Vraag over (onderhoud) trommelremmen

SkodaFabiarijder

Actief lid
Ik heb een fabia 2, 68KW, met vooraan schijfremmen en achter trommelremmen.
Nu doe ik mijn beurten zelf, dus daarom wil ik het graag weten, maar ik vraag me ook af hoe de dealer/garage hiermee omgaat.

Bij schijfremmen kun je makkelijk met een lampje kijken naar de staat/dikte van de remblokken/remschijven. Maar hoe zit dit met trommelremmen? Dit is een afgesloten systeem, en hierbij kan (toch?) niet "snel" gekeken worden naar de staat waarin ze zich bevinden.

Samengevat: hoe weten garages (en wij zelf) wanneer onderhoud/vervanging aan de trommelremmen moet worden uitgevoerd?
 

Spierings

Forumguru
Afhankelijk van km stand worden de trommels gedemonteerd en gecontroleerd...

Trommels zijn vrij snel los, kwestie van wiel demonteren en boutje trommel loshalen..
 
Op internet is er het nodige te vinden compleet met youtube filmpjes... maar ik zal je even verder helpen.

Aan de achterzijde van de remtrommel bevind zich een inspectie-gat. Dopje verwijderen, met een zaklantaarn in het gaatje kijken en je hebt een indicatie van de remvoeringsdikte.

Bij verdere slijtage slijten de remschoenen in de remtrommel. Er ontstaat een opstaand randje waardoor de remtrommel op den duur niet meer te verwijderen is zonder deze terug te stellen. Terugstellen doe je dan weer door een schroevendraaier door de wielboutgaten te steken en zelfstellende veer terug te stellen. (een hoop gepiel) Vervolgens kun je de remtrommel afnemen. Wel eerst het torq schroefje verwijderen.

Hoe doe ik het onderhoud aan de remtrommel van mijn 1.2 TDI ? ( 1 x per jaar 37.000 km)

- Wiel verwijderen
- Torq schroefje verwijderen waarmee de remtrommel vast zit.
- Paar klappen met een hamer op de remtrommel
- Remtrommel voorzichtig verwijderen. Gaat dit niet dan zal eerst de rem moeten worden teruggesteld
- Opstaand randje van de remtrommel wegslijpen met een slijpsteentje op een boormachine. (Dit heb ik vanaf het begin gedaan, zodoende heb ik altijd de remtrommel kunnen verwijderen zonder het terug-stellen van de remmen.) Het terug-stellen van de trommelremmen is vrij lastig)
- Remtrommel en de binnenkant van de trommelrem reinigen met remmenreiniger of met een kwast.
- Inspectie op lekkage van de remcilinder en de dikte van de remschoen.
- Alles weer in omgekeerde volgorde monteren.

De dealer zal alleen de dikte van de remvoering controleren via het inspectie-gat. Bij ongelijke remwerking achter zullen de remtrommels worden opengemaakt voor controle van de remcilinders..
Schoonmaken zit niet in een onderhoudsbeurt en hiervoor moet men dus apart betalen.
Reken om minimaal 25 euro!
 

ertromp

Forumguru
En als je de trommels er af hebt slijp ik met een haakse slijper altijd even het "randje" zoals @Aloysius aangeeft er even uit. Montage en latere demontage gaat dan weer makkelijk
 

SkodaFabiarijder

Actief lid
4 maanden later is het er dan toch van gekomen :)

De remmen piepten de laatste weken flink (vooral na een dag stilstaan) en zaten bijna standaard vast na een regenbui.

Vandaag heb ik bij het wisselen van de zomer => winterwielen direct de trommels gedemonteerd.
Links ging na flink wat gehamer op de trommel vrij snel los, rechts leek "vast te hangen" (alsof een veertje de trommel tegenhield).
Na extra getrek en gehamer kwam de rechter remtrommel ook los.

De remvoeringen zagen er nog goed uit (4-5MM, is het normaal dat de originele voeringen nog zo dik zijn na 6 jaar & 110.000 KM?), de boel goed schoongeveegd met een kwast en erna schoongespoten met remmenreiniger.

Trommel weer erop, torxje vast en alles lijkt weer zoals het hoort te functioneren! :yeehaa:

Al met al een klusje van nix, op het vasthangen en hameren van de trommels na:cheers:
 

Antera

Donateur
Als eerste je zal je remmen even moeten terug stellen via een van de boutgaten van je naaf. Want als de remvoering al wat ouder is is deze ingesleten en zal je de remmen ook niet met een klap van de hamer eraf krijgen zonder alles los te trekken .

Dat heb je ervaren

En aan de achterzijde zit meestal een rubbertje die je kan verwijderen en je de remvoering kan zien.
 

