Goedemiddag,
Zoals ik in mijn voorstel topic ook al aangaf, ben ik als absolute niet auto kenner op zoek naar een occasion. Ik heb inmiddels al wat conclusies getrokken tijdens mijn zoektocht ( corrigeer me als ik ze verkeerd heb
), maar heb ook nog een aantal vragen die ik graag even wil stellen.
In eerste instantie lijkt de keuze te vallen op een Fabia Combi. Ik heb ook naar de Rapid gekeken, maar ik kies voor kofferbakruimte boven beenruimte achterin. Bij de Fabia Combi hebben we eerst gekeken naar de II, maar mijn algemene indruk was dat de TSI motor van de III een stuk betrouwbaardere is, terwijl de II hiermee wat meer gebreken kende rondom olieverbruik, distributieketting en turboslijtage, o.a. aangegeven hier en hier.
Daarom ben ik nu vooral aan het kijken naar:
- Fabia Combi III (2015/2016)
- Manueel met een TSI 1.2. Naar schatting zullen we er maar een 8000km per jaar mee rijden, maar daarvan zal een aardig deel snelweg zijn.
- Minimaal Ambition uitvoering. Airco, cruise control en parkeersensoren achter staan op het lijstje.
- Budget staat niet heel vast, maar ik hoop er niet meer dan een 8000/8500 aan uit te hoeven geven. Dit is wel wat rekbaar, als blijkt dat er rondom betrouwbaarheid of besparing van onderhoud/problemen, een goed argument ligt om voor een bepaalde uitvoering, jaartal of km stand te gaan. Soort van dezelfde overweging om voor wat meer geld naar een 3e generatie te kijken i.p.v. een 2e.
Dit zijn een aantal vragen die ik nog heb:
1: De eerste vraag die ik heb is rondom onderhoudsbeurten, maar ik zie dat daar gisteren en vanochtend nog over gesproken is in dit topic. Op welke momenten zijn er de grotere onderhoudsbeurten bij de Fabia III Combi? De algemene strekking is dat om de 120k km een grote onderhoudsbeurt voldoende is (en niet per se om de 5 jaar). Klopt dit, of zijn er tussendoor nog bepaalde momenten om rekening mee te houden?
2: Deze hangt samen met de eerste vraag, wat is voor een occasion een goede kilometerstand om naar te kijken? Ik hoor van verschillende richtingen de standaard suggestie om voor een occasion (ongeacht merk of model) te kijken met minder dan 100k km op de teller. In hoeverre houdt dit stand bij een auto die over het algemeen betrouwbaar is, en rekening houdend met het aantal km dat wij ermee gaan rijden? Als er om de 120k km een grote beurt moet zijn, dan lijkt het me prima om te kijken naar occasions met 130k/150k op de teller, en goed na te gaan of deze de eerste onderhoudsbeurt al hebben gehad. Ik weet dat ik een afgetrapte leasewagen met 260k op de teller beter links kan laten liggen, maar wat zouden jullie adviseren als een goede km stand, en waar zitten de valkuilen bij wagens die meer op de teller hebben? De insteek is om de wagen lang te houden, en niet over een paar jaar te switchen naar iets anders.
3: Ik zie occasions die een First Edition uitvoering hebben, maar het is me niet duidelijk wat deze extra hebben. Als ik het goed heb kun je een First Edition uitvoering bovenop een van de bestaande uitvoeringen hebben? Bijvoorbeeld een First Edition Ambition? Dat is in de titel van de occasions meestal niet duidelijk aangegeven.
4: Klopt het dat Greentech wilt zeggen de auto een start-stop systeem heeft? Ik heb ergens gelezen dat het vervangen van een accu in een wagen met een start-stop systeem een stuk duurder is, dus die laat ik waarschijnlijk links liggen.
5: Loont het zich nu nog om in België/Duitsland te kijken voor occasions? Dat is een tip die ik ook meerdere keren ben tegengekomen. Wat zijn de betere occasion site's in die landen? Ik ben al blij dat ik eindelijk een paar Nederlandse ken
Alvast bedankt voor de info, en voor het doorlezen van bovenstaand stuk!
