Vraag automaat of schakel Yeti

MIK

Lid
Hoi
Wij zijn van plan om onze Skoda Roomster in teruilen voor een Yeti 1.2.
Ik zou graag een automaat hebben lijkt me rustig en zuiniger rijden. Mijn vrouw ziet dit niet zo en heeft alleen een slechte ervaring met een vroeger geleende Daf. Wij hebben een caravan dus die moet er ook achter kunnen. Mijn vraag is Wat zijn de voor en nadelen van automaat ten opzigte van een schakelaar.
Alvast bedankt voor jullie inbreng.
Vrgrt Michiel
 

OuweHippie

Senior Member
Het hangt er natuurlijk meestal wel vanaf wát je erachter gaat hangen. Als de sleurhut nu achter de Roomster hangt ga je er alleen maar op vooruit.

De DSG icm met cruisecontrol is een genot maar ook zonder cc rijdt het perfect.

Ik ben net een energieleverancier, ik zeg DOEN.
 

Wasmachineman

Forumguru
Zelf heb ik geen aanhanger dus daarover heb ik geen mening. Maar die DSG heb ik bewust gekozen in mijn volgende auto. Je kunt je aandacht beter op de weg houden bijvoorbeeld. Vooral in de stad is het echt heel fijn met een automaat te rijden. Ik rijd veel op de snelweg dus schakel nooit veel met deze huidige 5-bak. Gelukkig heb ik de ruimte in de lease om DSG erbij te bestellen. Als je de auto privé moet aanschaffen kunnen de zaken anders liggen. Het is toch een extra investering. Maar ik kijk dan naar de Yetirijders die de 1.2 DSG nu hebben (besteld) en zie dat ze allemaal bewust voor de DSG kiezen. Het is gewoon een heerlijke luxe.:yeah:
 
Beste Michiel,

ik weet natuurlijk niet wat voor een caravan je erachter wilt hangen maar wat dat voor jullie betekent is natuurlijk gewoon uit te rekenen op caravantrekker.nl. Hier werk ik al langer mee en geeft een betrouwbaar beeld voor je gewenste samenstelling. In mijn geval in ieder geval een uitstekende combinatie die alle 5 de sterren haalt en t.o.v. de handgeschakelde 1.2 TSI nog 2 extra sterren op het onderdeel 'hellingen en bergen' scoorde.
Inmiddels ongeveer 800 km met KIP kompakt, fietsen en kano op dak gereden en ik kan niet anders zeggen dat het een waar genot is. Bij 100 op de teller de cruise aan en hij regelt verder alles zelf. geen voet meer nodig behalve bij remmen. Verder zie je hem zelf vrijwel onmerkbaar de juiste versnelling erbij kiezen. kies je voor de automaat dan krijg je er gratis de 'Hill hold' optie bij. D.w.z. dat bij hellingtrekken hij een paar seconden de handrem er elektronisch op houdt zodat je die ook niet nodig hebt. Wil je een keer zelf schakelen (in een onstuimige bui) kan dat d.m.v. de tiptronic ook. Niet echt nodig maar voor jongens die graag spelen een leuke bijkomstigheid.
Ons Ine (mijn vrouw) vroeg op een gegeven moment waarom ik geen 120 ging rijden. Ze had niet meer in de gaten dat er nog een caravan achter hing. Bij inhalen heb ik deze snelheid zonder probleem (bij 2500 toeren) met caravan gemakkelijk gehaald. gelukkig niet geknipt.
Voor zover ik weet wordt de 1.4 niet met automaat geleverd, dus dat is dan ook geen optie.
 

Rosinfield

† In Memoriam
Jos en Ine, ik heb ook een DSG besteld en hopelijk is ie er op tijd voor mijn vakantie naar Slovenie. Waar ik wel benieuwd naar ben, is of je hem bij dat rijden in de bergen in de gewone D-stand had staan of in de S-stand, danwel dat je beide opties hebt gebruikt.
 
Echte bergen heb ik nog niet gehad. Wel de Ardennen en enkele vrij steile aquaducten in Friesland (o.a Grou) al die keren gewoon in de D met cruise control en 100 km op de teller. Geen probleem. Ik denk dat ouwehippie nog wat meer ervaring heeft met bergen en caravan want hij is via de Ardennen naar Noord Frankrijk geweest. Eerlijk gezegt heb ik de S stand nog nooit gebruikt.
 

OuweHippie

Senior Member
Tijdens mijn 1200 km durende rit stond de YETI in stand D. Stand S zorgt er alleen maar voor dat je verder doortrekt in een versnelling en dat was niet nodig evenals handmatig schakelen.

En een note (to myself):
Gisteren de 5000 kilometer probleemloos bereikt.
Met 40 km/u binnendoor, harder kan daar echt niet, op onze mooie polderweggetjes haalde ik trouwens het belachelijke verbruik van 4.9/100 gemiddeld over 15 km. :yeah:
 

LenK

Forumguru
Naar beneden in de bergen zul je toch wel op handmatig moeten als je je remmen niet wil opstoken :D
 

OuweHippie

Senior Member
Welke remmen? Moet je überhaupt remmen dan? :489:

I.i.g. hoefde ik maar heel weinig bij te remmen, maar ja, ik ben dan ook een berggeit.
 

MIK

Lid
Bedankt voor jullie reactie klinkt erg positief. Onze caravan die ik mee wil trekken is ook een kip net als Jos en Ine dus erg zwaar is deze niet. Ik las dat het ook mogelijk is om hadmatig te schakelen werkt dit dan net zo als een gewone schakel auto of moet ik dit anders zien.

Vrgrt Michiel
 

OuweHippie

Senior Member
Die vraag kwam al vaker voorbij maar ik geef nog maar eens het antwoord.

Vanuit de D-stand kun je de pook rijdend naar rechts duwen. Dan kun je door de pook naar voren te duwen terugschakelen of naar achter duwen om op te schakelen. De keer dat je dat werkelijk nodig hebt ga je vast niet meemaken. Daarnaast schakelt de DSG in de D of S stand veel beter dan je zelf ooit zult kunnen.
 
Bovenaan Onderaan