

Maar de versobering van Skoda merk ik bv al in de Fab 3
    Ja ik heb alle 4 ramen elektrisch bedienbaar, alleen de bestuurderskant kan ik door één keer de knop omhoog of omlaag te drukken geheel openen of sluiten.
    De ander 3 ramen daartegen moet ik de knop net zolang op of neer houden tot raam geheel gesloten of open is....en automatisch sluiten door de knop sluiten ingedrukt te houden op de AB werkt ook niet op alle 4 ramen.
    Regensensor sluit ook deze ramen niet meer !
    En zover ik @Antera mag geloven hier op forum is dit ook niet meer aan te passen, of ik moet misschien een andere module plaatsen !?

JeSko vindt dit leuk.
  18. CDK

CDK Forumguru Donateur

@EdK, klopt de comfortmodule is niet aanwezig op de 3 ramen waarbij jij het knopje vast moet blijven houden tot het raam volledig open / dicht is.

19. JeSko

JeSko Forumguru Donateur

@EdK

Klopt ook in BE kan je de blok niet om zonder een Duster tegen te komen, Logan's zie je ook vaak.

20. EdK

EdK Forumguru

En daar zit dus een deel van die versobering dus in volgens mij.
    Je hebt elektrisch bedienbare ramen, maar de comfortmodule die er voorheen inzat word nu verwijderd.

Deel deze pagina