VW gaat Karoq voor Skoda bouwen. Meer capaciteit Kodiaq ??

BramBam

Forumguru
Ik kan het artikel helaas niet lezen omdat ik niet voor Autovisie de adblocker uit ga schakelen.

Speciaal voor jou @Sk_Hans ;). Plaatjes van de Karoq wel even verwijderd, want die kennen we wel.

Volkswagen gaat Karoq voor Skoda bouwen

Om de vraag naar de SUV-modellen te kunnen beantwoorden gaat Skoda ene deel van de productie van de Karoq in Duitsland onderbrengen. Vanaf eind dit jaar zullen enkele exemplaren van de middenklasse-SUV uit d voormalige Karmann-fabriek in het Duitse Osnabrück van de band komen.

Voor Skoda betekent de extra productiecapaciteit 2.500 extra auto’s dit jaar, zo schrijft de Tsjechische krant Lidove noviny. Skoda heeft de productieplaatsen hard nodig, nu de verkoop van de Karoq een groot succes is. De fabrikant bouwt de SUV momenteel in zijn eigen Tsjechische fabrieken. Het bedrijf begon met de bouw van de SUV in 2017 in Kvasiny, maar schakelde begin dit jaar direct Mladá Boleslav in om aan de enorme vraag te kunnen voldoen.

Capaciteit
Het merk kampt met capaciteitsproblemen. Door de overvolle fabrieken is het voor Skoda niet mogelijk om meer modellen te introduceren. In China verkoopt de autobouwer de Kodiaq Coupé en de Kamiq. De autobouwer zou de twee ook graag in Europa aanbieden, maar het bedrijf heeft eenvoudigweg niet de capaciteit om ze te maken.
 

Kweetnie

Senior Member
Ik blijf de toelichting in het persbericht een interessante uitleg vinden.

In alle persberichten krijg je het vermoeden dat de karoq zo'n ontzetend succesmodel is.

Het komt bij meer over als een marketing stunt waarbij men probeert om vd karoq een nog succesvoller model probeert te maken. Vergelijkbaar met het succes vd kodiaq. En volgens mij gaat het bij het extra inzetten (verplaatsen) vd productcapaciteit vd karoq ook werkelijk daarom. De productcapaciteit wordt verplaatst en er zal ook werkelijk wel meer capaciteit zijn voor de karoq maar het levert ook meer capaciteit op voor de kodiaq. Die levertijden van tenminste 10maanden kent. Ik neem aan dat daar ook naar verwezen wordt in het UK artikel hierboven.

Het blijft uiteraard speculeren maar als ik de populariteit vd kodiaq VS karoq op internet (Facebook /forums) zie dan heb ik het gevoel dat de kodiaq populairder is.

Het hele verhaal wordt in mijn ogen alleen maar bevestigd door de herpositionering vd modellen qua prijs begin dit jaar.
 

Base77

Senior Member
Het kan ook zijn dat ze de capaciteit van auto’s met momenteel een langere levertijd (kodiaq) willen versnellen vanwege de bpm wijzigingen. Ik begreep van de dealer dat die bpm verhoging toch wel spannend gevonden wordt.
 
Bovenaan Onderaan