Voorstellen

Papa 3 kinderen , Mazda 6 op zijn eind en weer een nieuwe remklauw was het verroeste onderstel niet meer waard.
Na veel lezen uitgekomen op de bekende passat, mondeo , Insignia(suv vind ik niks.)
Opel viel al snel af na het lezen van de gruwel verhalen. Ford ook wat problemen met de electronica las ik .
Passat , Mazda 6 mooie bakken maar meestal met vgl bouwjaar /km toch al gauw 30% duurder dan een skoda.
Vaderlief is ooit ook in een skoda begonnen en aangezien dít voor mij de eerste keer is dat ik bitje serieus geld uitgeef aan een auto leek het me leuk de traditie voor te zetten. Vrouwlief vond het geen mooie auto (niet echt bijzonder) Omdat het uiterlijk van een auto bij mij niet doorslaggevend is toch afspraak bij een handelaar gemaakt.

De Mazda 6 kwam piepend net op de bestemming aan. Daar ging ik sowieso niet meer mee terugrijden. Paar superbs bekeken en uiteindelijk een proefrit in een zwarte variant met chromen raamstijlen en getinte ramen gemaakt. (Die vond de vrouw toch best mooi)
Verder niet teveel toeters en bellen als stoelverwarming of elektrisch bedienbare stoelen. Mooi en leuk maar kan ook stuk.
Na ritje van half uur kostte het me geen enkele moeite om mijn zin door te drijven.
Wat een rust als je met 130 op dec snelweg cruised. Wat een ruimte , en wat zit alles op logische plekken. (Oma rijdt golf en dashboards zijn identiek ) Prima geluid uit het standaard audio pakket. Wilde best graag canton versie maar daarom ging ik deze niet laten lopen. Nog wel gekeken of er 1.8 versie stond maar dat bleek na de proefrit overbodig. Begrijp de verhalen dat deze motor te licht zou zijn helemaal niet. Op Invoegstrook naar 120 ging net zo vlot als met de 1.8 Mazda. En keertje inhalen ook. Ik ben sowieso geen wilde rijder misschien stel ik andere eisen. Nog beetje onderhandelen. Originele matjes uit andere superb gekregen, plastic dopje van achterwisser idem. Tank benzine , Mazda 6 ingeruild en de deal was rond.

Nu dag of 10 trotse eigenaar. Rechtsachter is stuk plastic bodemplaat afgebroken. Kwetsbaar puntje want dat hing bij alle drie de versies bij de handelaar al los. Schrok ook toen ik water onder reserve wiel vond. En schrok helemaal toen de electronica na dag 2 op hol sloeg. Hè staat hij nu weer in het Duits? Airbag fail etc. Boosdoener bleek slechte accu.
24e afspraak bij een nieuw uitgezochte garage. Aangezien de onderhoudsboekjes maar tot 2013 teruggaan neem ik het zekere voor onzekere en laat ik alle vloeistoffen en filters vervangen, komt er nieuw bodem plaatje onder en laat ik de auto er helemaal nakijken. Nu tijdje droog weer dus ff afwachten wat ik kan doen aan een evt vocht probleem.(mijn eerste topic straks?)

Ik denk een hoop dat ik weinig in de "problemen topics " zal gaan posten en des te meer in de "leuke" topics. Bij Ali express voor nog geen 10euro brilhouder voor in het dak besteld . Daar zat nu alleen afdekplaatje op. 4 plastic bakjes voor in de deuren en de armsteun en zo zal ik nog wel wat kleine dingetjes gaan toevoegen. Niet omdat het moet maar omdat het kan.
 

CharlesTucker

Forumguru
Welkom, en veel veilige kilometers met je nieuwe aanwinst. Wel snel gegaan, zo te horen. En als ik zo lees wat je wel en niet belangrijk vind is Skoda een goede keuze, gewoon degelijke no-nonsense auto's. Zelf heb laatst een tijdje (een vakantie) in een Passat mogen/moeten rijden, vond ik absoluut mooier, van binnen en van buiten, net wat beter afgewerkt en zo, maar als gezinsauto toch allemaal net wat minder handig dan de Skoda (en dan vergelijk ik 'm nog met met m'n Octavia, die bevalt me al beter dan een Passat als gezinsauto, laat staan een Superb).
 
Welkom, en veel veilige kilometers met je nieuwe aanwinst. Wel snel gegaan, zo te horen. En als ik zo lees wat je wel en niet belangrijk vind is Skoda een goede keuze, gewoon degelijke no-nonsense auto's. Zelf heb laatst een tijdje (een vakantie) in een Passat mogen/moeten rijden, vond ik absoluut mooier, van binnen en van buiten, net wat beter afgewerkt en zo, maar als gezinsauto toch allemaal net wat minder handig dan de Skoda (en dan vergelijk ik 'm nog met met m'n Octavia, die bevalt me al beter dan een Passat als gezinsauto, laat staan een Superb).

