Waar doen jullie onderhoud?

Wolf75

Senior Member
Ik kom al jaren bij een merk onafhankelijke garage. Er zit bij mijn Superb geen onderhoudsboekje. Alles loopt dus via de Skodadealer/fabriek en zij kunnen alleen bij de onderhoudshistorie volgens mij. Ik kreeg netjes bij de eerste inspectiebeurt die ik dus wel door de dealer uit heb laten voeren een hele onderhoudshistorie. Ik weet zelf dat de auto elke beurt gaat krijgen, maar hoe kun je dit aan tonen bij de garage waar je hem inruilt of de aankopende partij als je de auto weg wil doen. Ik ben van plan om een ton met deze auto te rijden, maar dan zou er vanaf de 75000km geen onderhoud meer aan te tonen zijn als ik niet naar de merkdealer zou gaan. Of zie ik dit helemaal verkeerd? Hoe lossen jullie dit op?
 

JeSko

Forumguru
Zo was het bij mijn oude Superb ook, zat enkel een digitaal "boekje" bij, toen ik hem kocht was hij dealeronderhouden, nadien ben ik er ook altijd met naar een onafhankelijke garage gegaan, deze mensen hebben netjes een fysiek oh boekje voor me aangemaakt waarop alles stond genoteerd vanaf dat ik hem kocht. Bij uiteindelijke verkoop heeft de koper genoegen genomen met enkel dat boekje en de mogelijkheid om het resterende dealer onderhoud op te vragen. Moet je dus wat geluk met hebben, sommigen vallen erover, sommigen niet.
 

Wolf75

Senior Member
Inderdaad een hele slimme marketing truuk. De dealer is wat ver weg voor mij en ik denk ook duurder dan de merk onafhankelijke, vandaar mijn vraag.
 

Cordoba

Forumguru
Helemaal niet nodig: iedere Bovag garage kan uitgevoerd onderhoud gewoon invoeren in het fabriekssysteem. Zowel bij Vagtechniek als bij Vag Carservice gewoon een uitdraai van het Skodasysteem gehad als bewijs dat het uitgevoerde onderhoud was geregistreerd.
 

Tees

Donateur
Ik houd sowieso alles zelf bij, hecht totaal geen waarde aan t onderhoudsboekje. Sterker nog, ik heb liever de facturen, want dan zie je precies wat er gedaan is, ipv in redelijk generieke termen (die aankruisboxjes). Dus bij mij ligt t boekje mooi permanent in de auto, en gaan alle facturen in een mapje thuis, en staat alles daarnaast in een Excel sheet voor t totaaloverzicht. Scheelt ook dat ik zelf het basisonderhoud doe, heb ik dus wel facturen van de onderdelen/vloeistoffen van, maar schrijf ik zelf bij wanneer wat gedaan is.
 

Wolf75

Senior Member
@Tees het probleem is dat ik geen onderhoudsboekje bij de auto heb. Het is een ex-lease auto en ik heb alleen een uitdraai van heel de onderhoudshistorie. Voor nu is het dus voor elkaar, maar dat wilde ik eigenlijk ook zo houden om de auto als ik hem ooit weg doe ook interessant te houden voor de handel.
 

EdK

Forumguru
Mijn nota's van de onderhouds beurten en bv nieuwe banden gaan allemaal in mapje van het onderhoudsboekje.
Altijd al zo gedaan en blijf zo doen.
Die stempelboekjes van de fabrikant daar hecht ik geen waarde aan.
Vaak genoeg op voorstoel neergelegd toen ik de wagen inleverde voor onderhoud en dat deze dan niet was afgestempeld en dat ik weer naar binnen moest om er om te vragen...
Ja daar ben ik dus mee gestopt en doe het dus op mijn manier, en als goed is dan staat het ook in hun systeem...
 

kwillems

Forumguru
Voor nu is het dus voor elkaar, maar dat wilde ik eigenlijk ook zo houden om de auto als ik hem ooit weg doe ook interessant te houden voor de handel.
Wat de handel betreft heb ik altijd de indruk dat alleen gekeken wordt naar uiterlijke schade, zoals krasjes en deukjes, en dat totaal geen acht wordt geslagen op de onderhoudshistorie.
 

Tees

Donateur
Al denk ik niet dat hier het doorsnee-kopersvolk zit, denk ik toch dat de consensus hier wel is dat er weinigen waarde hechten aan dat boekje (aanwezig zijn ze sowieso tegenwoordig niet meer, maar als je t wel hebt, maakt ingevuld dus ook niet echt uit). Het gaat er mijns inziens om dat de historie bekend is, en hoe is van ondergeschikt belang.
 

EdK

Forumguru
Historie, km stand en jaartal daar maken dealers zich druk om...
Dat ik me Yeti inleverde na 7 jaar en er enkele krasjes opzaten , zij de dealer ach dat is normaal bij zo'n leeftijd dus hier moeten ze maar genoegen mee nemen de nieuwe eigenaren. En anders dan word hij wat duurder voor ze en werken we ze weg....
 
Mijn auto heeft ook geen boekje, nooit gehad ook, iedere beurt wordt wel in een digitaal systeem ingevoerd, krijg daar steeds een papiertje van mee, al meerdere malen bij VAG-Techniek gehad maar ook al bij een universele garage, die zegt gespecialiseerd in VAG te zijn maar verder geen officiële relatie met Pon heeft.
Ik meen hier wel eens gelezen te hebben dat je dat zelfs op één of andere manier kunt inzien.
 

Cordoba

Forumguru
Sjoemelen met het digitale systeem is bepaald niet eenvoudig (niet iedereen kan daarbij komen), papieren serviceboekjes kun je voor auto's met een dubieus verleden ook gewoon bestellen, ingevuld met stempels en al....
 

Cordoba

Forumguru
Nee, conclusie is dat boekje geen waarde heeft. net als @Frank_Rapid Spaceback zeg ik dat ook andere professionele garages hun onderhoud kunnen registreren in het Skoda-systeem, en als iemand dus een uitdraai maakt van dat systeem staat dat onderhoud er dus ook gewoon bij.

Als je de redenering doortrekt dus óf alle rekeningen bewaren, óf naar een garage die het registreert in het Skoda-systeem, óf beiden.
 

larsy

Forumguru
Gewoon zelf doen … zo moeilijk is dat niet menne zoon van 5 kan het bijna zelf (laat ik alle stappen mee doen) .
(55-80€ voor de auto’s die ik heb )
Bij deze Skoda zit het onderhoudsboekje bij in de wagen ,
(Vul het mooi aan incl. extra werkzaamheden als die nodig waren)
 

Bijlagen

  • 9717BB38-47A3-43C6-882D-29E4B68FDD32.jpeg
    9717BB38-47A3-43C6-882D-29E4B68FDD32.jpeg
    980,9 KB · Weergaven: 27
  • 5073B9AE-99EB-40EF-BF1B-01F685E98948.jpeg
    5073B9AE-99EB-40EF-BF1B-01F685E98948.jpeg
    832,5 KB · Weergaven: 27
  • 0A89821B-99E5-4DF3-AD35-DD67C1FB360E.jpeg
    0A89821B-99E5-4DF3-AD35-DD67C1FB360E.jpeg
    1,1 MB · Weergaven: 27
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan