Vreemd foutgedrag automatische kofferdeksel

Frankie

Actief lid
Hallo beste mensen,

Sinds eind vorige week hebben we een nieuwe storing aan onze Karoq. De automatische kofferdeksel functioneert niet meer goed.
Als we deze openen stopt deze met 1 luide piep. Volgens mij is die dan wel op maximale open stand
Als deze proberen te sluiten lukt dit vaak pas na een poos en stopt deze zo'n 10cm boven het slot.
Als we dan de knop op het deksel bedienen produceert deze een piep-piep-piep als een soort van foutcode.
Garage geïnformeerd, maar die zeggen niets over telefoon, diagnose in werkplaats, maar wel pas over bijna 2 weken.
Staat ook niks van in instructie boekje. Er werd me verteld dat je de klep kunt 'resetten' door de knop op de klep enkele seconden vast te houden wat zou resulteren in een bevestigende piep, maar niet hoor...

Kent iemand dit gedrag? Hopelijk is het toch met de hand te resetten.... Dank je wel!!
 

Erik1977

Forumguru
Nee heb zo geen tip. Heb ook een elektrische achterklep op mijn S3 maar deze storing ken ik (gelukkig) niet.

Kijk anders even in de ledenlijst van leden met vcds. Mogelijk zit er iemand bij je in de buurt die je kan helpen.
 

Frankie

Actief lid
Of heb gewoon even die 2 weken geduld. De wereld zal er niet om vergaan. :D

Twee weken om een analyse te krijgen, dan zal het probleem mogelijk niet meteen verholpen kunnen worden. Daarbij zitten we middenin de bouw van een nieuwe woning en is het bijzonder onhandig om alle gereedschap en materiaal via de omgeklapte achterbank in de auto te moeten laden. De wereld vergaat idd niet, maar met die relativering kun je meteen het hele forum opdoeken.
Mocht nog iemand willen reageren, aub alleen als je het gedrag herkent en iets inhoudelijks kan delen. Thanks!

Ps: de startknop in de auto is ook ruk. Moet vaak tot 5 keer drukken, daar wachten we ook wel ff mee vwb een oplossing :tegek:
 

Duijzer

Donateur
Ik denk de klep inderdaad een kwestie van opnieuw inleren is. Maar hoe je dat bij een Karoq doet weet ik ook niet. Staat het niet in het instructieboek?

Die startknop is denk ik een ander probleem, heeft volgens mij niets met de klep te maken. Op een auto uit 2018 kan die bij na nog niet versleten zijn. Dus óf je doet iets verkeerd, óf er is iets stuk. Doet hij het al langer zo, wordt het erger?
 

Frankie

Actief lid
kleine update:

Als ik de klep open gaat deze nu zonder luide piep tot maximale open stand. Als ik deze sluit (zowel knop als ab) stopt deze echter week vlak boven dorpel. Als ik vervolgens de knop op het deksel lang (+10 seconden) ingedrukt houd sluit deze alsnog en laat daarna 1 luide piep horen. Lijkt dus toch iets wat programmeerbaar is.
Aangezien ik met deze work-around de klep alsnog dicht krijg is het wachten tot komende week en feit dat we auto en koffer nu hard nodig hebben is minder vervelend...
Als eea is verholpen dal ik melden wat de oplossing was.
Houd me nog steeds aanbevolen voor suggesties.
 

Duijzer

Donateur
Wat gebeurd er als je na het helemaal sluiten (tijdens de luide piep) de knop van je afstandbediening ingedrukt houdt? Leert hij dan de nieuwe stand in, of gaat hij weer open?
 

Frankie

Actief lid
Wat gebeurd er als je na het helemaal sluiten (tijdens de luide piep) de knop van je afstandbediening ingedrukt houdt? Leert hij dan de nieuwe stand in, of gaat hij weer open?

Dan gaat ie weer open. Het gedrag (reactie op drukken-vasthouden etc) lijkt wat onvoorspelbaar. Geen oplossing dus.
 

Frankie

Actief lid
hallo beste leden, het probleem is opgelost. Men heeft de elektrische veer aan de rechterzijde vervangen. Dus geen software probleem. Startknop is ook vervangen, dus geen 4, 5, 6 keer verwoed erop drukken meer ;)
Tot mijn verbazing kraakt de voortrein (https://www.skodaforum.nl/forum/i/wringende-geluiden-van-vooras-bij-draaien.38057/) van de auto opeens ook extreem minder. Ik vermoed dat ze wat op bepaalde verbindingen hebben gespoten. Zouden ze echt iets hebben vervangen hadden ze dat wel medegedeeld, niet?
Maar goed, gelukkig kunnen ons gereedschap en materiaal weer normaal bereiken en verplaatsen.
Fijn paas weekend allemaal!
 

SuperBeeb

Forumguru
Blijft blijkbaar een gevoelig punt, die elektrieke klep. Als ik ooit de keuze heb, ga ik voor handbediening.
Zonder garantie is het een dure grap.
 

Frankie

Actief lid
[Q
Heeft ons ook aan denken gezet. Zal je maar op vakantie (voorlopig even niet) gebeuren.
Maar de voordelen zijn ook wel groot. Maar mijn auto is lease dus zou het buiten garantie mij niks kosten, da's een makkelijk afweging inderdaad...
 
Bovenaan Onderaan