Vragen over Fabia Combi III occasions

JmmS

Lid
Goedemiddag,

Zoals ik in mijn voorstel topic ook al aangaf, ben ik als absolute niet auto kenner op zoek naar een occasion. Ik heb inmiddels al wat conclusies getrokken tijdens mijn zoektocht ( corrigeer me als ik ze verkeerd heb :D), maar heb ook nog een aantal vragen die ik graag even wil stellen.

In eerste instantie lijkt de keuze te vallen op een Fabia Combi. Ik heb ook naar de Rapid gekeken, maar ik kies voor kofferbakruimte boven beenruimte achterin. Bij de Fabia Combi hebben we eerst gekeken naar de II, maar mijn algemene indruk was dat de TSI motor van de III een stuk betrouwbaardere is, terwijl de II hiermee wat meer gebreken kende rondom olieverbruik, distributieketting en turboslijtage, o.a. aangegeven hier en hier.

Daarom ben ik nu vooral aan het kijken naar:
- Fabia Combi III (2015/2016)
- Manueel met een TSI 1.2. Naar schatting zullen we er maar een 8000km per jaar mee rijden, maar daarvan zal een aardig deel snelweg zijn.
- Minimaal Ambition uitvoering. Airco, cruise control en parkeersensoren achter staan op het lijstje.
- Budget staat niet heel vast, maar ik hoop er niet meer dan een 8000/8500 aan uit te hoeven geven. Dit is wel wat rekbaar, als blijkt dat er rondom betrouwbaarheid of besparing van onderhoud/problemen, een goed argument ligt om voor een bepaalde uitvoering, jaartal of km stand te gaan. Soort van dezelfde overweging om voor wat meer geld naar een 3e generatie te kijken i.p.v. een 2e.

Dit zijn een aantal vragen die ik nog heb:

1: De eerste vraag die ik heb is rondom onderhoudsbeurten, maar ik zie dat daar gisteren en vanochtend nog over gesproken is in dit topic. Op welke momenten zijn er de grotere onderhoudsbeurten bij de Fabia III Combi? De algemene strekking is dat om de 120k km een grote onderhoudsbeurt voldoende is (en niet per se om de 5 jaar). Klopt dit, of zijn er tussendoor nog bepaalde momenten om rekening mee te houden?

2: Deze hangt samen met de eerste vraag, wat is voor een occasion een goede kilometerstand om naar te kijken? Ik hoor van verschillende richtingen de standaard suggestie om voor een occasion (ongeacht merk of model) te kijken met minder dan 100k km op de teller. In hoeverre houdt dit stand bij een auto die over het algemeen betrouwbaar is, en rekening houdend met het aantal km dat wij ermee gaan rijden? Als er om de 120k km een grote beurt moet zijn, dan lijkt het me prima om te kijken naar occasions met 130k/150k op de teller, en goed na te gaan of deze de eerste onderhoudsbeurt al hebben gehad. Ik weet dat ik een afgetrapte leasewagen met 260k op de teller beter links kan laten liggen, maar wat zouden jullie adviseren als een goede km stand, en waar zitten de valkuilen bij wagens die meer op de teller hebben? De insteek is om de wagen lang te houden, en niet over een paar jaar te switchen naar iets anders.

3: Ik zie occasions die een First Edition uitvoering hebben, maar het is me niet duidelijk wat deze extra hebben. Als ik het goed heb kun je een First Edition uitvoering bovenop een van de bestaande uitvoeringen hebben? Bijvoorbeeld een First Edition Ambition? Dat is in de titel van de occasions meestal niet duidelijk aangegeven.

4: Klopt het dat Greentech wilt zeggen de auto een start-stop systeem heeft? Ik heb ergens gelezen dat het vervangen van een accu in een wagen met een start-stop systeem een stuk duurder is, dus die laat ik waarschijnlijk links liggen.

5: Loont het zich nu nog om in België/Duitsland te kijken voor occasions? Dat is een tip die ik ook meerdere keren ben tegengekomen. Wat zijn de betere occasion site's in die landen? Ik ben al blij dat ik eindelijk een paar Nederlandse ken :D

Alvast bedankt voor de info, en voor het doorlezen van bovenstaand stuk!

Groetjes,

Jeroen

Tees

Donateur
Die 120k ging niet over een grote beurt, maar over een distributiewissel. Elk merk heeft tegenwoordig bepaalde onderhoudsklussen eens in de zoveel jaar op t programma staan. Het idee van een kleine/grote beurt is eigenlijk al heel lang achterhaald. Voorbeeldje: olie moet in principe elk jaar, luchtfilter meestal elke 2 jaar, bougies na 4 jaar.

