Vraag over EGR wegschrijven en of afdoppen 1.2 tdi

Ik heb geen eenduidig antwoord gevonden (online) wat de toegevoegde waarde is van het afdoppen van de EGR. Het is bekend dat je deze software-matig kan wegschrijven. Maar wat is de toegevoegde waarde om dan ook de EGR af te doppen?
 

Spierings

Forumguru
Als deze een storing geeft weet je niet of deze nog dicht staat, dan zal hij afgedopt moeten worden..
 
Ik bedoel dus Nadat je m hebt weggeschreven. (Dan kun je dus ook geen storing/melding krijgen)
Waarom zou je m dan nog wel/niet dichtzitten handmatig?
 

Spierings

Forumguru
@GROENTJE mijn opmerking ging hier ook over, sommige laten hem weg schrijven in geval van een storing. Dan moet hij afgedopt worden omdat je niet weet of deze gesloten is.
 
@Spierings
Aha zo, dus als je m wegschrijft is niet te zien wat de stand vd klep is. Dacht dat je dit kon uitlezen, niet dus... merci!


Betekent dit dus ook dat je bij een nieuwe EGR klep dus beter ook gelijk kan wegschrijven en dat je m niet hoeft af te doppen? Of is afdoppen dan ook aan te raden?
Iemand ervaring met zelf afdoppen? Veel werk?
 

Spierings

Forumguru
@GROENTJE je zal hem misschien wel uit kunnen lezen, maar als het mechanisme kapot is kan de uitgelezen waarde anders zijn als de daadwerkelijke waarde/stand van de klep.

Als je toch een nieuwe Egr geplaatst hebt is dit weg gegooid geld als je deze ook weg gaat schrijven. Van wat ik allemaal lees hoef je een goed werkende Egr niet af te doppen.
 
Bovenaan Onderaan