Vraagje voor de oplettende onder ons…

O2_1.2TSI

Actief lid
Betreft de ruststand van de ruitenwissers, volgende opgemerkt (kijkende -vanuit bestuurderskant- naar de wisser aan de passagierskant):
- Nog droog: wisser passagierskant niet te zien (onder randje van de motorkap) Lijkt mij OK
- Begint te regenen: wisser in regensensorstand -> wisser blijft soms zichtbaar (zakt naar mijn mening niet ver genoeg) “Soms” omdat de wisser –als het weinig regent– na enkele seconden wel zakt naar de onderste stand. Maar dit doet hij niet altijd!
- Enkele keren meegemaakt dat de wissers –met het uitzetten van de motor– weer iets omhoog komen zodat de wisser aan de passagierskant weer te zien is…
- Tijdens continu wissen is de slag ook niet helemaal tot onderaan maar precies tot aan de positie waarin je hem(wisser passagierskant) nog net kan zien.
- Werking regensensor/wissen is verder prima.

Kortom; ik krijg het gevoel alsof de “wisser terug in ruststand” niet helemaal lekker is. Of het moet zo zijn dat hij pas naar de definitieve ruststand gaat bij lange intervaltijd of na uitzetten van de ruitenwissers maar dan heb ik nog geen verklaring voor het iets omhoog komen na uitzetten van motor.
Het gaat om een O2 Combi van 2010 dus reacties van O1 of pre-FL heeft weinig toegevoegde waarde, denk ik.
Ga nou niet direct roepen “terug naar dealer want dit is mij nog nooit opgevallen” want waarschijnlijk is 90% van de Skoda rijders dit nog niet opgevallen. Het valt namelijk bijna niet op of je moet er speciaal op gaan letten. ’T Is er “mooi” weer voor dus kunnen jullie dit eens bij je eigen auto monitoren?

Alvast bedankt!

Captain Hook

Forumguru
ff zoeken op het forum...

Dit is geen bug, maar een feature! :xyxthumbs:

De wissers worden iedere keer op een iets andere positie geparkeerd. Dit om te voorkomen dat de rubbers scheef gaan staan. Zit op vrijwel alle VAG auto's...

Tallguy

Forumguru
Klopt, is een feature bij een hoop Skoda modellen. Mijn Yeti heeft het ook. Skoda heeft dat bewust gedaan.

GewwiT

Lid
Is inderdaad standaard bij (volgens mij) Alle VAG modellen, mijn Golf V had het en mijn O2 heeft het ook :xyxthumbs:

Rallye

Forumguru
Dat de ruitenwisser vanuit de ruststand nog een keertje iets omhoog komt is zodat hij niet iedere keer in dezelfde positie ligt, waardoor het ruitenwisserblad zou kunnen vervormen.

Als ik de linker ruitenwisser van het raam af wil halen komt hij tegen de motorkap deksel aan ! wie heeft dit ook bij de Yeti?

De ruitenwisser aan de bestuurders kant!

O2_1.2TSI

Actief lid
@jvdzwet: Dat klopt, zie handleiding "service stand" In deze stand kun je ze wel van het raam afhalen.

@Rallye: bedankt, had ik al begrepen van Captain Hook(hierboven)

hemi24

Forumguru
servicestand is ook handig bij het wassen v/d auto; heb je in ieder geval niet dat getik tegen de motorkap als je de wisser optilt.

Misschien kan één van de deskundigen het vertellen, maar ik heb het idee dat mijn pre-FL model van de O2 de wissers minder willekeurig plaatste dan mijn huidig FL-versie?

Bij het 2007 model waren de wissers bij niet wissen of contact uit altijd in de laagste stand, ook na ca 5 sec. als er op de interval niet gewist werd. Zeg maar een soort van inactief-stand.
Bij het 2010 model heb ik het idee dat er meer een continue veranderende positie word aangehouden, zoals de topic-starter hier ook al heeft aangegeven: alsof er iets mis is met de "wisser terug in ruststand".

Octavia_II

Actief lid
Precies weet ik het niet, maar ik geloof na 100 wissen of 5 wis akties (door de chauffeur gestart met de wisserhendel) dan wissel de ruitenwisser de rust positie af.
Dit wordt gedaan om de levensduur van het rubber van de ruitenwisserbladen te verlengen.

Kan me voorstellen dat als de wisser telkens terug in de laagste stand gezet worden (bij het 2007 model) dit de levensduur toch weer verkort, omdat de rustpositie dan toch telkens weer dezelfde is.....

Misschien dat ze daarom (bij een 2010 model) als rustpositie de laatste stand nemen en niet telkens naar de laagste stand terug gaan?

Groet,

Charlie

guitar_billy

Senior Member
@O2_1.2TSI,
heb een O2 uit 2006, ik zou het gedrag van mijn ruitewissers niet anders uit kunnen leggen dan jij doet.

vandaag nog gingen ze weer een cm naar beneden, uit het zicht.

kort na aanschaf van de auto dacht ik dat er een fout in de wissers zat omdat ze soms iets bewogen na het uitzetten van het contact. toen las ik het boekje door en kwam ik dit "feature" tegen dat de levensduur van de wissers moet verlengen.

skodaboy

Forumguru
wat forumlid 02 1.2 tsi schrijft is mij ook al meermaals op gevallen bij mijn 02 van 2008,dus denk ik dat dit een normaal verschijnsel is...:crazy:

Octavia_II

Actief lid
Wat betreft de rustpositie -> er zit een klein horizontaal streepje op de ruit waar de wisser moet liggen als deze in rust is... :945:
Groet,

Charlie

hemi24

Forumguru
Wat betreft de rustpositie -> er zit een klein horizontaal streepje op de ruit waar de wisser moet liggen als deze in rust is...

Dit is een hulpmiddel voor de montage (van de wisserarmen), is het niet?
Bij een continue veranderende rustpositie kan dit niet 100% maatgevend zijn lijkt mij.

Octavia_II

Actief lid
@hemi24, volgens mij was dit voor het instellen van de ruitenwissers, maar ik weet niet meer precies waar ik dit ook al weer gelezen heb... :smiley29:

Groet,

Charlie

Bovenaan Onderaan