Wat betreft de TSIs in de F2: op zich klopt dat. Maar de 1.2 TSI is dan weer een motor die minder problemen heeft gekend, behalve de ketting. Ik heb zelf voor dezelfde keuze gestaan (maar dan voor de O2 vs O3) en heb voor een late O2 (najaar 2012) gekozen omdat deze 2-3k goedkoper was dan een vroege O3. En juist de eerste modellen van een nieuwe generatie kennen meestal ook weer zo hun problemen (al is die motorgeneratie erg solide gebleken).
Een ketting vervangen kost zo'n 1000-1200 euro, en de late modellen hadden véél minder problemen dan de eerdere. De mijne had 127k op de teller toen ik m afgelopen najaar kocht, dat was voor mij een mooie stand qua afweging kosten en verwacht onderhoud. Ik wil m dan ook nog heel lang rijden.
De ketting hoor ik, maar is nog niet dusdanig (~3 sec) dat ie al vervangen moet worden. En tot nu toe (3000 km) verbruikt ie nog geen druppel olie. Dus ik hoop/verwacht nog even gevrijwaard te zijn van die problemen. En een turbo kan altijd ploffen.

EdK

Forumguru
Heb zelf de Fab 3 van 2017 uitvoering Joy.
Dit is een uitvoering die wat extra's heeft tov de Ambition.
Bij elkaar een wagen met voor mij alle wensen die ik er aan stel.
Dus voorstoelen met stoelverwarming (zitting)
Airco , elektrische ramen voor en achter
regen en lichtsensor.
DAB radio met Navi en updatebaar via de SD kaart in handschoenkastje !
Achteruitrij sensoren en camera (OEM) naderhand in laten bouwen door Antera.
Is wel de 1.0 TSI 3 cilinder en bewust met handbak en 95 PK aangeschaft en 3 weken nadat ik hem in bezit had mee naar VAG Techniek gegaan en de fabrieks software er op laten zetten.
Maw de software van een polo met iets meer PK en Nm nu wat de wagen net even lekkerder laat rijden ( is geen tuning )

Onderhoudsbeurten is bij mij op basis van Longlife dus om de 30K en neem je de reguliere beurten dan is het 15K en 30K ( klein / groot )
Problemen met de wagen tot heden ? Nee eigenlijk tot heden geen echte problemen gehad.

Edit: Op de accu na dan, die is na vierenhalf jaar ervangen door nieuw en niet bij dealer en moest inderdaad ingeleerd worden

Mbt de 1,2TSI kan @Cordoba je meer vertellen daar die de 1,2TSI rijd en ook met de fabrieks update.

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: JmmS

CharlesTucker

Forumguru
Wat puntje 4 betreft, auto's met een start/stop systeem hebben inderdaad een wat duurdere accu, die bij het vervangen ook "ingeleerd" schijnt te moeten worden. Nu was mijn vorige auto een Green Tech (Octavia), daar heb ik in 7 jaar 280.000 km mee gereden, en ik heb nooit de accu hoeven te laten vervangen. Dus over die extra kosten zou ik me niet direct zorgen maken. De eerlijkheid gebied me wel te zeggen dat die 280.000 kilometer voor zeker 90% snelwegkilometers waren.

Verder zijn wat het start/stop systeem betreft de meningen nogal verdeeld, zelf vind ik het een fijn systeem (lekker stil bij het stoplicht, en het heeft bij mij altijd feilloos gewerkt, en dat doet het nu in m'n O3 ook), maar je ziet op het forum best veel vragen over hoe het uit te zetten. Ik heb altijd wel handgeschakeld gereden en doe dat nog steeds. Ik heb me wel laten vertellen, zelfs door een verkoper, dat de combinatie automaat (DSG) en start/stop systeem wel vervelend is. Maar als je je wat ongerust maakt over onverwachte reparatiekosten moet je misschien zowiezo alleen naar handgeschakelde auto's kijken (maar dat schreef je inderdaad zelf ook al).

• Leuk
Waarderingen: JmmS

Cordoba

Forumguru
Bij een Fabia III heb je zondermeer een start-stopsysteem, en ik denk dat je bij een late Fabia II ook heel erg moet zoeken naar een exemplaar zonder start-stop. De First Edition uitvoering is grofweg een jaar geleverd, maar ik durf niet te zeggen wat daar nu precies aan extras in zit, het zou me niet verbazen als veel latere uitvoeringen zelfs iets meer opties hebben. Mijn advies: staar je niet blind op een uitvoering, maar kijk gewoon welke opties er op zitten. Van verschillende uitvoeringen heb je de 'gewone' versie en de 'business line' en die heeft weer allerlei extra's, maar was nieuw vaak alleen voor de zakelijke markt beschikbaar.

Ik denk als je een budget van 8000-8500 euro beschikbaar hebt, dat je voor een Fabia III combi echt aan de onderkant van de markt zit, en terecht komt bij geïmporteerde auto's (geen NAP-verklaring, dat km-stand logisch is, én kans dat deze in het buitenland is gecrashed en een ondeugdelijke reparatie in Oost-Europa heeft gehad).