Bijlagen

  • terug stellen.pdf
    140 KB · Weergaven: 47

SkodaFabiarijder

Actief lid
Als eerste je zal je remmen even moeten terug stellen via een van de boutgaten van je naaf. Want als de remvoering al wat ouder is is deze ingesleten en zal je de remmen ook niet met een klap van de hamer eraf krijgen zonder alles los te trekken .

Dat heb je ervaren

En aan de achterzijde zit meestal een rubbertje die je kan verwijderen en je de remvoering kan zien.

Ik heb door alle gaten gekeken, ik zag echter geen "wigje" oid die ik kon terugstellen!

https://www.winparts.nl/remsysteem/...emschoenset/p1231589_900_900/remschoenset.jpg

Waar had ik aan moeten draaien?
 
@SkodaFabiarijder :
Zie de foto van jouw link:
Per remschoenset zie je onderaan een horizontale veer, en tevens zie je een vertikale veer.
De vertikale veer zit boven aan een metalen lip vast. Deze lip zal bewogen moeten worden om de rem terug te stellen.
(Vraag me niet welke kant op naar links of rechts afhankelijk linker of rechter achterwiel )

Je schrijft: (alsof een veertje de trommel tegenhield). Dat was dus de remschoenset die achter de remtrommel bleef hangen (deze zitten onderling weer met veren vast) En dit probleemontstaat dus weer door het opstaande randje van de remtrommel door het inslijten van de remtrommel door de remschoen. Opstaande randje weggeslepen alsvorens het weer monteren? Anders sta je de volgende keer nog meer te pielen.

Zoals omschreven is het terugstellen van der remmen een hoop gedoe.

De minimale dikte van de remvoering (het gedeelte wat slijt) is 2,5 mm. Uiteraard gemeten op het dunste punt.

NB: Werelwijd zijn er heel veel filmpjes te vinden op internet. Het terugstelen zal zeker te vinden zijn voor een vergelijkbare auto (polo fabia ibiza)
 

Spierings

Forumguru
Via het gat van een wielbout kom je altijd bij die wig.. deze moet omhoog gewipt worden.

Het kan ook geen kwaad om de contact en draai vlakken met ceramisch remmenvet in te smeren.. dit voorkomt vastzitten en bijgeluiden..
 

Antera

Donateur
Ach het is gelukt maar een les voor de volgende keer kans dat je alles los trekt en alle veren rond de oren springen.
 

SkodaFabiarijder

Actief lid
Ach het is gelukt maar een les voor de volgende keer kans dat je alles los trekt en alle veren rond de oren springen.

Inderdaad! :) volgende keer stel ik ze eerst terug om risico op schade te voorkomen! dat willen we natuurlijk niet.

Ik merk nu wel dat het remmen veel "soepeler" gaat, en ook het gepiep is weg!:cheer:
 

Vlaar032

Senior Member
Door de foto's ff hier te zetten dacht ik te laten zien hoe het er van binnen uit ziet in elk geval. Verder 1 x per jaar schoon (laten) maken, je kan met een torx schroevendraaier je trommel er af halen, de voeringen opschuren en de trommel ook even opschuren met een schuurpapiertje. Dan het stof eruit blazen, doe ik gewoon met een fietspomp en dan is het weer een jaartje piepvrij.
Garages doen het niet, tenzij je het als aparte opdracht laat doen.
Deze trommelremmen van VAG zijn overigens heel handig gemaakt, bij veel andere merken moet het met een spanbout of een bout met een splitpen en dan moet je ook het wiellager weer stellen.
Het laatst had ik deze handige remtrommels gezien op mijn....E-Kadett...
 
Laatst bewerkt:

Vlaar032

Senior Member
Inmiddels -voor als dit nog eens actueel wordt :jaja: - had ik mijn roestige remtrommels van mijn Fabia III tje verwisseld omdat ik dat niet mooi vond. Heb ik ook foto's gemaakt van het stel mechanisme, wat ongeveer middeleeuws simpel is.
Een spietje met een veertje wat het naar beneden trekt naarmate slijtage vordert. De wartel met schroefdraad van de F II is history.
Dat moest ik wel uitzoeken, anders kreeg ik de nieuwe trommels er niet op...
Bijgaand foto's met pijl waarop je het ziet, het is ook nog per kant andersom.
 

Bijlagen

  • Remtrommel pijl bestuurderskant SMALL.jpg
    Remtrommel pijl bestuurderskant SMALL.jpg
    319,5 KB · Weergaven: 58
  • Remtrommel pijl bijrijderskant SMALL.jpg
    Remtrommel pijl bijrijderskant SMALL.jpg
    6 KB · Weergaven: 53
Bovenaan Onderaan