Vulopening en aftappen versnellingbak.

Blackciti

Senior Member
De aftapplug zit aan de zijkant van de versnellingsbak.
Maar denk erom, er is een zeer speciale voorgeschreven olie vereist die aan bepaalde eisen moet voldoen. De olie is extreem duur. Ongeveer € 45.- per liter.
Denk niet dat je met een andere, goedkopere variant kunt wegkomen, want dan kun je van een koude kermis thuiskomen.

Er gaan massale klachten over de versnellingsbakken van de VW drieling, van ratelen bij stationaire toeren tot weigeren bij inschakelen van de achteruit en de eerste versnelling. Enkel het gebruik van de door de fabriek voorgeschreven olie kan dit alles enigszins onderdrukken.
 
Laatst bewerkt:

SteGo

Donateur
De olie is extreem duur. Ongeveer € 45.- per liter.
Ik heb het bij m'n vorige Citigo door de garage laten verversen, literprijs bij de garage; €25.30 ex btw. Er gaat 1,1 liter in, dus dat is incl btw €33.67.
Dat is zeker niet goedkoop, maar ook weer geen €45 per liter. En als je online een beetje goed zoekt kun je ook wel olie de juiste olie van een gerenommeerd merk vinden voor minder dan €20/L.

Het probleem als je het zelf wilt doen is dat je 2 literflacons moet kopen aangezien je iets meer dan een liter nodig hebt. Die 0,9L die overblijft koop je dus eigenlijk om daarna weg te gooien ... zonde. Je bespaart dan eigenlijk vrij weinig als je het zelf doet. Plus daarbij schijnt die olie nogal te stinken heb ik begrepen .. nog een reden om het lekker te laten doen bij de garage. ;)

Het is wat mij betreft een aanrader om de olie te (laten) verversen als je problemen ervaart bij het schakelen, mijn vorige Citigo knapte er erg van op. :giggle:
 

Blackciti

Senior Member
Olie verversen hielp niet, het werd tijdelijk iets beter maar het probleem bleef.

Maar het is nu helemaal over, de versnellingsbak schakelt nu werkelijk probleemloos en gaat als een warm mes door de boter. Ook geen lawaai meer bij stationaire toeren en geen klonk geluid meer als je de koppeling laat opkomen bij het schakelen. En ja, ik heb het hier nu niet over de Citigo, maar over de onlangs aangeschafte Opel Karl, met de fijnst draaiende 3 cilinder die er in deze klasse geleverd wordt..
Ik had niet verwacht dat dit model zo goed zou rijden en, vooral dat de aandrijflijn zo goed zou zijn. Iets waar VW een voorbeeld aan zou kunnen nemen. Maar afgezien van de genoemde onhebbelijkheden van de Citigo heb ik er jaren met plezier in gereden, want met het rijden op zich was niets mis. Hij was ook behoorlijk zuinig. 1 op 21 was zonder problemen te halen, ook met vlotte rijstijl.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

SteGo

Donateur
@Blackciti de Opel Karl is een guitig wagentje dat best veel waar voor z'n geld biedt, en je kunt ze zelfs met stuurverwarming krijgen terwijl dat bij de VAG-drieling nooit is geleverd. Ik heb ook een paar keer met de Karl gereden en het grootste minpunt van die auto vind ik de stoelen. Die zitten voor mij echt verschrikkelijk. Verder kun je echt wel merken dat de Opel Karl een afstammeling is van de Deawoo/Chevrolet Matiz/Spark. Het autootje voelt ook veel smaller, alsof ik weer in de Daihatsu Cuore ga zitten die ik in het verleden heb gehad.

Ik heb de Karl nog wel een herkansing gegevens alvorens m'n huidige Citigo te kopen ... maar voor mij was het 't gewoon echt niet. Dan liever een Kia Picanto als het geen VAG-drieling mag zijn. Maar als de Karl jouw wel goed past; lucky you! Geniet van je Karl! ;)
 

hemi24

Forumguru
:ot: Belachelijke naam voor klein wagentje van Aziatische afkomst: Karl…

echt geen enkele vorm van humor, die Duitsers!
 
  • Leuk
Waarderingen: EdK
Bovenaan Onderaan