Voorstellen

Zoals gebruikelijk op dit forum stel ik me ook even voor. Ik heb tot nu toe vooral Audi gereden, van de A1 tot nu met de A4 Avant Sport Edition S Line. Leuke wagens, maar betaald door de baas. Laatste jaren enorme fan geworden van Skoda, zeker sinds de Octavia 3.

Mede door dit forum beslist om dan toch maar voor een Octavia 4 te gaan, en die mag ik vandaag ophalen. Foto's volgen nog wel.
 

MaxN

Donateur
Welkom op het forum.
En een klein verslag van het verschil A4vsO4 is altijd welkom.
Zijn toch een soort neefjes van elkaar, al is het een C-(O4) en een D-segment(A4) auto.
 
Na anderhalve maand is het wel eens tijd om de nieuwe Octavia te reviewen en een keer te vergelijken met mijn vorige auto, namelijk een Audi A4 Avant.

Over het design kunnen we kort zijn, Skoda hurkt sowieso dichter aan bij de mainstream en zelfs premiumneefjes uit de VAG-stal en dat merkt men. Het lijntje in de koplampen en de brede achterlichten doen wat Audi aan. En ondanks dat het een gimmick is, doet de projectie van het Skoda-logo wanneer je de deur opent je toch in een premiumwagen wanen. Of wat te denken van de coming / leaving home functie op de achterlichten, die je met een vloeiend lichtspel begroeten of uitzwaaien. Anders wordt het bij het openen van de motorkap, waar de lasnaden toch zeer nadrukkelijk zichtbaar zijn.

In het interieur gebeurt hetzelfde: alles voelt zeer kwalitatief aan en ziet er ook zo uit, toch op de zichtbare plaatsen. Aan de onderzijde van het dashboard is de afwerking bijvoorbeeld toch duidelijk minder dan bij een vergelijkbaar model bij Audi en VW. Nog een rare keuze is het gebrek aan interieurverlichting in de deurportieren achteraan – het moet zijn dat de kleine beetjes helpen om de kosten in bedwang te houden. Al bij al geen noemenswaardige dingen om een probleem van te maken. Achter de bestuurderszetel zit je alvast goed, en uiteraard achteraan heb je ook aan ruimte geen gebrek.

Het infotainmentsysteem is zeer mooi vormgegeven en na wat gewenning eigenlijk ook zeer intuïtief. Menig autojournalist klaag steeds scheen en been over het touchscreen en het gebrek aan bedieningsgemak, maar dat valt me al bij al reuze mee. Er is heel wat beschikbaar, en dat maakt ook pijnlijk duidelijk dat er nog wat foutjes in te vinden zijn. Zo staat alles in het Nederlands, behalve de uitgebreide handleiding, die plots in het Frans staat. Men kan ook online zoeken naar updates maar dat zorgt er eigenlijk enkel voor dat je het systeem niet meer kan gebruiken tijdens het rijden en meestal heeft de update dan niet plaatsgevonden. Daarnaast ben ik nog steeds wachtende op hoeveel de wagen nu van mij ‘leert’ en zelf zal voorstellen want dat lijkt vooralsnog niet het geval. Het goedkope systeem uit mijn A3 uit 2016 deed dit echter wel al. Ook de ‘bediening met gebaren’ lijkt me niet te werken. Nog een minpuntje, bij het verschijnen van een foutmelding op het digitale dashboard, kan men de extra informatie echter niet direct terugvinden (in de app overigens ook niet). Niet echt handig, aangezien er af en toe toch best eens een foutje optreedt. Ondanks dat het systeem zeer traag opstart, kan het zeer veel. De paar issues zijn eerder softwarematig en worden wellicht met toekomstige updates eenvoudig opgelost.

Qua rijgedrag dan: de Octavia is een heerlijke comfortcruiser. Zijn 1.0 eTSI, gekoppeld aan een DSG-7, maken het een enorme fijne wagen. Om fiscale redenen voor deze combinatie gegaan, en nog geen seconde spijt van gehad. Het uitgebreide ‘zeilen’ werkt mooi samen met de sensoren waardoor het comfort verder verhoogd wordt. In vergelijking met de A4 (2.0 TDI) maakt de Octavia ook een pak minder geluid, behalve rol- en weerstandsgeluid op de snelweg. De A4 lag net iets lager en zwaarder op de weg waardoor er veel minder invloed was van wind en die iets beter in de bochten ging. Het verlies aan vermogen (van 150 naar 110 pk) is daarentegen maar beperkt merkbaar. Vooral bij tussenacceleraties op de snelweg laat dit zich af en toe voelen, maar het blijft al bij al beperkt. Dan nog het verbruik: op mijn meest zuinige momenten kan ik tot 5,6liter /100km komen en overall ligt dit op 6,4liter / 100km. Voor een benzinewagen eigenlijk helemaal geen verkeerde cijfers. Bij de Audi lag dit lager, maar met 5,4liter/100km niet bepaald opvallend zuinig.

Conclusie: De vergelijking tussen beide is ergens gewoon heel oneerlijk: de Audi staat duidelijk op een hoger niveau qua onderstel, rijgedrag en afwerking. Toch slaat Skoda zeker geen modderfiguur met de Octavia, die eenzelfde grote binnenruimte combineert met compactere buitenmaten en techniek van een lager segment. Ook qua design is Skoda al lang niet meer het kneusje van de klas. Een belangrijke vraag wordt: waar past VW nog, nu Skoda toch best hogerop komt en er alsmaar leuker uitziet.
 
Bovenaan Onderaan