Vreemde versnellingsbak / koppelings geluiden?

• Onderwerp starter Deleted member 46745
  • Startdatum
D

Deleted member 46745

Hallo allemaal,

Even mijn auto voorstellen. Ben sinds een paar maanden in het bezit van een prachtige Skoda Superb 1.5 ACT handgeschakelde 6-bak. Maar nu komen er ineens gekke geluiden uit de auto. Heeft dit te maken met de druklager in de versnellingsbak? Of is het een lager van een poeli (multieriem of v-snaar)?
1. Wat ik hoor is een slepend geluid in de 6e versnelling, bij laag toerental. Alleen bij gas geven.
2. Het andere geluid hoor ik bij het gebruik van het koppelingspedaal.

Wie kan mij vertellen wat ik hoor?
1e video is bij laag toerental en gas geven in 6e versnelling
2e is van het koppelingspedaal

Laatst bewerkt door een moderator:

hemi24

Forumguru
Is dit de reden waarom de vorige eigenaar de auto van de hand heeft gedaan…?

Leuke geluidsfragmenten, maar als je me had verteld dat het vanuit een intercity tussen Utrecht en Den Bosch was, had ik het ook geloofd!

Als het vooral in (5 en) 6 is, zou m’n eerste verdenking uitgaan naar een defect in de versnellingsbak (lager of synchromesh).

Misschien heeft de vorige eigenaar teveel met het handje op de versnellingspook rondgereden…

D

Deleted member 46745

Bedankt voor het luisterend oor! Inderdaad lastig om zo te beoordelen. Verder rijdt de auto perfect. Super (b) fijne auto ;) voor nu laat ik het maar voor wat het is.

Laatst bewerkt door een moderator:

hemi24

Forumguru
Wat gebeurt er als je op snelheid de koppeling intrapt of de auto in neutraal laat doorrollen? Verdwijnt of verandert het geluid?

Hoe zit het trouwens met de (achter)banden?

D

Deleted member 46745

Koppelingsgeluid is alleen te horen bij het bedienen van het koppelingspedaal.
Het andere is alleen te horen bij het bedienen van het gaspedaal. Bij neutraal of geen gas geven hoor je het niet. Banden zijn goed. Maken wat meer geluid omdat het winterbanden zijn, maar geen gekkigheid.

Bovenaan Onderaan