Voorzichtig aan het kijken naar een 4x4 diesel, is dit wat?

ramniv

Senior Member
Zoals de titel al zegt, heel af en toe zit ik op mobile.de te kijken naar een Superb 4x4 diesel uit 2016. Nu kwam er deze week één op marktplaats en vroeg ik mij af wat jullie hiervan vinden.
Persoonlijk vind ik het iets te veel kilometers op de teller en zou ik hem gevoelsmatig liever meer richting de 100.000 km willen. Aan de andere kant vind ik het een mooie uitvoering.
Waarom een diesel en 4x4. Ik rij vooral lange stukken (niet korten dan 25 km enkel, anders pak ik vaak de twingo) en in de zomer hang ik er wel eens een bootje achter, dus de trekkracht komt goed van pas i.c.m. de 4x4.

Wat vinden jullie van de uitvoering/prijs/diesel enz.....

het zou gaan om deze:
https://www.marktplaats.nl/a/auto-s...4x4-laurin-klement-nieuw.html?previousPage=lr

of uit Duitsland bijvoorbeeld:
https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/details.html?action=parkItem&id=320059139
https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/details.html?action=parkItem&id=321922180

JeSko

Forumguru
Prijs is wat hoog voor een auto die al van de 2de eigenaar komt, maar wel een hele mooie hoor! L&K is zowiezo het van het en is superdik aangekleed. Stoel ventilatie is trouwens bijna een must met een lederen bekleding, echt de optie die ik op mijne mis.

bert44

Senior Member
Die laatste is van meneer Reimers :D
Dat is een oud mannetje dus die kan je rustig kopen
4x4 voor als Herman den Blijker mee moet :deuk:

ramniv

Senior Member
Prijs is wat hoog voor een auto die al van de 2de eigenaar komt, maar wel een hele mooie hoor! L&K is zowiezo het van het en is superdik aangekleed. Stoel ventilatie is trouwens bijna een must met een lederen bekleding, echt de optie die ik op mijne mis.

Ik vind het ook wat te duur wat betreft de twee eigenaar icm met kilometers. Wel vind ik het een mooie auto en uitvoering.

ramniv

Senior Member
Dat kan misschien hoor. Had me nog niet echt verdiept in de prijzen van een 4x4 diesel en uitvoeringen.
Heb natuurlijk ook nog een auto te verkopen/ in te ruilen eventueel.
En dan heb ik nog een beetje de twijfel of 134.000 niet al wat veel is voor een diesel…. Maar dat weten jullie misschien beter dan ik.

JeSko

Forumguru
134.000 is niet veel voor een Diesel, zeker zo'n 2.0 TDI moet met goed onderhoud makkelijk richting en over de 300.000 te krijgen zijn. Deze Superb heeft goed genoeg gereden voor een Diesel, mijne was bij aankoop 5 jaar oud en had maar 57.000 km ongeveer, dwz dat hij ofwel heel weinig gebruikt is maar wel telkens voor langere stukjes, of net heel vaak gebruikt is om te korte stukjes te rijden, degene die jij op het oog heeft heeft wellicht gezondere afstanden gedaan voor een Diesel (ca 26.000 km per jaar), dus meer gedraaid met warmere motor, wat zeker voor een Diesel goed is.

Ken de marktwaarde ook niet van deze Superbs, ze komen denk ik ook niet zoveel voor (4x4, L&K), maar handelaars blijven niet graag lang met Diesels zitten, ik denk dat een potentiële koper van een tweedehands Diesel ano 2021 sterk zit qua onderhandel positie. Deze auto is zeker het proberen waard.

eriktv

Forumguru
Als ik hem vergelijk met mijn 2.0TDI DSG L&K (tweewielaandrijver) vind ik hem inderdaad fors aan de prijs. Ik heb destijds een kleine €20.000 betaald toen die vier jaar oud was met 86.000km op de klok. En diesels zijn op dit moment minder in trek ivm imago en veel mensen die minder km rijden ivm corona.

