Voorruitverwarming automatisch aan, geen indicatorlampje?

CharlesTucker

Forumguru
Niet heel belangrijk, maar ik ben gewoon nieuwsgierig. Vanmorgen schakelde bij een stoplicht het start/stop systeem de motor niet uit. Op het display van de Columbus kun je dan opvragen waarom niet. Het bleek te komen omdat de voorruitverwarming aan stond. Dat had ik niet zelf gedaan, en er brandde ook geen indicatorlampje.

In de handleiding staat "Wanneer de Climatronic herkent dat de voorruit zou kunnen beslaan, wordt de voorruitverwarming automatisch ingeschakeld", wel mooi eigenlijk. Er staat echter niets over het indicatorlampje, kan iemand bevestigen of ontkennen dat dat alleen brandt als je de voorruitverwarming handmatig aanzet?
 

MaxN

Donateur
Ik weet wel dat in onze O3 als we de standkachel gebruiken, de voorruitverwarming ook aan gaat. En net als in jouw geval ook zonder indicatielampje.
Dus kan zijn dat wanneer een ander systeem deze activeert het lampje niet aangaat.
 

CharlesTucker

Forumguru
Bedankt voor de reacties, het lijkt dus een beetje op het "dark cockpit concept", waar Airbus ooit mee begonnen is (en Boeing sinds de 777 ook aan meedoet), alleen indicaties als er iets niet goed is. De climatronic staat bij mij op automatisch, de voorruitverwarming ging automatisch aan, dat is goed, dus er gaan geen lampjes aan ...
 

Canon-Eye

Forumguru
Als het goed is, gaan bij contact-aan om te starten alle lampjes even aan.
Dát is je controlemoment - mits je snel genoeg bent... :D
 

CharlesTucker

Forumguru
@Canon-Eye, dat geldt toch alleen voor de lampjes in de display, rondom de klokkenwinkel, niet voor de lampjes bij de climatronic-knoppen (of ben ik niet snel genoeg?)
En @Captain Hook, of deze aanpak al dan niet een goed idee is weet ik eigenlijk niet, in de luchtvaart wordt het over algemeen wel een goed idee gevonden geloof ik, maar dat is niet zomaar te vertalen naar de autowereld denk ik. Eigenlijk vind ik het vreemd dat als ik zelf de voorruitverwarming aanzet, er wel een lampje gaat branden, maar als de auto het zelf doet niet. Maar ach, de bedoeling is uiteraard in dit geval dat je naar buiten kunt kijken, dat lukte prima vanmorgen :)
 

Jstruijk

Senior Member
In automatische stand geeft de climatronic ook niet aan hoe hard de ventilatie ingesteld staat(middelste draaiknop). Ik heb dit gedrag middels vcds bij onze vorige Octavia aangepast zodat ook in automatische stand de ventilatie snelheid weergegeven wordt.
Kan me dus voorstellen dat ook de aan/uit indicatie van de voorruitverwarming in automatische stand ook aan te passen is. Of dat daadwerkelijk mogelijk is durf ik niet te vertellen, maar er zijn ongetwijfeld medegebruikers hier die dat wel kunnen...
Als je dit wil natuurlijk....
 
Laatst bewerkt:

CharlesTucker

Forumguru
@Canon-Eye, gisteravond opgelet, die lampjes rond de climatronic gaan niet aan bij het starten, alleen de waarschuwingslampjes in het display. @Jstruijk, dat van die ventilator was me ook nooit opgevallen, maar die doet ook vrij stil z'n werk als het automatisch gaat. Ik vind het bij lange na niet belangrijk genoeg om het door iemand mey VCDS aan te laten passen, maar misschien koop ik ooit nog eens zo'n OBDEleven ding, toch wel geinig.
 

Spector

Forumguru
Normaal is het eerst wat ik uitzet na het starten van de auto de start/stop optie, maar vandaag maar even aan gelaten en inderdaad er kwam een storing in het scherm met een waslijst aan redenen waarom de start-stop niet zou werken IMG_0684.JPG
 

Canon-Eye

Forumguru
@CharlesTucker klopt, inmiddels ook gezien.

Trouwens en passant ook nog een heel ander, maar zijdelings gerelateerd fenomeen opgemerkt: de ingeschakelde stoelverwarming "komt terug" in dezelfde stand - zeggen de indicatieledjes, bevestigd door mijn achterste - nadat het contact voor korte tijd uitgeschakeld is geweest. Hoe kort precies heb ik nog niet achterhaald, ik vermoed dat dit overeenkomt met de 30 minuten die bv. de radio blijft spelen nadat het contact is afgezet. In elk geval lang genoeg om een tankbeurt of zo te overbruggen. Dat vind ik dan wel weer handig, eigenlijk.
Neem aan dat dit bij vergelijkbare Skoda's net zo werkt.
 

MaxN

Donateur
Stoelverwarming blijft als het goed is ongeveer 2 uur bewaard.
Laatst na een bezoek aan Zweeds warenhuis op gelet.
Waren dik 1,5 uur binnen geweest voor 2 kastjes :mad::thinking:
 

joh

Nieuw lid
re. voorruit verwarming ;
In de my2018 , en mijn huidige my2019 staat dat icoontje rechtsbovenaan in de bolero .

en dat is er niet met vcds ingezet.

re. seat heating memory ;
10 min. is standaard op bestuurders stoel , de rest is te doen met vcds ( passagiersstoel en voor beiden de memory instelling )

er is geen mogelijkheid om dat voor de achterbank te programmeren.
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan