Vuldruk sensor , MAP of Turbo Boost Control Position Sensor

robfabia

Nieuw lid
Vuldruk sensor , MAP en Turbo Boost Control Position Sensor
Dit zijn allemaal benamingen voor dezelfde sensor neem ik aan.

Ik heb overal gezocht maar de ik kan het nergens vinden:
Waar vind ik die MAP sensor op een 1.2 Greenline Fabia uit 2010 ?
 

Tees

Donateur
Als je het hebt over de druksensor voor de luchtinlaat (meestal idd MAP-sensor genoemd), dan zit die op onderstaand plaatje bij nummer 25. Dit is dus bovenop het luchtaanzuigkanaal.
Maar volgens mij (al weet ik dat niet zeker, die benamingen zijn idd nogal verwarrend soms) is dit een andere sensor dan de Turbo Boost Control Position Sensor...
 

Bijlagen

  • download (1).png
    download (1).png
    142,6 KB · Weergaven: 27

robfabia

Nieuw lid
Er blijken bovendien 2 sensoren te zitten. 1 midden op het spruitstuk en 1 links op de aanzuigbuis.
Ze hebben exact hetzelfde formaat maar toch een ander OEM nummer.
de BPK 03G 906 051E ( ook Cen D gezien ) zit midden op spruitstuk.
en de BPK 03P 906 081 op de aanzuigbuis.
Wat de verschillen zijn weet ik helaas niet, De 081 versie is over het algemeen iets goedkoper maar zie lijken me niet uitwisselbaar.

Bosch 0 281 002 976 = BPK 03G 906 051E
Bosch 0 281 006 152 = BPK 03P 906 081
 
Laatst bewerkt:

Tees

Donateur
Even Googlen op de onderdeelnummers geeft al snel een antwoord: de ene is de luchtdruksensor, de ander de turbodruksensor. Correspondeert ook met de plek die je aangeeft waar ze zitten: ofwel de van buiten inkomende (lage) druk, ofwel de luchtdruk die de turbo genereert voor het inblazen van de lucht onder hoge druk.
Bij een auto zonder turbo zit er uiteraard maar 1 sensor daarvoor.

Maar dit gezegd hebbende: waarom ben je hier zo naarstig naar op zoek? Heb je foutmeldingen of andere problemen?
 

robfabia

Nieuw lid
Het vinden van de onderdeelnummers was het lastigste gedeelte, met de onderdeelnummers in de hand de functies vinden is dan makkelijker :) Alleen geeft staan beide sensoren in de diverse verkoopsites door elkaar en worden meestal beiden een MAP sensor genoemd, de op het spruitstuk gemonteerde versie wordt ook vaak als druk én temp sensor genoemd. n En ja er was een knipperende gloeispiraal en een brandend motormanagementlampje. En een P2564 als ik het me goed herinner.
 

Tees

Donateur
Als het inderdaad P2564 was, dan zit je denk ik verkeerd te zoeken. P2564 verwijst naar de Turbo Vane Position Sensor (G500). En dat is niet een druksensor, maar een Hall-sensor die de rotatie van de turbo meet (of beter gezegd, het passeren van de schoepen van de turbo, en dus de rotatiesnelheid).
 

robfabia

Nieuw lid
Ik had ergens gelezen dat het in sommige gevallen ook de MAP (druk) kon zijn dus die heb ik nu eerst vervangen. Voor als nog blijven de lampjes uit... fingers crossed.
 

robfabia

Nieuw lid
Helaas toch weer terugval . Weet iemand toevallig waar de turboregel unit compleet met sensor te koop is. (sensor is niet los te koop) Kan 'm niet vinden helaas, zoektocht schiet meteen door naar complete turbounit. Bijvoorbaat dank.
 

Tees

Donateur
Ik meen ergens gelezen te hebben dat je dan inderdaad aan een hele nieuwe turbo vastzit, omdat de onderdelen niet los verkocht worden. Stevige dobber dan...

Edit: even gegoogled en ik vond een soortgelijk probleem bij een Seat Ibiza met zelfde BY en motor, en daar werd verwezen naar de sensor met dit onderdeelnummer: 1K0906627B. Deze zou geregeld kapot gaan. Zou je nog kunnen proberen voordat je de hele turbo moet vervangen, scheelt héél veel in de kosten
 
Laatst bewerkt:

robfabia

Nieuw lid
turbo.JPG Bedankt voor het uitzoeken maar het lijkt niet voor de 1.2 TDI te zijn. Bij de 12 TDI zit die sensor juist vast aan die klepregel unit. En eigelijk toch ook niet direct aan de Turbo dus.
 

Tees

Donateur
Interessant...bijgevoegd plaatje komt uit ETKA (de onderdelencatalogus van VAG), en nummer 7 is waar jij een foto van gemaakt heb. Beschrijving hierbij: "niet voor dit model". En toch zit dat onderdeel op jouw motor :banghead:
download (2).png

Ik ben even los.... @Monteurtje jij een idee?

Edit: ook in ElsaWin staat dat de turbo in z'n geheel, inclusief uitlaatspruitstuk en onderdrukstelelement vervangen moet worden. Langzaamaan kom ik tot de conclusie dat het een zware dobber gaat worden voor je...
 
Laatst bewerkt:

robfabia

Nieuw lid
Zo n nr 7 zou op de sloop toch nog wel te vinden moeten zijn hoop ik. Staat er nergens een typenummer ? Ik heb ook bij een Polo 1.2 TDI gekeken en daar zit exact dezelfde op.
 

Tees

Donateur
Ja, lijkt me dat je dat op de sloop wel moet kunnen vinden, maar ik weet dus niet of het per definitie goed gaat. Er zal een reden zijn dat ze adviseren alles tegelijk te vervangen, maar daar heb ik te weinig verstand van. Even @Monteurtje afwachten, die zal hier vast een idee over hebben.
 

Monteurtje

Forumguru
Klopt in ETKA wordt dit niet los geleverd.
Had donderdag nog gekeken maar daarna niet meer op forum geweest.
Je kan idd eentje op de sloop of bij een demontage bedrijf, klein Gunnewiek of Ronald morien kijken. En dan dat onderdeel overzetten. Als dat kan
Maar ik weet niet of dat makkelijk gaat.
 

Tees

Donateur
Nog even een extra gedachte hierover: voordat je dingen gaat zoeken en sleutelen, meet nog eens de bekabeling door! De kans is heel groot dat het aan het signaal van die sensor op de turbo ligt, dan kan het de sensor zijn, maar ook de bedrading!
 
Bovenaan Onderaan