Ik zou vooral even in de historie duiken: eigenaar 2 heeft hem kennelijk geïmporteerd (kentekencheck RDW zegt import dec ‘19) en doet hem anderhalf jaar later alweer weg. NAP heb je dus niet, dus check de boekjes of het systeem van Skoda op onderhoud, kilometerstanden en evt. schadeverleden.

Verder de auto zelf: ik heb z’n voorganger en ben al dik vijf jaar dagelijks zeer tevreden. En die 2.0 houdt ‘t nog wel een paar klokjes rond uit. Distributiewissel bij mij om de 210.000km, bij deze ook?

Cordoba

Forumguru
Ander punt: de eerste is ingevoerd in NL als occasion van 3 jaar oud, dat betekent dat het veel lastiger is om te checken of de km-stand klopt (niet gecontroleerd door de RDW als gebruikt ingevoerd), en ook het achterhalen van een schadeverleden is veel lastiger. Een niet origineel Nederlandse auto op NL-kenteken heeft daarom per definitie een lagere occasionwaarde. Op de foto's ziet de auto er netjes uit, maar foto's zeggen niet alles.

(edit: ik zie dat eriktv een soortgelijk verhaal heeft) Ook de verkoop na anderhalf jaar vind ik opvallend (hoewel daar best een goede reden voor kan zijn, zoals veel minder km's maken door corona)

Wat die Duitse alternatieven betreft: als je daar voor gaat, krijg je natuurlijk nog wel de invoerrechten en dergelijke en kosten om 'm op NL-kenteken te zetten.

ramniv

Senior Member
Top dat jullie even meedenken, dan laat ik de eerste ( die op Nederlands kenteken staat) sowieso staan!
Ga ik rustig eens op mobile.de kijken of er andere mooie zijn. Ik snap dat daar nog import etc. bijkomt. Nu vond ik die kosten wel meevallen bij een superB uit 2016.

leon-cupra

Forumguru
Je hoeft die eerste daarom toch niet te laten staan. Kom je overeen met de verkoper qua prijs/overname, spreek dan af om de wagen naar een goed schadeherstelbedrijf te brengen. Een goede carossier ziet op bepaalde punten en aan de lak of een wagen hersteld is of niet.

Een wagen in DE kopen heeft ook geen garantie op een niet-geaccidenteerde wagen. Wanneer de wagen niet hersteld is bij het merk is er ook geen tracering van een herstelling.

Wullum

Actief lid
Je hoeft die eerste daarom toch niet te laten staan. Kom je overeen met de verkoper qua prijs/overname, spreek dan af om de wagen naar een goed schadeherstelbedrijf te brengen. Een goede carossier ziet op bepaalde punten en aan de lak of een wagen hersteld is of niet.
Een wagen in DE kopen heeft ook geen garantie op een niet-geaccidenteerde wagen. Wanneer de wagen niet hersteld is bij het merk is er ook geen tracering van een herstelling.

Een goede carossier (of schade-expert) heeft een meetapparaatje om de lakdikte te meten en vindt verschillen in lakdikte op diverse punten gelijk.
In Duitsland is men verplicht om een schadeverleden te melden bij verkoop. Doen ze dat niet, kun je een koop achteraf ongedaan maken. Mijn motordealer mag ook nog uitleggen waarom van mijn recent gekochte motor ik achteraf via de verzekering ontdekte dat die schade had gehad. Was wel zeer goed en professioneel gerepareerd, maar wel vergeten/verzwegen, dat gaat hem nog een Wiedergutmachung kosten....

LimoIncognito

Actief lid
Ik heb deze proefgereden en het was prima; uiteindelijk te lang gewacht en hij was toen verkocht. Nu nagenoeg dezelfde maar dan zilver met zwart leer geïmporteerd uit Duitsland.

Bovenaan Onderaan