Vreemd gedrag koppeling (O3, 1.4TSi)

Pendragon

Forumguru
Ik ben benieuwd of er ook anderen zijn die dit herkennen:

Sinds kort heb ik schommelingen in het toerental als ik de koppeling indruk of op laat komen wanneer de auto niet in de versnelling staat of in de eerste versnelling (bij optrekken). Het is niet hetzelfde als wanneer je de koppeling op laat komen dat de toeren wat omhoog gaan om de auto niet af te laten slaan.

Voorbeeld. Ik sta voor het verkeerslicht en niet in de versnelling. Ik wil de auto in de eerste versnelling zetten en druk de koppeling helemaal in. Tijdens deze handeling schiet het toerental soms naar 1100 en weer terug, net of je heel even een beetje gas geeft en gelijk het gas weer loslaat.

Hetzelfde wanneer ik stil ga staan en ik zet de auto in z'n vrij en laat dan de koppeling opkomen, hij schiet dan even omhoog en weer naar beneden.

Soms schiet hij omhoog/omlaag en dan een paar keer achter elkaar. De motor draait dan onrustig. De koppeling dan opnieuw indrukken en op laten komen in vrij zorgt dan vaak dat hij weer stationair draait.

Ik ga binnenkort naar de dealer (heeft het zelf ook kunnen constateren) maar ben benieuwd of anderen dit ook herkennen. (inmiddels bij de dealer geweest en zij kennen het probleem helemaal niet. Ook PON niet. Zie bericht hieronder waarom ik wel begrijp waarom ze het niet kennen).
 
Laatst bewerkt:

Pendragon

Forumguru
Inmiddels is voor mij de oorzaak wel duidelijk. Hier een kort filmpje waarin je ziet wat re gebeurd:


Soms is het zelfs zo erg dat hij omhoog/omlaag schiet en dan een paar keer heen en weer gaat waardoor de motor ook heel onrustig gaat draaien. Gisteren terug geweest bij de tuner om te laten zien, hij heeft het ook gezien en ik draai nu weer op OEM software en hiermee is het probleem weg. Ik ga nog een week zo rijden en als het probleem er niet meer is ga ik contact opnemen met de tuner.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

Rofffel

Forumguru
Is dit niet een geautomatiseerd tussengas zoals de Nissan 370Z standaard heeft?
Soort van tussengas zodat men sneller weer in het toerengebied valt met schakelen?
Beetje knullig alleen dat (als dit zo is) dit optreed bij stilstand.
 

hemi24

Forumguru
Blijkbaar weet je tuner niet helemaal waar hij mee bezig is, zou mijn eerste conclusie zijn...

Huiver, huiver..!
 

hemi24

Forumguru
Gerenommeerde firma's schieten ook wel eens een bok...

Bij dergelijke symptomen zit je als tuner blijkbaar iets te veranderen waarvan je niet geheel weet wat je exact verandert...

Zoiets doet mij huiveren
 

Pendragon

Forumguru
Is inderdaad bij VAG Techniek gedaan, waar ik juist van anderen ook hele goede resultaten heb gezien (ben er al eerder geweest ook), dus juist daarom ook voor mij de reden dat ik naar VAG ben gegaan. Ze hebben gisteren ook nog wel geprobeerd het te vinden, maar dat is niet gelukt. Ik heb toen aangegeven dat ik terug naar OEM wilde en dat is nu gedaan. Het probleem is daarmee ook weg. Aankomende week wat gaan regelen. En mijn 'geval' wil niet zeggen dat VAG niet goed is. Ze hadden dit zelf nog nooit eerder gezien. Gevalletje van pech hebben ofzo.
 

Cordoba

Forumguru
Het is een vreemd geval, eerlijk gezegd denk ik dat er ergens een indirecte invloed is bij de tuning waardoor er gas gegeven wordt, en mogelijk dat dit probleem specifiek voor de auto van @Pendragon is. Hierbij denk ik aan een probleempje met EGR, carterontluchting, turbodrukregeling of iets dergelijks en dat dit door de tuning naar voren komt.
 

ertromp

Forumguru
Balen @Pendragon
Indirect @Cordoba :sterretjes: Het is duidelijk dat met software probleem optreedt en origineel totaal geen probleem dus ergens moet er in de software iets verkeerd staan. Tja zelfs de beste maakt wel eens een fout .................... toch?
 

oco1979

Forumguru
Raar deze, op eerste zou je niet direct softwareprobleem verdenken. :pieker: maar toch als oemsoftware terug sta.
Zit toch geen launchcontrol in......
Is deze al met cilinderuitschakeling,normaal geen invloed op stationairetoerental,al zetten ze deze normaal uit bij tuner.
Eentje voor op te volgen hier.
 

Pendragon

Forumguru
Balen @Pendragon
Indirect @Cordoba :sterretjes: Het is duidelijk dat met software probleem optreedt en origineel totaal geen probleem dus ergens moet er in de software iets verkeerd staan. Tja zelfs de beste maakt wel eens een fout .................... toch?

Ik denk ook dat het met de software te maken heeft. Met OEM heb ik totaal geen problemen en het lijkt me dat je dan ook problemen moet hebben als het om turbo/egr etc. gaat.
 