Groetjes,
Jeroen
Zoals ik in mijn voorstel topic ook al aangaf, ben ik als absolute niet auto kenner op zoek naar een occasion. Ik heb inmiddels al wat conclusies getrokken tijdens mijn zoektocht ( corrigeer me als ik ze verkeerd heb

In eerste instantie lijkt de keuze te vallen op een Fabia Combi. Ik heb ook naar de Rapid gekeken, maar ik kies voor kofferbakruimte boven beenruimte achterin. Bij de Fabia Combi hebben we eerst gekeken naar de II, maar mijn algemene indruk was dat de TSI motor van de III een stuk betrouwbaardere is, terwijl de II hiermee wat meer gebreken kende rondom olieverbruik, distributieketting en turboslijtage, o.a. aangegeven hier en hier.
Daarom ben ik nu vooral aan het kijken naar:
- Fabia Combi III (2015/2016)
- Manueel met een TSI 1.2. Naar schatting zullen we er maar een 8000km per jaar mee rijden, maar daarvan zal een aardig deel snelweg zijn.
- Minimaal Ambition uitvoering. Airco, cruise control en parkeersensoren achter staan op het lijstje.
- Budget staat niet heel vast, maar ik hoop er niet meer dan een 8000/8500 aan uit te hoeven geven. Dit is wel wat rekbaar, als blijkt dat er rondom betrouwbaarheid of besparing van onderhoud/problemen, een goed argument ligt om voor een bepaalde uitvoering, jaartal of km stand te gaan. Soort van dezelfde overweging om voor wat meer geld naar een 3e generatie te kijken i.p.v. een 2e.
Dit zijn een aantal vragen die ik nog heb:
1: De eerste vraag die ik heb is rondom onderhoudsbeurten, maar ik zie dat daar gisteren en vanochtend nog over gesproken is in dit topic. Op welke momenten zijn er de grotere onderhoudsbeurten bij de Fabia III Combi? De algemene strekking is dat om de 120k km een grote onderhoudsbeurt voldoende is (en niet per se om de 5 jaar). Klopt dit, of zijn er tussendoor nog bepaalde momenten om rekening mee te houden?
2: Deze hangt samen met de eerste vraag, wat is voor een occasion een goede kilometerstand om naar te kijken? Ik hoor van verschillende richtingen de standaard suggestie om voor een occasion (ongeacht merk of model) te kijken met minder dan 100k km op de teller. In hoeverre houdt dit stand bij een auto die over het algemeen betrouwbaar is, en rekening houdend met het aantal km dat wij ermee gaan rijden? Als er om de 120k km een grote beurt moet zijn, dan lijkt het me prima om te kijken naar occasions met 130k/150k op de teller, en goed na te gaan of deze de eerste onderhoudsbeurt al hebben gehad. Ik weet dat ik een afgetrapte leasewagen met 260k op de teller beter links kan laten liggen, maar wat zouden jullie adviseren als een goede km stand, en waar zitten de valkuilen bij wagens die meer op de teller hebben? De insteek is om de wagen lang te houden, en niet over een paar jaar te switchen naar iets anders.
3: Ik zie occasions die een First Edition uitvoering hebben, maar het is me niet duidelijk wat deze extra hebben. Als ik het goed heb kun je een First Edition uitvoering bovenop een van de bestaande uitvoeringen hebben? Bijvoorbeeld een First Edition Ambition? Dat is in de titel van de occasions meestal niet duidelijk aangegeven.
4: Klopt het dat Greentech wilt zeggen de auto een start-stop systeem heeft? Ik heb ergens gelezen dat het vervangen van een accu in een wagen met een start-stop systeem een stuk duurder is, dus die laat ik waarschijnlijk links liggen.
5: Loont het zich nu nog om in België/Duitsland te kijken voor occasions? Dat is een tip die ik ook meerdere keren ben tegengekomen. Wat zijn de betere occasion site's in die landen? Ik ben al blij dat ik eindelijk een paar Nederlandse ken

Alvast bedankt voor de info, en voor het doorlezen van bovenstaand stuk!
Groetjes,
Jeroen