Vrije slag rempedaal

Hallo,

Deze ochtend reed ik sinds lang met de auto van mijn vriendin ('05 fabia 1.9tdi)
Toen ik moest remmen viel me op dat er veel vrije slag zit op het rempedaal, ik schat zo een 4-tal cm op het gevoel.
Dit lijkt me veel te veel, in mijn herinnering had de wagen juist een heel korte vrije slag.

Kunnen jullie me vertellen of ik het juist heb?
Zo ja, wss hoofdremcylinder defect vermoed ik? Blokken en schijven zijn llemaal recent.
 

Renkie

Forumguru
Als de remmerij recent vervangen is bestaat de kans dat de remvloeistof ook vervangen is. Wellicht niet goed ontlucht?
 
Volgens mij zit er geen lucht in, dat voelt idd anders aan.

De remmerij is ergens een 10.000km geleden vervangen (1.5 jaar geleden). Later wel nog mee gereden en volgens mij voelden de remmen niet zo aan.
In mijn herinnering was de slag altijd vrij kort.
De wagen is zonder problemen 2 maand geleden door de keuring geraakt, remmen waren toen ok.

Voor alle duidelijkheid, deze wagen heeft 4 schijfremmen, handrem zit verwerkt in de remklauw achteraan.

Met die zelfstellers van de achterremmen bedoel je dat draaimechaniekje? Kan dit te ruim staan? Valt hier iets aan te stellen?
Vastzitten denk ik niet, dan had ik dit opgemerkt tijdens het vervangen van de achterremmen, het terugdraaien ging toen eenvoudig.

Hoeveel vrije slag hebben jullie?
 

turboturbo

Forumguru
Hoor je ook een zuchtje als je het pedaal intrapt? En zakt het pedaal verder weg als je erop blijft trappen?
 
Zuchtje is me niet direct opgevallen, zou op de bekrachtiger wijzen dan.
Of het pedal verder wegzakt zou ik eens moeten proberen, zal alleszins niet veel zijn.
Heb ooit met een Mercedes gereden waar de hoofdremcylinder van defect ging, en daar moest ik blijven pompen om remkracht te krijgen.
Dit is hier ook niet het geval.
 

Cordoba

Forumguru
Fabia I met 4 schijfremmen is volgens mij redelijk zeldzaam. Wat ik bij mijn F1 (met achter remtrommels) wel eens heb gemerkt is dat het aangrijppunt wat lager ligt als de remmen een stukje versleten zijn, en net tegen het volgende stapje automatisch stellen aan zit. Het kan dus dat met een aantal ritjes de remmen zichzelf weer gaan stellen en dat het punt waar de remmen aangrijpen met minder pedaalslag is.
 
Is een fabia 1 van 2005, een Ocean race. Ik ben er altijd vanuit gegaan dat de schijfremmen achter standaard waren.
 

Ted

Forumguru
Nieuwe remblokken moeten nog inslijten op de oude ingesleten remschijven tenminste als deze niet vervangen zijn. Als de remblokken volkomen aanliggen wordt de slag van het rempedaal korter. Ook nieuwe schijven kennen dit fenomeen alleen in mindere mate en zijn deze veel sneller ingesleten.
 

Cordoba

Forumguru
Fabia diesel is in NL relatief zeldzaam: in NL is (een nieuwe) diesel echt voor km-vreters, en de Fabia I is nu net een auto die vooral particulier nieuw is aangeschaft, en vanwege de wielbasis niet zoveel door km-vreters.
 
Bovenaan Onderaan