Waar ik wel op zou letten: of er een reservewiel bij de auto zit (en geen bandreparatieset die om de paar jaar vernieuwd moet worden vanwege de houdbaarheidsdatum). Je kunt altijd wel een reserveband, wielsleutel en krik (bijvoorbeeld van de sloop) kwijt in de kofferbak.

De motorische problemen bij de Fabia II zijn volgens mij nogal overdreven, de exemplaren die 10 jaar terug versleten distributiekettingen hadden, zijn allang gerepareerd of vastgelopen. Oorzaak was overigens een toeleverancier die slechte kettingen had geleverd, niet alleen aan het VW-concern, maar ook aan Peugeot en nog een tiental andere autofabrikanten.

Tip voor het zoeken van een auto: gaspedaal.nl deze site verzameld alle auto's op internet met uitzondering van auto's op Marktplaats.

Fabia 123

Forumguru
Ik heb een Fabia Style Business 1.2 uit 2016 gewoon als particulier gekocht.
start stop systeem werkt tot nu toe prima.

Auto heeft veel extra's zoals, Climate controle, infotainment bediening op het stuur parkeersensoren voor en achter, koplampsproeiers, Amundesen, met o.a. navigatie en stoelverwarming voor. Sportstoelen, DAB+ en reservewiel zijn fabrieks opties.

Ik weer dat de style Business uitvoering ook in Duitsland verkocht is.

Cordoba

Forumguru
Voor elke uitvoering geldt dat zowel het modeljaar als het land waar de auto nieuw gekocht is, verschil kunnen maken in de opties. Een Belgische Style is anders dan een Duitse of een Nederlandse Style, en een Style Business is anders dan een gewone Style net zoals een Ambition Business Line anders is dan een gewone Ambition. Mijn Fabia is ook een Joy uitvoering net als die van EdK, en ook een modeljaar 2017 (geleverd in december 2016). Die van @EdK is wat nieuwer en hij heeft een 1.0 3-cilinder waar ik één van de laatste 1.2 4-cilinders heb, maar mijn auto heeft dan weer geen stoelverwarming, geen DAB en geen navi, terwijl het toch ook een Joy uitvoering is.

bobracing

Forumguru
Klopt wat @Cordoba zegt,
Mijn auto is van januari 2017 gewoon de 1.2tsi style business met:
Parkeersensoren voor en achter
Stoelverwarming,
Klima
Licht en zichtpakket dus dimmende spiegel binnen en automatische lampen en wissers.
Koplampsproeiers voor.
panoramadak.
getint glas achter
17 inch clubber velgen
stuurwielbediening.
DAB+!
Navigatie scherm.

Gewoon nederlandse ex lease auto. Tot de dag van vandaag prima auto en de 1.2tsi vind ik fijn rijden en de 4 cilinder klinkt wat degelijker dan de 1.0 3 cilinder. Maar de 1.0 zijn later in 2017 gekomen en rijdt verder ook prima.

JmmS

Lid
Dank voor alle antwoorden! De fabrieksupdate is een goede tip, die ga ik onthouden.

Verder ga ik meer kijken naar de opties die erop zitten en ik ga de verschillende uitvoeringen loslaten. Als ik voor 8000/8500 voor een Fabia III tegen de geïmporteerde auto's aan zit, dan zullen we moeten overwegen om het budget op te schroeven, of toch te gaan kijken naar een Fabia II met vergelijkbare specs.

Dan lijkt me een KM stand van +120k een goede stand om voor te kijken, omdat die al een distributiewissel gehad zou moeten hebben? Ik zie bij sommige occasions bij die km stand ook foto's van facturen waarin groot onderhoud is gedaan (remschijven/blokken etc). Als ik dus tussen de 100k/120k ga zoeken, zit ik waarschijnlijk tegen zo'n grote beurt aan te hikken?

Fabia 123

Forumguru
@JimmS, Vervangen van bovengenoemde slijtage onderdelen en banden kan je ook laten doen als voorwaarde voor aankoop van een auto.

Tees

Donateur
Inderdaad, en je kan er zéker niet vanuit gaan dat een distributieriem/ketting bij 120k vervangen wordt. In de F2/3 kunnen ze een stuk langer mee, maar als je F2 neemt heb je wel de kans dat de ketting rammelt als ie nog niet vervangen is. Is niet perse een reden om m direct te vervangen, mits niet lange dan 3-5 seconden bij koude start. Ook remschijven is iets dat met zo'n 100-120k best aan de beurt kan zijn, al hangt dat sterk af van de rijstijl van de vorige eigenaar(s).
Bedenk wel dat in de huidige markt er weinig onderhandelingsruimte is, de prijzen zijn knetterhoog door de hoge vraag en beperkt aanbod.

Bovenaan Onderaan