Voorwaarschuwing

ralma

Lid
Ben afgelopen week naar de dealer geweest, moest een update en de voorwaarschuwing deed het niet goed.
De update ging goed maar de voorwaarschuwing moest met een calibratie apparaat afgesteld worden.
Na die afstelling kreeg ik nog steeds geen waarschuwing als ik dicht achter een voorganger reed.
Met de garage gebeld en de monteur die hem afgesteld heeft vertelde dat het systeem pas waarschuwt als je op 1.20 meter achter je voorganger rijd.
Als dit zo is mag hij van mij er wel af want 1.20 meter is wel heel erg dichtbij, normaal word ik bij een grotere afstand al zenuwachtig.
Kan iemand mij vertellen hoe het nou precies zit, wanneer moet hij waarschuwen op welke afstand en snelheid en wanneer grijpt de rem echt automatisch in?

Jack76

Actief lid
1.20 meter is idd wel erg kort.
Weet de exacte afstand niet maar hij geeft bij ons een beeldsignaal op ik schat zo'n 9 a 10 meter als we op de rijksweg rijden. Ik heb ook wel eens een geluidssignaal als waarschuwing gehoord. Je zou denken dat er bij 1.2 meter begonnen wordt met automatisch remmen.

Om te beginnen:
1. Benoem de benaming van het systeem welke niet zou functioneren, zodat mensen je beter kunnen adviseren.
2. Indien het gaat om frontassist(wat ik begrijp uit je verhaal) dan geeft dit systeem indien het goed staat afgesteld veel eerder een melding. Bij aflevering deed het systeem bij mij ook niks, kreeg ik ook de terugkoppeling alleen onder bepaalde voorwaarden enz enz. Na een controle en update werd er gezegd niks is veranderd en alles was goed, maar inmiddels werkt het systeem perfect bij mij.

tlpeter

Actief lid
Deze melding voor afstand houden is snelheidsafhankelijk en dus niet vast ingesteld 1 meter 20.
Bij 130 km/u gaat de melding veel eerder aan dan bij 100 km/u

ralma

Lid
Ben wederom bij de garage geweest, die hebben de importeur gebeld en die bevestigen dat het systeem pas bij 1.20 meter werkt.
Het gaat dus inderdaad om het front assist systeem en wat ze ook zeggen bij de garage/importeur het werkt NIET hoe hard of dichtbij ook?
Er is duidelijk onwil bij Skoda om deze klacht te onderkennen of op te lossen.
Heb ondertussen 1200 km kunnen kijken en proberen om het systeem aan de praat te krijgen tijdens vakantie maar niets werkt.
Is er iemand die een garage weet waar men deze klacht op zou kunnen lossen, De Noordhoek groep in Brabant kan het in ieder geval niet.

Monteurtje

Forumguru
"De Front Assist is één van de veiligheidsrelevante hulpsystemen. Dit systeem moet aanrijdingen voorkomen, resp. de
gevolgen hiervan minimaliseren. Het systeem werkt vanaf een snelheid van 5 km/h.

Het systeem herkent de kritieke afstand ten opzichte van de voorligger, of een ander obstakel en helpt hierbij de
benodigde remweg van de auto te verkorten. De Front Assist reageert ook op stationaire objecten. Als de bestuurder
begint te remmen schakelt het systeem over in de Front Asist-modus (rembekrachtiging), zie de onderstaande tabel.

De kritieke afstand is een variabele afstand waarvan de concrete grootte afhankelijk is van de actuele snelheden van
beide auto’s. Net zoals bij de veilige afstand kan ook de kritieke afstand als een tijdconstante worden uitgedrukt."

Een stukje tekst uit beschrijving van Front Assist.
1.20m is dus onzin.

Ik neem aan dat alle instellingen goed staan die je kan aanpassen in je scherm van radio. CAR - SETUP - Bestuurdershulpsystemen.

