Vraag over ACT

Torrente

Nieuw lid
Ik heb mijn oog laten vallen op een Karoq 1.5 TSI Business Edition bouwjaar 2024. Nou heeft deze ACT technologie en lees ik dat bestuurders trillingen een brommend geluid of onrustige motorloop ervaren bij een toerental tussen 1400 en 4000 toeren. Wie kan mij hier over informeren en of heeft ook deze ervaring?

CharlesTucker

Forumguru
Ik heb dat hier op het forum ook wel eens een hele enkele keer gelezen. Zelf heb ik die ervaring echter niet. Ik heb al bijna 8 jaar een 1.5TSI in een Octavia, handgeschakeld. Gisteren toevallig de 250.000 km gepasseerd, en heb nog nooit trillingen gevoeld, een brommend geluid gehoord of onrustige motorloop ervaren.

Meestal is de enige indicatie van het schakelen van 4 naar 2 cylinders of andersom te zien in het dashboard. Als ik rustig op een hele gladde weg rij, en ik let goed op, dan voel ik soms een heel licht schokje, maar ik moet echt m'n best doen om het te voelen. Voor mij is het tot nu toe een perfecte motor, heb indertijd wel getwijfeld (vooral omdat dat type motor toen vrij nieuw was, ik was bang voor kinderziektes), maar ik heb geen moment spijt gehad van m'n keuze.

Maar goed, proefrit maken, goed opletten en je weet of het bij die specifieke Karoq wel een probleem is.

1983jeroen

Forumguru
Ik had ook de 1.5 in mijn Octavia. Kan me bij bovenstaande aansluiten. Eigenlijk gaat het onmerkbaar. Heel soms voelde je het een beetje bij het omschakelen, maar dat is echt minimaal en al helemaal niet storend.

Bovenaan Onderaan