Vreemd geluid bij koude start RS 2.0 TSI

vw125

Forumguru
Beste medeforummers,

Naar aanleiding van men vraag in het topic van Octavia 3 RS en op aanbeveling van andere forumleden heb ik besloten om een nieuw topic te openen in verband met met RS 2.0 TSI.

Ik zit dus met het volgende probleem.
Toen ik de wagen kocht was alles nog tip top maar na 500 km op de teller hoorde ik vreemd geluid bij een koude start.
Heb net hetzelfde geluid gevonden op het net en wil dit met jullie delen.


Na verder onderzoek en surfen op het net dachten we dat we het probleem gevonden hadden.
We waren van het gedacht dat de Bendix bleef hangen.
Ik naar de garage met men verhaal en daar zeiden ze dat ze het zelf moesten horen.
Afspraak gemaakt en men wagen een nachtje laten slapen in de garage.
Volgende dag werd ik gebeld en vertelden ze mij dat het probleem in de starter zat en dat deze moest besteld worden fabriek af omdat ze deze niet voorradig hadden.
Dus eergisteren men RS naar garage gedaan en gisteren mocht ik hem weer gaan ophalen.
De nieuwe starter is geplaatst maar het probleem is er nog steeds.
Heb wel gelezen dat de 1.4 TSI motor ook dit probleem heeft en men mecanicien bevestigde dit ook nadat hij het had geprobeerd bij één van de wagens die daar stonden.
Iemand die mss meer weet over dit probleem?
Ik vind dit niet kunnen bij een nieuwe wagen.

Grtz vw125
 

RoelF

Forumguru
Dit geluid zou mij niet opvallen als een probleem. Ik zal er eens op letten.
Wat is er mis mee?
 
Laatst bewerkt:

030-NL

Lid
Klinkt als mijn Audi A3 1.4TFSI met DSG. Geen idee wat er mis mee is, maar blij dat hij over 3 maanden de deur uit gaat.
 

Tom RS

Forumguru
Ik hoor ook niet veel meer dan een starter, klinkt als het uitdraaien van de bendix nadat de motor aangeslagen is. Uit ervaring kan ik vertellen dat het geluid dat sommige starters maken erg verschilt van andere, maar dat er toch niks mis mee is.
Wat ik wel raar vind is dat de garage zo maar starters gaat vervangen, zonder dat dit blijkbaar de oorzaak is. Als je die auto op de brug zet en je laat iemand starten, moet je als mecanicien toch wel met bijna zekerheid kunnen uitsluiten of het al dan niet de starter is. Lijkt mij een gevalletje van garantie, dus kosten niet voor de garage, dus vervangen maar. Baadt het niet, het schaadt ook niet zeg maar.
 

Skoda_Fan

Actief lid
Kan ook uit de hydraulisch klepstotters komen. Deze hebben ff tijdnodig vol met olie te lopen (druk opbouwen). Waarschijnlijk doet een tweede start erna het niet, en hoor je dit me tname tijdens de eerste start op een dag of na iets langer staan.

Ik heb mij RS TSI nog niet dus kan het niet vergelijken. Onze 1.8TSI (Altea XL) laat ook zoiets horen.
 

Gieliovd

Forumguru
Starterkoppeling.

Als je denkt dat dit met de klepstoters of kettingaandrijving te maken heeft, en oliedruk opbouw, dan heb je het m.i. goed mis.

Je hoort een puur mechanisch geluid. Op de brug en starten en je weet als goede monteur meteen wat er loos is.
 

Tom RS

Forumguru
De klepstoters kan inderdaad niet. Mijn racer heeft ook hydraulische klepstoters en met koud weer hebben die het inderdaad wel eens moeilijk. Je hoort dan een heel duidelijk, tikkend/klepperend geluid dat enkele seconden kan duren. Heel anders dan dit geluid.
 

Joske

Forumguru
Als je nu de wagen start, aflegt 5 min wacht en terug start. Heb je dan identiek hetzelfde geluid?
 

