Vraagje over koelvloeistof en over ruitenwisservloeistof

Freakin

Actief lid
Hallo allemaal!

Ik zit met 2 vragen waarvan vraag 1 de belangrijkste is :)

1) Ik vul bij mijn auto (O2 uit 2005 op LPG met km stand 144.000, veel korte ritten) ongeveer een half liter koelvloeistof per jaar bij. Vandaag zag ik ook plotseling dat de stand van de vloeistof gezakt was tot onder het MIN symbool. Mijn vraag is dan ook: is het normaal, of een bekend iets, dat je zo'n 1 x per jaar wat vloeistof hoort bij te vullen (terwijl je ook netjes je beurten laat uitvoeren)? Of zou het iets me maken kunnen hebben met het rijden op gas (G3) en de korte ritjes (2x 11 km pd en 2 x per maand een grote rit)? Auto start trouwens altijd op benzine en schakelt na 3 km vanzelf over op benzine. Eens per week rijd ik de hele rit handmatig op benzine ipv gas. Is er iets waar ik me zorgen om moet maken? Auto rijd verder picobello (geen gekke rook, starten prima etc)

2) Ik heb mijn ruitenwisser vloeistof altijd bijgevuld met vloeistof die tot -20 kan. Nu blijkt met die kou van de afgelopen dagen de vloeistof toch bevroren. Is het zo dat de auto bij een goede lange rit het water reservoir vanzelf weer ontdooid of is er een andere handige oplossing?

Bedankt allen!:)
 

Cordoba

Forumguru
Het lijkt erop dat je toch ergens een miniscuul lekje hebt in je koelsysteem (bijvoorbeeld in de radiateur door steenslag). Mijn ervaring is dat je soms na onderhoud als het systeem open is geweest wat bij moet vullen, omdat de luchtbellen verdwijnen uit het systeem. Na een paar dagen blijft ie op niveau, en hoef je eigenlijk nooit meer bij te vullen. Een andere mogelijkheid is dat je via veiligheidsventiel soms wat vloeistof kwijt raakt. LPG, korte ritten enz. hebben hier geen invloed op, als alles in orde is.

Ruitensproeiervloeistof in reservoir bevroren, of kopje van de sproeier?
 
Bovenaan Onderaan