Berichtje was beetje samenvatting. Was jaar geleden al aan het schiften maar omdat de vrouw hem zgn niet mooi vond toch op zijsporen gaan zoeken. Veel gelezen en testen bekeken. Vgl met interieur Mazda 6 (2002 ) is de stap al zo enorm dat ik dit als enorm luxe en mooi ervaar. En naar mijn ervaring was de Passat toch ± 30 procent duurder , of ik heb niet goed gezocht. Keus voor deze deze specifieke auto ging idd wel snel. Auto zag er imo zowel van binnen als van buiten zgan uit terwijl hij toch acht jaar oud is. Gaf mij het gevoel dat er zuinig mee omgesprongen is. Stonden jongere exemplaren met veel krassen en vlekken in het interieur. Ik hoop dat de 24e blijkt dat hij ook technisch nog netjes is

En de vgl rijcomfort ? Deze staat op 16 inch velgen. Ook dat vond ik veel meer mijn ding dan de grotere die onder de andere zaten. Ieder zijn ding maar doe mij maar rijcomfort. Ben nu al Skoda Fan. Lol. Ontdek net pas de la onder de bijrijdersstoel. Zeker tot de 24e is papa zo blij als een kind. Wat een bak

En allen dank voor het welkom.
 

Cordoba

Forumguru
@Resonancer Allereerst welkom op het forum en veel plezier met de Superb. Als ik bovenstaand bericht lees, heb je de paraplu nog niet gevonden die standaard in de Superb zit. :D
(Voor er misverstand ontstaat: die paraplu is voor als je uitstapt bij nat weer, niet voor eventuele wateroverlast/lekkage ín de auto). Een foto van je nieuwe ride zou leuk zijn, en je kunt er genoeg aan veranderen als je dat wil. Bij mijn auto heb ik in de loop der jaren heel veel (op het eerste gezicht) onopvallende zaken veranderd, niet zozeer vanwege de looks maar vooral omdat ik dat handiger vind.
 

Horkje

Forumguru
Like youre style kerel!

Ben zelf ook ex Mazda 6 en vooralsnog geen spijt van de Superb.

Foto’s zien we tzt graag op dit leuke forum waarbij van harte welkom. Uiteraard trouwens....
 
@Resonancer Allereerst welkom op het forum en veel plezier met de Superb. Als ik bovenstaand bericht lees, heb je de paraplu nog niet gevonden die standaard in de Superb zit. :D
(Voor er misverstand ontstaat: die paraplu is voor als je uitstapt bij nat weer, niet voor eventuele wateroverlast/lekkage ín de auto). Een foto van je nieuwe ride zou leuk zijn, en je kunt er genoeg aan veranderen als je dat wil. Bij mijn auto heb ik in de loop der jaren heel veel (op het eerste gezicht) onopvallende zaken veranderd, niet zozeer vanwege de looks maar vooral omdat ik dat handiger vind.
Die paraplu heb ik gek genoeg niet. Zit alleen in de linkerachterdeur een rondje met plasticje er op.
Leuk dat veranderen, s kijken of ik op het forum kan vinden wat er allemaal opgeleukt kan worden.
 

Cordoba

Forumguru
Je dus een incomplete auto gehad (zonder paraplu)?

Als je wil kijken wat er te veranderen is, kun je ook eens kijken op de site van superskoda.
 
Laatst bewerkt:
De superb is voor grote check up geweest.

Distributie ratelt, das ff een dure. Auto staat nu bij garage , wil er zo niet mee rijden.

Voor nieuwe schokbrekers, achter nieuwe hoezen , maar denk dat ik de schokbrekers achter ook meteen helemaal vervang.
Achter nieuwe veer, doe ze meteen allebei.

Gecupte achter banden. Vond ik wel goed nieuws , nog meer comfort straks.

Verder alle vloeistoffen vervangen, airco laten reinigen.

Balanceren, uitlijnen.

Water probleem achterbak is waarschijnlijk kwestie derde remlicht, monteur vond het niet heel spannend probleem.

Motor gelukkig geheel storingsvrij. Als hij straks helemaal ok is ga ik hem denk ik laten chiptunen . 25pk erbij en 5% zuiniger.

Deurrubbers achter wil ik ook nog vervangen ,lekken wat geluid.

Al met al viel het me mee, had flinke korting op aanschaf prijs gekregen omdat onderhoud maar tot 2013 terugging . Had gerekend op 2 tot 3k om hem weer " als nieuw" te krijgen en dat klopt nu aardig denk ik. Qua gebruikers sporen binnen en buiten ziet de auto er zgan uit, en technisch is hij dat straks hoop ik ook. Maandag krijg ik prijsopgaaf en beslis ik over schokbrekers e.d en doe ik voor misschien ook wel nieuwe veren.
 
Auto afgelopen donderdag eindelijk op kunnen halen. Rondom nieuwe veren en schokbrekers, diverse nieuwe filters en vloeistoffen, Nieuwe ketting , deuren iets gesteld, tweetal lekkages verholpen ; kwam via 3de remlicht en onvakkundig gemonteerde ruitewisser motor naar binnen. Net bijna alle binnen verlichting voor led vervangen. Nieuwe logo's erop ( nog wel wat beter gaan vastkitten 3m van ome Ali is niet genoeg)

Morgen ff naar Friesland .dat wordt vast genieten. Volgende week naar Poetsbedrijf om een paar kleine krasjes weg te polijsten en dan is hij wmb voorlopig in topstaat en zal ik wat foto's maken.
 
Bovenaan Onderaan