Vreemde verlichting...

Eemspoort

Forumguru
Hallo luitjes,

Ik heb enkele vragen m.b.t. de verlichting van de Superb 2.
Het is mij opgevallen, dat mijn voorste mistlampen aan gaan, zodra ik de achteruit-versnelling kies.
Waar is dit goed voor en kan het ook uitgeschakeld worden?

De bochten-verlichting, kan dat ook ergens uitgeschakeld worden?
In het donker kan het wel handig zijn, maar als ik een andere auto met "1 kapotte mistlamp" zie, vind ik dat verschrikkelijk irritant. Zo ook bij mijn eigen auto. Wil ik een foto maken, en het stuur is iets verdraait, brandt er 1 mistlamp mee.... grrr....

Wat ik zo apart vind, de dagrij-verlichting kun je wel eenvoudig uit zetten in het menu, maar de rest heb ik niet kunnen vinden.

Gr. Ed

Monteurtje

Forumguru
De bochtverlichting kan uit geschakeld worden. Dat kan in het menu in het instrumentenpaneel. Als het daar niet tussen staat dan moet het met een testkast uit gecodeerd worden. Bij dealer of iemand van VAG-com

Joske

Forumguru
Het is mij opgevallen, dat mijn voorste mistlampen aan gaan, zodra ik de achteruit-versnelling kies.
dat is "normaal", is op de meeste andere Skoda's ook zo :). Uitschakelen via het menu zal niet lukken denk ik, mss via VCDS/VCP wel.. Maar zie niet in waarom je dit zou doen?

moet lukken via je menu-instellingen

Cordoba

Forumguru
Hallo luitjes,

Ik heb enkele vragen m.b.t. de verlichting van de Superb 2.
....

Het idee hierachter is dat de mistlampen een wat bredere lichtbundel hebben, en je zo in het donker misschien wat eerder een paaltje of een dergelijk obstakel opmerkt bij het achteruit inparkeren en dergelijke.

Edit: paaltje naast je voorwiel/voorbumper dus

In het donker kan het wel handig zijn, maar als ik een andere auto met "1 kapotte mistlamp" zie, vind ik dat verschrikkelijk irritant. Zo ook bij mijn eigen auto. Wil ik een foto maken, en het stuur is iets verdraait, brandt er 1 mistlamp mee.... grrr........

Misschien volgende keer de passagier vragen om in het boekje het zekeringnummer van de mistlampen op te zoeken, zodat je die er (tijdelijk) even uit kan halen voor de foto.

Eemspoort

Forumguru
dat is "normaal", is op de meeste andere Skoda's ook zo :). Uitschakelen via het menu zal niet lukken denk ik, mss via VCDS/VCP wel.. Maar zie niet in waarom je dit zou doen?

moet lukken via je menu-instellingen

Omdat ik me afvraag waarom de VOORSTE mistlampen gaan branden als ik ACHTERUIT ga rijden.
Hiervan ontgaat mij elke logica, en daarom wil ik het uit hebben. Kan ook nog verwarrend zijn voor iemand die mij tegemoet komt als ik net de achteruit in leg.

Ik zal nog eens in het boekje en het menu duiken voor de bochtenverlichting.

De dagrij-verlichting was het eerste wat ik uit heb gezet, daar ik die optie bij toeval tegen kwam de eerste dag dat ik de Superb had.

Begrijp me niet verkeerd, ik ben niet anti "moderne technieken", maar het moet dan wel nut hebben.

Gr. Ed

Eemspoort

Forumguru
@Cordoba: Toch vraag ik me af wat ik met meer licht voor moet, als ik achteruit rij. Ik snap jouw stelling wel, maar zo ontzettend veel licht geven ze nu ook weer niet opzij. Daarbij had ik dan liever wat meer licht achteruit gehad. ;)

Die bochtenverlichting wil ik hoe dan ook uit hebben, ik vind het verwarrend voor het overige verkeer, nutteloos en irritant. Ik snap trouwens niet eens hoe dat de typegoedkeuring is door gekomen, want feitelijk is het nog strafbaar ook, want onjuiste verlichting.
Voor de foto kan ik natuurlijk ook gewoon de mistlampen aan zetten, lijkt ook wel tof. :D

Beun12

Forumguru
Volgens instructieboekje O2:

Aanwijzing
Wanneer u bij een actieve functie ’CORNER’ de achteruitversnelling inschakeld, lichten
beide mistlichten op.