Bij mij werkt het ook super . Nu ook al is een" ingreep" gehad , bij wel iets meer als 40 km/h . Schrok best wel zeg maar , ik remde maar de wagen remde ineens nog harder ,
zelf tot aan ABS trilling in pendaal. Ben erg blij dat het er op zit in ieder geval.

Frank C

Forumguru
Werkt bij mij ook prima en zeker buiten 1.2m; gisteren nog mogen ervaren. Klein min puntje is dat systeem te vroeg ingrijpt wanneer je voor ganger bv linksaf slaat. Die is dan al weg als je op het punt bent waar hij linksaf sloeg. Maar goed liever iets te vroeg dan te laat.....

ralma

Lid
Dit is inderdaad zoals ik me voorstel dat het moet werken, blijft de vraag waarom doet het bij mij NIETS en kan de garage?importeur er niets aan doen en komen met een antwoord waar je niets mee kunt.
Het is zo dat het systeem wel gewerkt heeft maar na een valse rem ingreep doet hij het niet meer.
Wie is in staat dit te repareren?

ralma

Lid
Dat is de enige oplossing denk ik maar ben benieuwd welke garage het wel op kan lossen zal eens rond gaan bellen naar de diverse dealers en kijken wie het denkt te kunnen oplossen.

shredder230

Nieuw lid
Gisteren in een file begon het verkeer weer te rijden +/- 30km per uur. voorganger voor me moest bij het optrekken naar 30 km gelijk weer remmen omdat het verkeer stil stond. Door onoplettendheid/vermoeidheid heb ik niet geremd waardoor er een botsing is ontstaan. Zou front assist dit juist niet moeten voorkomen, of zit er een minimum snelheid aan ?

MarcoO2

Forumguru
Een paar posts terug lees ik dat het vanaf 5 km/u werkt. Maar wellicht heeft het systeem vanuit stilstand een "opstarttijd" nodig?

Rallye

Forumguru
Wat ik bij mijn auto (handgeschakeld) zie gebeuren is dat de front assist in stadsverkeer met een luide piep aangeeft dat je een stilstaande auto nadert; een ingreep bij lage snelheden is mij nog niet overkomen. Wel de piep bij een plotseling rechtsafslaande (en dus remmende) auto voor mij.

@shredder230 : heb jij wel een piep gehoord (en stond het systeem aan)?

Fabia 123

Forumguru
Ik heb twee keer een piep gehad.
De eerste keer stonden er een meter of 10 fietsers rechtdoor op de weg waar ik linksaf sloeg,(fietsers stonden mij niet in de weg) snelheid rond de 25 km.
De tweede keer snelheid rond 80 dook een auto van de andere baan 5 meter voor mij ertussen.
Rem ingreep gebeurde niet. Wel heb ik gas terug genomen.

@ralma Mijn garage(Culemborg) heeft het destijds opgelost door ernaar te kijken en te zeggen dat er niks aan de hand was en alles naar behoren functioneerde na controle van mijn klacht.

Nadien met rijden werkte het echter wel ineens, dus qua oplossing als het systeem niet werkt kan ik je helaas weinig inhoudelijk adviseren, buiten het feit dat ze het wellicht nog een keer moeten uitlijnen en schoonmaken.

Tijg

Senior Member
1m20 klinkt als de maximum afstand van parkeersensoren.

Front Assist werkt op mijn Fabia III gewoon overal. Op de snelweg bij het ontstaan van een file, als ik een auto nader die voorgesoorteerd linksaf staat of als het verkeer plotseling stil staat (soms remingreep).
Het is dit systeem dat de politie uitgeschakeld wil hebben op hun patrouilleauto's (was vorige week op het nieuws) en dat dient om aanrijdingen te vermijden of minder zwaar te maken. Als Shredder230 dit systeem ook op de auto heeft, zou het in ieder geval een luide piep gegeven moeten hebben met in het info display een waarschuwing en daarna zou hij een remingreep hebben moeten doen.
Maar ik denk dat een aansprakelijkheidszaak altijd zal uitdraaien op dat de bestuurder eindverantwoordelijk is en zo...

Bovenaan Onderaan