Waar dakrail te plaatsen op de dakdragers

Ik heb een skoda uit 2010 met dakrails en nu wil ik daar met dakdragers een dakkoffer op plaatsen. Ik hoorde dat dakrails dan vaak 4 vaste plekken hebben waar je het beste de dakrails kan bevestigen. En dat dit door logo's of tekens op de dakrails te zien is. Nu kon ik dat bij mijn skoda superb niet vinden en ook in de gebruiksaanwijzing stond hier niks over vermeld.

Iemand enig idee of het klopt dat je 4 vaste (sterkste) punten hebt voor het bevestigen van je dakdrager? En waar kan ik die vinden als die er zijn.

Of kan ik mijn dakdrager op de meest logische plekken beetje voor het begin en beetje voor het einde bevestigen?
 

Frenk21

Forumguru
Bij een sedan heb je inderdaad vaste punten om je dragers vast te zetten. Ook bij de "geintegreerde" dakdrager bij bijv Audi en BMW he je ook vaste punten. Bij de dakrail zoals skoda ze heeft op dit moment, kan je ze overal plaatsen waar je wilt en wat het gunstigste uitkomt met je box.
 
Bedankt voor je reactie. Dus ook bij de dakrail zoals op mijn skoda uit 2010? Omdat je zegt dat dakrails zoals skoda ze op dit moment heeft.
 

Frenk21

Forumguru
Ja, zelfs mijn O3 heeft nog dit type dakrail. Het kan zijn dat de Superb3 combi wel het nieuwe type krijgt:pardon:
 

Ridley

Forumguru
Op de dakrails kun je gewoon schuiven zodat de koffer er het mooist op zit. Het liefste de schuine voorkant zodanig dat de lijn van de voorruit wordt gevolgd. Dan heeft de koffer de minste weerstand.

Ik ga er vanuit dat je het hebt over een combi met dakrails en niet over een sedan waar Frank naar verwijst.
 

hemi24

Forumguru
Over het algemeen kwam ik meestal uit boven de deurstijlen, zoals ook in de voorgaande foto's het geval is.
 

Frenk21

Forumguru
Ik heb op mijn superb meestal de achterste drager achter de middelste dakbevestiging zitten.
Maar ik heb dan ook een Surfline-box van bijna 3 meter lang:D
 

Cordoba

Forumguru
Zoals al aangegeven: je kunt in principe schuiven, maar er zijn punten om op te letten bij de plaatsing:
  • kan de kofferklep nog open zonder dat het de achterruit kost (zenman)
  • de stroomlijning zo min mogelijk verstoren, voor zo laag mogelijk verbruik (Ridley)
  • bij een zware belading kan het gunstiger zijn om zo dicht mogelijk bij de punten te bevestigen, waar ook de dakrails ondersteund worden
Overigens zou ik het anders doen dan je in de topictitel suggereert: ik zou de dakdragers op de rail monteren en niet de rails op de dragers.;)
 
Bedankt voor de reacties.
Ik heb hem nu zo erop zitten. Waar ik de dak koffer plaats moet ik dan nog even bekijken rekening houdend met de bovenstaande tips.

beu03o.jpg
 

Neptukker

Forumguru
Plaats de koffer/dakdragers dusdanig dat de (onderkant van de) voorkant wat lager ligt dan achter. Als dit andersom is kun je 'lift'van de dakkoffer krijgen dor de luchtstroom.
 
Bovenaan Onderaan