Vreemde verlichting...

Cordoba

Forumguru
Dat je mistlampen VOOR gaan branden als je de ACHTERuitversnelling inlegt is wel raar, dat lijkt op een fout in het electrisch circuit.

Nee hoor Mark, is geen fout daar zijn al eerder topics aan gewijd, zie ook mijn korte uitleg in post #5.

@Eemspoort Je kunt anders ook @ertromp (Apeldoorn) vragen of ie wil helpen, of mogelijk is er ook dichterbij nog iemand die je kan helpen.
 

Monteurtje

Forumguru
Bochtenverlichting maakt geen gebruik van de mistlampen in het armatuur, maar van andere lampjes in hetzelfde armatuur. Daarmee is het niet strafbaar en zelfs typegoedgekeurd. Dat het niet ieders smaak is, is een ander verhaal. Ik vind het wel handig.

Via het Maxi-dot menu kan deze bochtenverlichting niet worden uitgezet, dit zal toch via VCDS/VCP moeten gebeuren.

Bochtverlichting maakt gebruik van de mistlamp. Dat lampje ernaast is je dagrijverlichting.

en ik wil het juist aan hebben en krijg het zelfs via het menu niet voor elkaar :sterretjes:

Affabriek is het niet gecodeerd en moet eerst met testkast geactiveerd worden. En kan normaal gesproken daarna in het instrumentenpaneel uitgeschakeld worden als je het niet wil.

Voor de bochtverlichting hoeft de lichtschakelaar niet in AUTO te staan. Het werkt alleen als het dimlicht is ingeschakeld.
Ik bedoel in dit geval de bochtverlichting via de mistlampen. En niet de meedraaiende xenon lampen.
 
Laatst bewerkt:

andrehj

Forumguru
Bochtenverlichting maakt geen gebruik van de mistlampen in het armatuur, maar van andere lampjes in hetzelfde armatuur.
Dat klopt niet. De bochtverlichting zet wel degelijk gewoon de mistlampen aan. Bekijk je lampen maar eens goed. Er zitten maar twee lampjes in. De buitenste (bij een S2pFL) zijn voor de dagrijlampen, en de binnenste van de mistlampen, die dus ook in (langzame) bochten en bij het achteruitrijden worden ingeschakeld.
Persoonlijk vind ik dat nuttig, maar dat mag een ieder natuurlijk voor zichzelf bepalen.
 

Eemspoort

Forumguru
@Noord26 : Meesturende koplampen? Geen idee of ik die heb. Dan zou ik het eens op "Automatisch" moeten zetten. Wat ik dan wel een flauwe voorwaarde vind om meesturende koplampen te kunnen gebruiken. Mag van mij dan ook direct om geprogrammeerd worden...
 

Noord26

Forumguru
Automatische stand regelt veel meer als alleen mee sturende koplampen. Xenon op de S2 is altijd met AFS.

Afhankelijk van de snelheid zullen de lampen breder/lager staan onder de 50km/h, etc.. Ik miste het effect direct toen ze de auto af kwamen leveren vanaf de schadehersteller en hij op de normale stand stond ipv op automatisch. En dat was al toen wij meteen met de auto weg moesten in de schemering. Was het nog niet eens donker..
 

Eemspoort

Forumguru
Dat ga ik dan zeker eens proberen binnenkort!
Want dat is dan weer een optie waar ik niets op tegen heb.
En als dat idd alleen met automatische verlichting werkt, dan zou ik dat graag om geprogrammeerd willen hebben naar de "altijd aan"-stand. :)
 

Michel

Forumguru
@Eemspoort, andrehj & Monteurtje: Jullie hebben gelijk, ik was gisteravond niet helemaal helder meer. De mistlampjes hebben twee functies: als mistlamp en voor de bochtenverlichting. De dagrijverlichting is hiervan gescheiden met een eigen lampje in het armatuur.
 
Laatst bewerkt:

dirkkroneman

Forumguru
Je zou voor de grap eens moeten zien welke lampen ik allemaal inschakel als ik achteruit rijd met mijn werkpaard.. Extra licht bij manoeuvreren is niet verkeerd en zeker nog niet zo slecht bedacht om de mistlampen mee te laten branden :thumbsup:
 

skodaboy

Forumguru
ik heb op de 02 pfl mistlampen met bochtverlichting,maar heb géén dagrijverlichting..

wat mij al meermaals is opgevallen als de verlichting brand en ook de bochtverlichting
deze uitgaat van het moment je de achteruitversnelling selecteerd..:jaja:
dus géén brandende 'mislampen' bij het achteruit rijden..;)
 

Berry1912

Forumguru
ik heb op de 02 pfl mistlampen met bochtverlichting,maar heb géén dagrijverlichting..

wat mij al meermaals is opgevallen als de verlichting brand en ook de bochtverlichting
deze uitgaat van het moment je de achteruitversnelling selecteerd..:jaja:
dus géén brandende 'mislampen' bij het achteruit rijden..;)
Ze doen maar wat daar bij Skoda....
 

CDK

Forumguru
@Eemspoort, over het spontaan gaan branden van de mistlampen al dan niet tegelijk....
Kennelijk heb je nog nooit gemanoeuvreerd op een plaats met obstakels waar het écht goed donker was? Zou dat wel zo zijn zou je de meerwaarde van dit systeem inzien :jaja: je krijgt er namelijk een lichtbundel bij kort voor de auto die ook nog eens een stuk breder straalt als de koplampen. Dat is de reden dat ze gaan branden bij ingeschakelde achteruit versnelling en als cornerverlichting. Enig minpunt vind ik dat dit niet is gekoppeld aan de lichtsensor, dat zou bij daglicht veel onnodig branden voorkomen.
 

Eemspoort

Forumguru
Hah, @Corné de Kluijver, als jij eens wist onder wat voor omstandigheden ik allemaal al gereden en gevaren heb... ;)
Ik snap wel waarvoor ze dienen, maar ik vind het gewoon niet zo belangrijk. Daarbij wens ik niet "afhankelijk" gemaakt te worden van allerhande "hulpmiddelen" die mij uiteindelijk alleen maar gemakzuchtiger maken.
Ik heb nog maar 1 keer in al die jaren en km's een paaltje gemist. Of beter gezegd, een eik van een meter in doorsnee. Gewoon omdat ik niet goed zat op te letten. Dat gebeurt me dus niet weer (klop klop klop).

Jouw voorstel vind ik echter wel hout snijden, dat die hulplampjes alleen werken als het donker is.
Het te pas en te onpas overdag branden vind ik echt geen gezicht.
En dat heeft in mijn geval niets met wennen te maken, het is gewoon ouderwetsch Groninger dwarsigheid. :D
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

bobbl

Forumguru
Dat je mistlampen VOOR gaan branden als je de ACHTERuitversnelling inlegt is wel raar, dat lijkt op een fout in het electrisch circuit.

Nee hoor, is van nut bij achteruit in parkeren, je hebt meer licht op het voertuig of paaltje waar je de voorkant van de auto langs heen draait.

Edit, loop alweer achter.......zal de volgende keer alle berichten lezen.......
 
Bovenaan Onderaan