VW Golf Plus-Skoda Roomster

Abo

Lid
Vandaag 7-2-2008 was ik met een aantal collega's op cursus in Zoetermeer en er was een huurauto voor ons geregeld. In dit geval een VW Golf Plus 1.9 TDI. Ik was nieuwsgierig hoe dit zou rijden en dus mocht ik de chauffeur zijn.

De volgende verschillen vielen mij op:
De Golf Plus biedt minder ruimte dan de Roomster.
Het weggedrag is gelijk aan de Roomster.
Het stuurgevoel is iets minder dan de Roomster omdat het stuur precies in het midden een klein "dood" stukje heeft. Dit heeft consequenties voor de rechtuitstabiliteit op de snelweg. Je moet af en toe een beetje corrigeren, niet erg hinderlijk, maar mijn Roomster heeft toch een iets betere rechtuitstabiliteit.
De gebruikte materialen van het interieur in de Golf Plus zijn van dezelfde kwaliteit als mijn Roomster. De hendels aan het stuur ( RAW en ruitenwisser ) zijn duidelijk minder stevig dan bij de Roomster.
De 1.9 TDI motor ratelt er vrolijk op los bij het starten en het optrekken, maar bij constante snelheden is hij heerlijk rustig. Ik vind dit toch een fijne motor.

Waarom zou iemand een duurdere Volkswagen willen hebben terwijl je bij Skoda dezelfde of zelf iets betere kwaliteit kunt hebben voor een lagere prijs? Het kan hooguit het VW embleem of vormgeving zijn. Maar goed, dit was ons hier al bekend.:)
 
Ik wil je niet voor het hoofd stoten, maar de vormgeving van de Golf Plus zou een puntje kunnen zijn? De Roomster vind ik ontwerptechnisch persoonlijk nou niet zo erg geslaagd, met die Fabia voorkant, Berlingo achterkant en die rare gebogen ruitjes bij de A-stijl. De Golf Plus vind ik ook geen succes, maar die ziet er nog enigszins uit alsof voor- en achterkant door hetzelfde ontwerpteam werden gedaan.

Als je het design buiten beschouwing laat ben ik het overigens helemaal met je eens :-)
 

Gieliovd

Forumguru
Vandaag mijn eerste Roomster zien rijden toen ik uit mijn werk vandaan liep. Er stond een grote fietsendrager op.

Ik vond hem eigenlijk nog best wel mooi hoor in het wild!
 

LenK

Forumguru
Waarom zou iemand een duurdere Volkswagen willen hebben terwijl je bij Skoda dezelfde of zelf iets betere kwaliteit kunt hebben voor een lagere prijs? Het kan hooguit het VW embleem of vormgeving zijn. Maar goed, dit was ons hier al bekend.:)
VW aanbod is veel ruimer. Veel meer motoren en als je een automaat wil dan ben je niet beperkt tot 1 motor, maar die kun je op bijna alle motoren krijgen.
Als je ze alletwee mooi vind en wat meer power en/of automaat wil dan kom je bij de VW uit.
Wil je iets goedkoper kan het Skoda worden.
 

van_der_P

Senior Member
Waarom zou iemand een duurdere Volkswagen willen hebben terwijl je bij Skoda dezelfde of zelf iets betere kwaliteit kunt hebben voor een lagere prijs? Het kan hooguit het VW embleem of vormgeving zijn. Maar goed, dit was ons hier al bekend.:)

Dat heeft volgens mij met het imago te maken van volkwagen.
Skoda is toch het budgetmerk van VAG.
 

Hetzer

Forumguru
De volgende verschillen vielen mij op:
De Golf Plus biedt minder ruimte dan de Roomster.

Dat viel mij ook op , kenissen van mij hebben een Golf plus, zij kochten in eerste instantie een Plus louter en alleen voor de ruimte, alleen die viel echt een beetje tegen.
Nadat ze mijn Roomster gezien te hebben toch een beetje jaloers!!!!!!!!!! om mijn ruimte en denken ze er erg overna om de Plus in teruilen voor een Roomster of een Combi
 

Boet

Actief lid
Het ruimtewerk alsook afwerking viel mij ook op toen ik vorig jaar bij Van der Velden in Zoetermeer zat te wachten. Roomster is praktisch hetzelfde qua afwerking en nét dat stukje ruimer. De Plus wint het hooguit in de breedte achterin.

Verder is het ding wat meer 'Nederlands' vormgegeven. Netjes, degelijk, behoudend...

En wat power betreft. Mijn Roomster doet weinig onder voor een 2.0 TDi;)
 

LenK

Forumguru
Met een Golf Plus kun je er alleen maar op vooruit gaan als je hem inruilt.
Wat een saai hok vind ik dat. Zowel van buiten als van binnen geen bal aan.
 

bat

Lid
Zal ik eerlijk verklappen dat ik heel even ook overwogen heb om de Golf Plus mee te nemen in mijn tweede ronde offerteaanvragen?

Tot ik tot de conclusie kwam dat de kofferbak nauwelijks groter is dan die van een gewone golf... en daar was het me nu juist om te doen. Op de keper beschouwd is de Golf Plus gewoon een hogere versie van de gewone Golf.

En inderdaad... het is ook wel een beetje een oudelullenbak.
 

purk

Senior Member
wel heb je meer beenruimte achter in de golf (65) plus en zit je lekker hoog, ook is de achterbank te verschuiven waardoor je meer kofferruimte hebt.
 
Bovenaan Onderaan