Pollewop

Forumguru
Volgens mij heeft het toch echt te maken met de hydraulische drukopbouw in de klepstoters, zoals ap.kuiper al eerder heeft gemeldt.
Jaren terug had ik een VW Passat die hetzelfde had. Bij de eerste start v.d. dag een vergelijkbaar geluid.
Door lage temp. 's ochtends is de olie iets "dikker" waardoor de drukopbouw iets langer duurt.
Als dat het is zou ik me er niet druk om maken...
 

leo442

Forumguru
Geluid is waarschijnlijk de distributie. Als er eenmaal oliedruk is zet de kettingspanner de ketting op de juiste spanning. Eea heeft natuurlijk ook te maken met de olietemperatuur, bij koude motor zal het geluid eerder aanwezig zijn dan als de olie warm en dus ook vloeibaarder is.
 

vw125

Forumguru
Het is idd de allereerste keer van de dag dat ik de wagen start, als ik 20 meter verder rijd men wagen afzet en terug opstart heb ik er geen last meer van.
Is dit normaal dan of toch maar met verder gaan?
Vond het alleen beetje raar dat dit de eerste 500 km niet was en maak me daarom wat ongerust.


grtz
 

leo442

Forumguru
Het is idd de allereerste keer van de dag dat ik de wagen start, als ik 20 meter verder rijd men wagen afzet en terug opstart heb ik er geen last meer van.
Is dit normaal dan of toch maar met verder gaan?
Vond het alleen beetje raar dat dit de eerste 500 km niet was en maak me daarom wat ongerust.


grtz


Als het echt een hydraulisch kettingspanner geluid is, is het 100% normaal. Maar zo even via de computer een uitsluitende diagnose te stellen blijft natuurlijk koffiedik kijken. Laat het toch even ter beoordeling aan je dealer!
 

Joske

Forumguru
Even een balletje opwerpen.. mijn mechanische kennis is absoluut niet toereikend om diagnoses te stellen, het enige dat ik kan doen is mee redeneren met de echte specialisten onder ons. Maar waar ik nu aan dacht is het volgende: de eerste 500km had je dit niet en stel nu (hypothetisch) dat het wél te maken heeft met de hydraulische drukopbouw aan de klepstoters. Zou het dan niet kunnen dat je wat olie verbruikt hebt bij de eerste km's en dat met wat bijvullen het geluid misschien terug verdwijnt?
 

vw125

Forumguru
Even een balletje opwerpen.. mijn mechanische kennis is absoluut niet toereikend om diagnoses te stellen, het enige dat ik kan doen is mee redeneren met de echte specialisten onder ons. Maar waar ik nu aan dacht is het volgende: de eerste 500km had je dit niet en stel nu (hypothetisch) dat het wél te maken heeft met de hydraulische drukopbouw aan de klepstoters. Zou het dan niet kunnen dat je wat olie verbruikt hebt bij de eerste km's en dat met wat bijvullen het geluid misschien terug verdwijnt?


Dat zou idd een verklaring kunnen zijn, heb nog niet gekeken naar men oliepeil.
Maar toen ik men wagen naar de garage deed heb ik gevraagd of ze het in één moeite wilde nakijken.
Dit hebben ze dan ook gedaan vertelden ze mij en het was nog goed.
 

MeneerB

Forumguru
Ik heb in een technische motoren beschrijving gelezen dat de 1.8 en 2.0 TSI motoren (EA888) tijdens de inrij fase (ca 1000km bij de 1.8) met een verhoogde oliedruk werken.
Daar de kettingspanner op oliedruk werkt kan ik me heel goed voorstellen dat een nog niet ingereden motor tijdens de koude start een ander geluid maakt dan een ingereden motor.

Het is maar een theorie dus pin me hier niet op vast.

Ik zou heel graag eens met één van de ontwikkelaars van deze motoren willen babbelen als techneuten onder elkaar. (Techneuten zijn loslippiger dan commerciële lui en laten vaak meer los dan goed is :jaja:)
 

Gieliovd

Forumguru
Je hoort hier duidelijk iets uit draaien.

Hydraulische klepstoters niet op druk resulteert in getikt, dotje gas en het is weg, tenzij ze lek zijn (Mitsubishi 3.5 V6 blok van me had dat).

Hydraulische nokkenasketting/distributieketting resulteert eventueel in geratel van de retour van de ketting.

Geen van beide resulteert in het geluid wat gemeld wordt.

Zou je het willen testen, zou je de startmotor even rond moeten laten gaan zonder te starten, daarna starten. Dan simuleer je dus de 2e maal starten waarbij je de oliedruk geheel uitsluit.

Als je een maandagmorgen vliegwiel hebt kan het ook daaraan liggen.
 

vw125

Forumguru
In de garage verzekeren ze mij dat dit geen verdere gevolgen zal hebben voor de motor zelf.
Ze gaan verdere info opvragen over wat de oorzaak kan zijn.
Ik ben nogal een pietje precies wat men wagen betreft daarom deze ongerustheid.
 

leo442

Forumguru
De motorolie temperatuur is natuurlijk een belangrijke factor tijdens de eerste start 's ochtends.
 

veenweg14

Nieuw lid
cavitatie van de pomp van het DSG systeem..........?is dit hoorbaar als je tegen het deksel luistert van de DSG bak tijdens starten
 
Bovenaan Onderaan