Vreemd geluid 1.4 DSG trage bochten

Hoi allemaal,

Sinds een week of drie ben ik de trotse eigenaar van een 2013 Octavia Hatchback 1.4 TSI DSG. Nu kwam ik na een aantal dagen tot de ontdekking dat de auto een gek geluid maakt bij langzame bochten/keren. De auto is al een paar dagen terug geweest naar de garage waar ik hem gekocht heb, maar daar zijn ze er na een paar dagen zoeken niet uitgekomen. Ook bleek dat de vorige eigenaar aangaf (die had de auto daar ook in onderhoud, alle nota's van laatste 100dkm zaten erbij) dat het geluid er al een aantal jaar inzat.

Wanneer je langzaam rijdt of vooral wanneer je de auto keert hoor je een licht zeurend geluid in het vooronder, het is een heel klein beetje of iets een beetje klemt. Op een rotonde hoor je het heel zachtjes als de radio uitstaat, wanneer je keert of heel langzaam instuurt hoor je het boven de radio uit.

De garage heeft direct een nieuwe wielnaaf erop gezet, maar dat was het niet. Ook de remmen gecontroleerd en na een tip van de Skoda dealer ook gekeken naar een brandstofleiding die soms resonanties naar binnen gaf. Dat was het ook allemaal niet.

Wat het nog het meest apart maakt is dat wanneer je het geluid hoort en je de auto in N zet het geluid verdwijnt.

Iemand hier enig idee wat het zou kunnen zijn/waar nog eens te zoeken?

Hoor het graag!
 
Had ik ook gesuggereerd, maar was het volgens de garage niet, weet niet precies meer waarom ze dachten van niet. Volgens mij omdat geluid verdween als aandrijving eraf ging, maar kan me vergissen. Of het was omdat het geluid dan ook erger had moeten worden / verder versleten had moeten worden met de jaren. Kan me de exacte reden niet herinneren.
 
Laatst bewerkt:

BigCheese

Forumguru
Hmm als het alleen te horen is als je de aandrijving gebruikt dan denk ik aan aandrijfassen, of iets anders in de aandrijflijn. Mogelijk zelfs de versnellingsbak, maar misschien iets heel simpels als versleten motorsteunen. Ik weet niet waar je woont maar ik weet wel een goede garage in het centrum van het land, die dit soort gevallen tot op de bodem uit kan zoeken.

Heb je hem gekocht bij een dealer? Dan lijkt me dit een garantiegevalletje.
 

HarrieSkoda

Forumguru
Als je zegt dat het geluid verdwijnt als je hem in een andere stand van de DSG zet, zou ik zeggen versnellingsbak inderdaad....

Uit laten lezen met VCDS/VAG-COM of er foutmeldingen naar boven komen en/of de waardes binnen de tolerantie zitten?
 

Canon-Eye

Forumguru
het geluid verdwijnt als je hem in een andere stand van de DSG zet,

Dat is toch wel iets anders dan TS aangaf:

wanneer je het geluid hoort en je de auto in N zet het geluid verdwijnt
geluid verdween als aandrijving eraf ging

Niet zomaar "een andere stand" dus (bv. van D naar S). Daarom denk ik ook eerder aan de aandrijvingslijn NA de versnellingsbak, of misschien wringt er iets in de ophanging.
 
Excuus, ik bedoelde inderdaad in N zetten. Maar van D naar S is wel een goeie, dat ga ik ook zsm even proberen, kijken of dat verschil maakt.

Verder heb ik de auto zonder garantie gekocht bij een handelaar, maar die heeft wel ondanks geen garantie toch paar dagen eraan besteed en naar probleem gezocht, o.a. dus wielnaaf vervangen en toegezegd als nu later onverhoopt toch erger wordt/iets stuk gaat hij het alsnog kosteloos zou oplossen. Dus dat is fijn.

Zijn theorie is als het iets van een slijtage onderdeel was dan was en het zit er al vier jaar in het geluid dan was dat het allang kapot gegaan/erger geworden.
 

Wullum

Actief lid
Had precies hetzelfde in een Golf Variant 2010 met 1.4 TSI DSG (een relatief vroege 7-bak) toen hij 2 jaar was. Als ik langzaam reed en scherp naar rechts stuurde hoorde je het wringen. Aandrijfas vervangen destijds.
 
Bovenaan Onderaan