Vraagje over lane assist

Octavia32

Forumguru
Voor een paar maanden terug is mij verteld door een verkoper van de vallei autogroep dat lane assist permanent kan blijven functioneren zonder dat je iedere keer het stuur moet aanraken. Ik weet dat het bij de seat Leon niet permanent is en dat het bij de O3 ook niet permanent is, maar door wat mij verteld is ben ik niet zeker of dit echt zo is bij de superb ik heb het tijdens mijn proefrit niet kunnen testen namelijk.

Wie kan dit bevestigen.

Tassin

Forumguru
Dan mag je die verkoper eens laten vertellen hoe je dit kan instellen.
Ik heb het alleszins nog niet gevonden en ik vrees dat het zonder "hack" niet zal kunnen. De handleiding vermeldt immers als noodzakelijke voorwaarde om te functioneren dat beide handen op het stuurwiel rusten.

Mss verwarde de verkoper "permanent functioneren" met "permanente wegmarkering", of "ononderbroken werking" met "ononderbroken lijn". smiley_hammer.gif

Tassin

Forumguru
Iets tussenin. Alarm gaat steeds dringender waarschuwen. Ik denk dat de beveiliging anders de wagen tot stilstand zal brengen. Morgen eens proberen tijdens de spits ...

Octavia32

Forumguru
Ik heb het bij de Leon er gewoon op aan laten komen, lampje van lane assist gaat uit en de assistentie is uitgeschakeld. Zodra je stuur weer merkbaar vasthoud gaat lampje weer aan.

Wat ik daarna deed was steeds een tikje tegen het stuur geven en dan blijft hij ook aan maar dat is natuurlijk niet de bedoeling.

Octavia32

Forumguru
Ik kwam dit wel tegen op het web.

STG A5 > Zugriffsberechtigung > Anpassung > Kanal "Deaktivierungsschwelle der Fahrerinaktivität" > Wert auf "spät" anpassen

Habe die Codierung selbst aber noch nicht testen können, daher kann ich leider nicht mehr zu beitragen.

Octavia32

Forumguru
Ik begrijp dat het een veiligheid issue is, maar als er een tijd aan gekoppeld is 7 sec en daarna waarschuwing waar na 3sec het systeem uitvalt. Moet dit theoretisch ook naar 1000sec te stellen zijn lijkt mij.

Tassin

Forumguru
Ik begrijp dat het een veiligheid issue is, maar als er een tijd aan gekoppeld is 7 sec en daarna waarschuwing waar na 3sec het systeem uitvalt. Moet dit theoretisch ook naar 1000sec te stellen zijn lijkt mij.

Jouw manier van denken bevalt me wel. :jaja:
Als het al kan, zal het idd via de software moeten gebeuren. Maar het is niet omdat het software is, dat je deze kan wijzigen. Opzoekwerk voor de tuners.

Antera

Donateur

de tijd is ( tot op heden) niet aan te passen. Hebben alles tot op heden al uitgespit maar nog geen resultaat. Mocht je het vinden ben ik benieuwd

Schep

Forumguru
Iets tussenin. Alarm gaat steeds dringender waarschuwen. Ik denk dat de beveiliging anders de wagen tot stilstand zal brengen. Morgen eens proberen tijdens de spits ...
Hangt af van de versnellingsbak. Met een DSG (en ACC, overigens) werkt het als volgt:
- Zachte piep
- Dwingende piep
- Kortstondige remingreep
- Kortstondige remingreep
- Nogmaals dwingende piep
- Rustig auto tot stilstand laten komen binnen de strepen en knipperlichten aan

Volgens mij werkt het systeem hetzelfde bij een handbak tot en met de eerste kortstondige remingreep. De auto is immers niet gecontroleerd tot stilstand te brengen door de computer met een handbak. Hortend en stotend in z'n 6 met 30 km/h is ook niet de bedoeling.

Overigens is die lane assist nou ook weer niet zo sterk dat ik mijn auto het stuurwerk zelf zou laten doen. Ik heb het systeem altijd aanstaan, en heb op de rechtere stukken vaak mijn handen wel los, maar zodra er echt bochten komen doe ik het zelf weer. Een scherpere bocht in de snelweg is al te veel moeite. Het is geen Tesla met autopilot, dat systeem werkt een stuk autonomer dan het Skoda/VW/Seat systeem.

EDIT: Voor de zachte piep verschijnt er in het MFD al een melding dat je je stuur moeten overnemen, trouwens.

Tassin

Forumguru
Lane Assist stuurt idd niet sterk genoeg om echte bochten te nemen. Voor een licht slingerende weg is het ok. En in de file vind ik het super icm ACC.