Normaal dus al zie ik het nut er ook niet van in

Eemspoort

Forumguru
Aha! En zou dat dan misschien ook de "corner" verlichting meteen uit schakelen?

*edit*

Net even gekeken, maar ik heb geen optie "Corner" in het menu... :(

Laatst bewerkt:

Blackokkie2

Forumguru
Dat je mistlampen VOOR gaan branden als je de ACHTERuitversnelling inlegt is wel raar, dat lijkt op een fout in het electrisch circuit.

Beun12

Forumguru
Wat ik zo snel in het boekje lees werkt die optie alleen in de "Auto' stand van de licht schakelaar

martijn v o

Forumguru
Het is bedoeld voor als je achteruit gaat rijden en een bochtje maakt bv met inparkeren dat je door de breedere lichtstraal kunt zien wat je aan de voorpunt eventueel kapot kan rijden.
Het is uit te zetten door middel van VCDS.
#amersfoort#welkommetkoffie.

hemi24

Forumguru
Het is juist om de omgeving bij het manoeuvreren beter te verlichten.
Het is logischer om beide lampen aan te laten gaan, dan dat deze bij het sturen afwisselend aan- en uit gaan...

Maar goed, lees het instructieboekje rustig door en zet vervolgens de corner verlichting uit in je boordcomputer (mocht je je er aan storen)

• Leuk
Waarderingen: CDK

hemi24

Forumguru
@Beun12: even langs de dealer en laten programmeren, waarschijnlijk nooit goed uitgevoerd door de dealer, of door een eerdere eigenaar juist laten uitprogrammeren...

Michel

Forumguru
Bochtenverlichting maakt geen gebruik van de mistlampen in het armatuur, maar van andere lampjes in hetzelfde armatuur. Daarmee is het niet strafbaar en zelfs typegoedgekeurd. Dat het niet ieders smaak is, is een ander verhaal. Ik vind het wel handig.

Via het Maxi-dot menu kan deze bochtenverlichting niet worden uitgezet, dit zal toch via VCDS/VCP moeten gebeuren.

Beun12

Forumguru
@hemi24 Was ook nog de bedoeling, volgens het menu staat alles goed en lichtschakelaar op "auto", maar op een of andere manier vertikt hij het om het te doen.

@Eemspoort Herstel, is voor andere verlichting

Eemspoort

Forumguru
Ik heb wel automatische verlichting, maar die gebruik ik niet. Ik heb de normale verlichting altijd aan.
En aangezien de verlichting aan en uit gaat met het contact, zie ik ook het nut van de automatische verlichting weer niet.
Maar goed, ik ben wat dat betreft gewoon erg ouderwetsch. ;)

*edit*

Ik heb het hele menu door geworsteld, niets kunnen vinden. Zal dus gewoon een keer aan "de kast" moeten.
@Michel: Dan mag jij mij vertellen welke ander lampje dat dan doen, want het zijn de dagrijlampjes ook niet. Het zijn (bij mij) wel degelijk de mistlampen die dat verzorgen. Meer lampjes zitten er namelijk niet in het armatuur.

Noord26

Forumguru
Dat je mistlampen VOOR gaan branden als je de ACHTERuitversnelling inlegt is wel raar, dat lijkt op een fout in het electrisch circuit.

Dat is standaard hoor. Om zodoende de omgeving op te lichten. Werkt prima.

@Eemspoort meesturende koplampen zijn toch wel erg prettig. En dat doen ze alleen in de automatische stand. Nog nooit de neiging gehad in 2 jaar om die stand niet te gebruiken.

Bovenaan Onderaan