Pendragon

Forumguru
Raar deze, op eerste zou je niet direct softwareprobleem verdenken. :pieker: maar toch als oemsoftware terug sta.
Zit toch geen launchcontrol in......
Is deze al met cilinderuitschakeling,normaal geen invloed op stationairetoerental,al zetten ze deze normaal uit bij tuner.
Eentje voor op te volgen hier.

Helaas te toevallig dat met tuning hij het wel heeft en zonder niet.....dus ik denk toch software.
Euh...nee geen launchcontrol en geen cilinderuitschakeling.
 

oco1979

Forumguru
Ken zo een beetje de indruk dat de nieuwste wagens, niet zo gemakkelijk te veranderen is, tis maar een gedachte.
Kan dat wel begrijpen, gezien er meer en meer sensoren op zitten en terugkoppeling gebeurt.
Dat er meer moet aangepast worden en beveiligingen omzeilen of wijzigen om zonder storing of dergelijke te kunnen rijden.
 

EdK

Forumguru
Eigenlijk is voor mij alleen de laatste nog een optie, want heb geen zin om weer daar heen te rijden en een hele dag daar te zitten
Tsja daartegen als ze het probleem uiteindelijk vinden help jij er ook weer anderen mee !?
En kun je weer een korting afdingen vanwege dat je proefkonijntje bent geweest....:pieker::pardon:
 

LT83

Forumguru
Dat hoop ik ook Corné. Eigenlijk is voor mij alleen de laatste nog een optie, want heb geen zin om weer daar heen te rijden en een hele dag daar te zitten ;)

Hmmzzz lastig geval. Denk dat je het bedrijf toch zeker de mogelijkheid moet bieden om het probleem op te lossen voordat je geld terug kunt eisen.
Neemt niet weg dat het vervelend is!!
 

Pendragon

Forumguru
Hmmzzz lastig geval. Denk dat je het bedrijf toch zeker de mogelijkheid moet bieden om het probleem op te lossen voordat je geld terug kunt eisen.
Neemt niet weg dat het vervelend is!!

Dat heb ik al gedaan, namelijk afgelopen vrijdag. Ben daar van 9 tot 12 geweest en hij kon het niet fixen. De rest van het verhaal erna laat ik er even buiten, maar heb toen gevraagd om hem naar oem terug te zetten en ik zou testen. Dat heb ik op de terugweg en gisteren gedaan en dat bevestigd dat er met de oem geen probleem is. Ik kijk het deze week nog aan (week kilometers rijden) en als het dan weg blijft ga ik mijn geld terug vragen. Ik ga niet weer 2 x 1,5 uur rijden. Ik heb er verder al veel tijd ingestoken door te testen, te zoeken, bij de dealer geweest. Ik moet toch kunnen zeggen wanneer ik niet tevreden ben dat ik mijn geld terug wil? Ik koop een product, het voldoet niet aan mijn wensen. Ik zou ook liever hebben dat het goed werkt, daar ging ik voor. Nu blijkt dit niet zo te zijn.
 

LT83

Forumguru
Ik ben het ook wel met je eens Andre, begrijp je standpunt.
Alleen wat is een reële termijn wat een partij kan eisen om tot een oplossing te komen, 3 uur?
 

Cordoba

Forumguru
Balen @Pendragon
Indirect @Cordoba :sterretjes: Het is duidelijk dat met software probleem optreedt en origineel totaal geen probleem dus ergens moet er in de software iets verkeerd staan. Tja zelfs de beste maakt wel eens een fout .................... toch?

Wat ik bedoel is dat na tuning een aantal zaken wat kritischer staan dan voor tuning, waardoor een minimale afwijking van de hardware opgepikt kan worden door de sensoren, en daardoor een verkeerd signaal geeft. De reden dat ik in die richting denk, is omdat het bij mijn weten een uniek geval is bij de auto van Pendragon, en anders zou ik meer vergelijkbare ervaringen verwachten. De enige andere optie die voor mij nog redelijk logisch is, is dat er bij het tunen per ongeluk een bepaalde instelling is veranderd (door slordigheid/foutje van de persoon die het uitvoert), en dan is het ook logisch dat er niet meer mensen met hetzelfde probleem rondrijden.
Op diverse Skoda en Seat-fora heb ik geen vergelijkbare gevallen gelezen, VW-fora volg ik te weinig om daar iets zinnigs over te kunnen zeggen. @ertromp Heb jij ergens op een VAG-forum of ergens anders vergelijkbare klachten gezien? Overigens lees ik de laatste maanden meer negatieve ervaringen van deze tuner/garage.
 

ertromp

Forumguru
Dus toch een software gerelateerd probleem @Cordoba. Er zijn zoveel kenvelden waar de bits en bytes in aangepast moeten worden. En je kunt niet zo maar elke 1.4 TSI zelfs niet van hetzelfde bouwjaar vergelijken. Er kunnen zeker hardware matige zaken zijn die geupdated zijn gedurende het productieproces maar als je met VCDS laten we zeggen 4 auto's uit 1 productiejaar pakt met verschillende bouwmaanden dan is de kans groot dat je verschillende of oplopende software versies ziet op het motorstuurapparaat. Kijk als VT daar net een verkeerde versie van heeft geflasht ........
 
Bovenaan Onderaan