Canon-Eye

Forumguru
Voor de zachte piep verschijnt er in het MFD al een melding dat je je stuur moet overnemen
En wat precies moet ik verstaan onder "overnemen"?
  1. een bewuste stuurbeweging maken (al is het met één hand aan het wiel)?
  2. verplicht een tweede hand aan het stuur?
En in het tweede geval: hoe lang mag je met één hand iets anders doen dan het stuur vasthouden voordat het systeem begint te muiten?
Ik denk dan bv. aan: hand bij de pook houden vanwege opvolgende schakelhandelingen, of bij de searchknop van de radio zolang deze nog geen geschikte zender ophoest, etc.

Schep

Forumguru
En wat precies moet ik verstaan onder "overnemen"?
Klein beetje beweging met of tegendruk aan het stuur is genoeg. Knietje tegen het stuur werkt. Er zitten geen sensoren in het stuur, voor zover ik heb kunnen ontdekken.

Zo'n flesje zal inderdaad ook wel werken.
Maar voor echt autonoom rijden moet je echt een Tesla hebben, hoor. Dit systeem is niet sterk/geavanceerd genoeg.

Canon-Eye

Forumguru
Klein beetje beweging met of tegendruk aan het stuur is genoeg.
Hmmm...

Op de rechte stukken - en die hebben we wel hier in de buurt, langs diverse kanalen - vind ik het juist zo prettig als hij geheel uit zichzelf mooi rechtuit blijft lopen. Kan soms wel meer dan een minuut duren dat er geen enkele reden is om welke kracht dan ook op het stuurwiel uit te oefenen. Maar dit zou dan dus niet kunnen, begrijp ik - je moet 'm blijkbaar belazeren met een gewicht aan één kant, of je moet ook als er effe geen bocht is toch bewust een beetje heen en weer gaan sturen.
Niet ideaal, wat mij betreft... :nono:

ertromp

Forumguru
Hmmm...

Op de rechte stukken - en die hebben we wel hier in de buurt, langs diverse kanalen - vind ik het juist zo prettig als hij geheel uit zichzelf mooi rechtuit blijft lopen. Kan soms wel meer dan een minuut duren dat er geen enkele reden is om welke kracht dan ook op het stuurwiel uit te oefenen. Maar dit zou dan dus niet kunnen, begrijp ik - je moet 'm blijkbaar belazeren met een gewicht aan één kant, of je moet ook als er effe geen bocht is toch bewust een beetje heen en weer gaan sturen.
Niet ideaal, wat mij betreft... :nono:

Tja dit was te verwachten die reactie van Kanonsoog. Zie ook dit topic:

http://www.skodaforum.nl/forum/i/lane-assist-tijd-verlengen.28813/

Ook op een rechte weg kun je rustig met 1 hand aan het stuur de auto zonder constant corrigeren de lane assist z'n gang laten gaan. Echt geen signalen om de x minuten hoor. Dan moet je echt het stuur met beide handen los laten en dan zal door spoorvorming aflopen wegdek de auto uit een recht spoor gaan............................bingo.....................signaal
Dit is me al een enkele keer in m'n Leon met lane assist overkomen.
Bij de adaptieve rijstrookgeleiding wordt het hele systeem zo geschakeld dat de auto continue tussen de twee de lijnen wil sturen

Canon-Eye

Forumguru
Daarom stelde ik de specifieke vraag, @ertromp - en uit het antwoord leid ik af dat je toch moet zorgen dat er uit mijn hand(en) op gezette tijden een signaal moet komen waaruit de lane assist 'concludeert' dat de bes!tuurder nog actief aan het, sturen is. En die signalen wil ik niet ' toch moeten' geven als de wegsituatie er niet om vraagt.
That's all...

ertromp

Forumguru
Daarom stelde ik de specifieke vraag, @ertromp - en uit het antwoord leid ik af dat je toch moet zorgen dat er uit mijn hand(en) op gezette tijden een signaal moet komen waaruit de lane assist 'concludeert' dat de bes!tuurder nog actief aan het, sturen is. En die signalen wil ik niet ' toch moeten' geven als de wegsituatie er niet om vraagt.
That's all...
Wat ben je dan aan het doen die ellenlange polderwegen daar in het hoge Noorden dat je de handen niet aan het stuur hebt :pieker: :deuk:

Nogmaals je kunt echt langere tijd zonder allerlei correcties met 1 hand losjes aan het stuur zitten hoor voordat er een signaal komt

• Leuk
Waarderingen: CDK
Bovenaan Onderaan