Vraag over coasting (of niet) bij gas los.

Frans V

Nieuw lid
Ook nieuw hier met een volgende vraag: Kamiq Ambition met dsg. Bij het loslaten van het gaspedaal gaat de motor de ene keer naar vrijloop en een andere keer blijft deze ""in de versnelling"" Waarom is dat en heb ik hier zelf invloed op?
 

CharlesTucker

Forumguru
@Frans V, ik heb geen idee, ik heb nog nooit met een Kamiq of een DSG gereden, maar als je een vraag hebt die niets met het topic te maken heeft ("instrumentenverlichting" in dit geval) kun je beter een nieuw topic open voor je vraag, met een goede titel. dan blijft het forum overzichtelijk.
 

SuperBeeb

Forumguru
Volgens mij ligt t eraan of de auto 'denkt' dat je wilt uitrollen, of wilt remmen op de motor.
Bij mijn Passat (in rijmodus Eco) heb ik t idee dat ie op de snelweg eerder kiest voor remmen op de motor dan voor rollen. Hangt er volgens mij ook vanaf of ik voor het liften al snelheid heb teruggenomen, en hoe abrupt ik t gas loslaat.
 
Bij de Scala werkt het meestal zo: rustig gas los is uitrollen, snel gas los betekent in de versnelling blijven. Wat ik wel merk is dat dit alleen werkt als de dsg niet in sportstand staat.
 
Laatst bewerkt:

Timmer

Donateur
Bij mijn octavia 3 dsg7, werkt het als volgt;
In elke modus blijft hij in versnelling als ik het gas los. Echter, zet ik de versnellingsbak in ECO, dan gaat hij in 'neutraal' zodra ik het gas los, tot ik of aan de rem kom, of terug op het gas ga. Ik vind dit wel handig, in neutraal gaat hij langer door, anders remt hij op de motor. Hangt uiteraard van situatie tot situatie af, soms wil ik dat hij wel op de motor mee remt, en dan tik ik even het rempedaal aan (niet genoeg om effectief te remmen, wel om deze terug in versnelling te krijgen).
 

Rallye

Forumguru
Is het echt vrijloop, dus dat ontkoppeld wordt (“motor gaat naar vrijloop” lijkt me niet mogelijk)? Geeft dat geen verlies aan controle over de auto? Bovendien: remmen op de motor kost geen brandstof (toevoer wordt afgesloten), rijden in neutraal wel (motor loopt stationair).
 

Peter-036

Forumleiding
Moderator
Remmen op de motor kost inderdaad geen brandstof, maar wel (kinetische) energie, die je dan later weer moet 'aanvullen' met brandstof.
Stationair draaien kost wel brandstof, maar wat dan het meest 'zuinig' is??
 
Bovenaan Onderaan