Vreemd geluid motor

Rudi123

Nieuw lid
Beste mensen,
Ik weet weinig van auto's, maar zou iemand eens naar deze 6 seconden video willen kijken en vooral luisteren. Ik ben er al mee naar een garage geweest, maar het is nog niet verholpen.
Een vreemd pompend geluid bij de motor dus.
Hier de link naar het filmpje:

Alvast dank
 

hemi24

Forumguru
Vind het geluid in het algemeen vreemd klinken…
Probeer eens te omschrijven wat je hoort en vooral wanneer het optreedt!
Welk type motor betreft het?
 

Rudi123

Nieuw lid
Het is een dieselmotor van een skoda superb combi, met een nummerbord dat begint met RZ.
Ik heb de hoge tonen van het filmpje wat versterkt, en de lage tonen iets afgezwakt, omdat het vreemde geluid anders moeilijker hoorbaar is.

Het klinkt als een soort pomp, die elke seconde iets rondpompt, of zelfs twee keer per seconde.

Verder hoor je het voortdurend, vanaf het starten van de motor, en bij langzaam rijden - en vast ook bij harder rijden.

Dank voor het meedenken.
 

Rudi123

Nieuw lid
Ik heb er even met de garageman naar geluisterd, maar volgens mij hoorde hij het hoge geluid ook niet zo goed - vooral ook door het zwaardere geluid van de motor zelf.
Daarom heb ik nu dit filmpje gemaakt, met een 'gefilterd' geluid, om beter duidelijk te kunnen maken waar het om gaat.

Volgens mij heeft hij toen ook gekeken naar de distributieriem en een transmissieriem (?) en vond hij daar geen gekke dingen.

Zit er verder niet een soort pomp (buiten of naast de motor) die iets regelmatig pompt? Het geluid is het duidelijkst te horen bij het wiel.
 

JeSko

Forumguru
Dit pompende geluid is moeilijk te herkennen zo, maar ik gok dat het normaal is, waarom zeg ik dat? Mijn oude 1.6 tdi Superb maakte dit ritmisch pompend geluid ook en die heeft dat altijd gedaan, en dat was een probleemloze auto, het is gewoon je hogedruk Dieselpomp.

Als het, bijvoorbeeld, een slippende multiriem was, had het ritme van het geluid vele malen sneller geweest.
 

Rudi123

Nieuw lid
Kijk, dit antwoord vind ik heel fijn. Hartelijk dank.

Als iemand er anders over denkt, hoor ik het graag - maar ik ga er nu vanuit dat er geen probleem is. Thanks mensen
 
Bovenaan Onderaan