Voorstellen Deniz's Skoda Karoq Sportline Steel Grey

Hallo iedereen,

Nog nooit op een Forum gezeten. Maar nu ik binnenkort mijn Skoda krijg, vind ik het super leuk om topics te lezen van andere SKODA rijders. Hiervoor reed ik Seat Leon Style Business 1.2 uit 2018. Ook een super comfi auto!

In week 47 mag ik mijn prachtige Skoda Karoq Sportline 1.5 handschakel ophalen bij mijn Skoda dealer.
Voor mijn gevoel duurt het nog heeeeeeel lang. Maar goed even wachten dus. Zal zeker een foto plaatsen als ik mijn Skoda heb opgehaald.

Opties die ik heb gekozen zijn:
- 1.5 handschakel
- 19 inch velgen
- Kleur Steel grey
- Conform Pakket
- Functie Pakket
- Panoramadak

Heb voor de Sportline gekozen omdat ik die zwarte accenten wel stoer vind en omdat de onder bumpers in de zelfde kleur zijn mee gespoten. Plus dat die al standaard rijk uitgerust is. Misschien waar ik nog een beetje spijt van heb is dat ik voor een Handbak heb gekozen ipv DSG. Vond dat veel te duur. Het was of alle opties erop of een DSG. Zelf geen testrit gemaakt in een handschakel 1.5 motor.

Rij zelf weinig op de snel weg, ben dus ook geen file rijder. Mijn vraag is of er andere 1.5 handbak rijders zijn en wat jullie ervaring is daarmee? Is het comfortabel in de stad bijvoorbeeld, of op de snelweg als er geen files zijn. Zijn er andere die de zelfde dilemma hadden als ik qua DSG of handbak? Is de koppeling zwaar of juist lekker licht? Hoor het graag van jullie, alvast bedankt mede skoda rijders!
 

nakharry

Forumguru
Welkom DenDen92,

DSG Type DQ200 die bij de 1.5 TSI in de Karoq zit moet je gewoon overslaan. Drama bak. Ik heb ook een handbak genomen om deze reden en spreek uit ervaring. Andere type DSG automaat (zwaardere modellen zonder droge koppeling) zijn vrijwel probleemloos.

Is het een leasebak dan zou ik er niet wakker van liggen, maar is het een prive auto zou ik er verre van blijven.
 

RichTrip

Forumleiding
Moderator
Heb 5 jaar lang in een DSG gereden op de snelweg. Daarna al weer 6 jaar lang handgeschakeld. Dat ging probleemloos. OK, een DSG is fijn, maar ik heb het niet echt gemist. De keuze tussen extra luxe of DSG zou voor mij altijd doorslaan naar extra luxe.
 
Hallo, ben mij ook het "voorbereiden" op een Karoq Sportline Business. Wil hem begin 2021 geleverd krijgen. Heb nog nooit ellende met DSG gehad, daar mag ik met de eventuele nieuwe 1.5 DSG wel rekening mee houden?
 

hendrik38

Forumguru
Mooie karoq! Ik zelf was zeker voor de DSG gegaan, dan maar wat minder opties. iedereen zijn eigen voorkeur. DSG gewoon prima automaat volgens mij. Met 4 jaar garantie hoef je je ook nergens zorgen over te maken lijkt mij.
 

nakharry

Forumguru
Nee de problemen beginnen daarna pas.

Kijk op het forum maar eens bij DSG problemen of Google maar eens op problemen met een DQ200. Tevens kan je er op de website van VTS engineering genoeg over vinden of bij VAG techniek of andere tuners.

Dat meerdere bedrijven winstgevend zijn en nog steeds bestaan door het oplossen van problemen met deze bak zegt ook wel iets denk ik. In ieder geval dat ik niet de enige ben met een maandagmorgen DSG bak in mijn Golf Variant.

En ja, zat er geen DQ200 met droge koppeling in de Karoq dan had ik ook zeer zeker voor een automaat gekozen. Dan wel!

 

nakharry

Forumguru
Ik spreek ten eerste uit eigen ervaring en bedrijven die hier nog steeds een verdienmodel aan hebben aan met name DSG's van VAG met droge koppeling.

Er worden heeft veel problemen door PON onder de pet gehouden. Het aloude verhaal van de dooddoener "producteigenschap" waar PON vaak mee komt komt ook meermaals op dit Forum naar voren. Doe ermee wat je wil. Heb totaal geen zin in een welles nietes verhaal. Geef alleen mijn ervaring en waarom ik de bewuste keuze heb gemaakt voor een handbak.
 
Iedereen bedankt! Merk inderdaad dat ieders voorkeur anders is. Ben blij dat ik lees dat DSG niet echt wordt gemist bij een keuze voor handbak. Dat betekend dat de handbak ook lekker comfi is! Super bedankt iedereen:)
 

JeSko

Forumguru
Het is simpel, van een DSG lees je hier wel vaker problemen, van een handbak...? Zelf nog niks van tegengekomen. Automaten zijn, ook bij andere merken, gevoeliger aan storingen dan een manuele bak, een automaat blijft een ingewikkelder systeem. Heb eens gelezen dat enkel Toyota de automaat qua betrouwbaarheid op het niveau van een doorsnee handbak heeft gekregen.

Pasop, een automaat is genieten hoor, maar kost meer in onderhoud en is een gevoeliger stukje technologie. Heeft zijn voor en nadelen.
 

ertromp

Forumguru
Nog onvoldoende ingewijd hier @JeSko
Doe maar eens de zoekterm versnellingsbak intypen en je komt ook handbakken van recentere modellen met problemen tegen.........
 

JeSko

Forumguru
Het zou me verbazen moesten er zoveel problemen zijn met die hanbakken als met de DSG's, ik denk dat er nog veel slechte handbakken gemaakt moeten worden om het aantal foute DSG's in te halen.

Maar goed je kan gelijk hebben, mij vielen veel DSG problemen op, en geen handbakken, kan dus ook zijn dat ik er gewoon naast gekeken heb en ga hieromtrent ook geen Welles nietes doen, laat ons het erop houden dat TS zowiezo een toffe auto gekocht heeft, DSG of niet.
 

nakharry

Forumguru
Doe maar eens de zoekterm versnellingsbak intypen en je komt ook handbakken van recentere modellen met problemen tegen.........

Nogmaals prachtig stukje techniek de DSG en alles kan kapot ook een handbak, maar ga alsjeblieft niet ontkennen dat er geen problemen zijn met de DQ200 terwijl zelfs dit forum vol staat met ellende van specifiek deze bak met droge koppeling. Ik kan er uit eigen ervaring een boek over schrijven en tevens over hoe dit door PON als "producteigenschap" wordt afgedaan.

Kom anders even rijden in mijn Golf als het een beetje vochtig is buiten dan weet je wat een slippende koppeling is ertromp?

Bij de Kodiaq 1.5 TSI hebben ze voor de DQ380 gekozen, dit hadden naar mijn idee voor de Karoq 1.5 TSI ook moeten doen.

Maar ik hou t hierbij want het zit mij nogal hoog zoals je merkt:shutup:
 
Bovenaan Onderaan