Voorruitverwarming achteraf "inbouwen"

EdZ

Donateur
Goedemorgen,

Gisteren tijdens een reis terug vanuit het Zwarte Woud kreeg ik een kiezel dusdanig hard op de voorruit dat ik betwijfel of die nog is te repareren. Zo te zien is het laminaat aan beide zijden los, ongeveer een mm of 8. Nu heb ik geen voorruitverwarming en ik mis ook de knop bij de climatronic. Maar: weet iemand of de bekabeling standaard aanwezig is? Als dat zo is dan kan ik er mogelijk één met verwarming laten plaatsen en de schakelaar vervangen.

ertromp

Forumguru
Natuurlijk is een verwarmbare voorruit achteraf in te bouwen. Belangrijkste vraag is of je de kosten ziet zitten. Je krijgt natuurlijk kabelboom en bedienpaneel (Kufatec) maar ook de ruit is natuurlijk een stuk duurder dan een normale uitvoering. En dan nog montage uren.

EdZ

Donateur
Als de bekabeling er niet zit begin ik er niet aan. Dat bedieningspaneel zou ik zelf nog wel doen en de ruit zelf is verzekeringwerk, al zou ik uiteraard moeten bijbetalen. Maar wordt dus een gewone ruit. Of repareren als dat alsnog kan. Morgen maar eens kijken.

1983jeroen

Forumguru
Ik weet niet of de Karoq nog een ruit met draadjes zou hebben. Die heb ik in de Octavia wel, maar vind het onder sommige omstandigheden best storend.
Sinds ik een nieuwe ruit heb van Autotaalglas valt het nog meer op dan met de originele

Pasi

Lid
Ik zou graag eerder gaan kijken naar de inbouw van een standkachel, dat geeft je uiteindelijk meer comfort.

Inderdaad !

Toen ik nog een oprit naast het huis had, had ik gewoon een klein elektrisch kacheltje in de auto hangen ( tussen de voorstoelen ). Die m.b.v. een verlengsnoer en een schakelklokje in huis was aangesloten en dat werkte prima. 15 minuten voordat je 's morgen weg moet even automatisch laten aanschakelen en dan heb je een warme auto, waarbij ijs en/of sneeuw zo van de auto valt. Geen gekrab en ijskoude handen, maar even het verlengsnoer in de schuur leggen en klaar is kees !

Helaas voor dat, ons huidige huis heeft geen oprit en parkeren we bij/op een hofje.

Laatst bewerkt:

EdZ

Donateur
Standkachel wel eens aan gedacht, maar omdat de ruit mogelijk toch moet worden vervangen zou dat misschien simpeler zijn. Maar niet, dus ..

PizzaPieter

Donateur
Inderdaad !

Toen ik nog een oprit naast het huis had, had ik gewoon een klein elektrisch kacheltje in de auto hangen ( tussen de voorstoelen ). Die m.b.v. een verlengsnoer en een schakelklokje in huis was aangesloten en dat werkte prima. ...........
Waar liet je kabel auto in komen?

Laatst bewerkt door een moderator:

Pasi

Lid
Waar liet je kabel auto in komen?

De Opel die ik toen had, had erg dikke deur rubbers, waar het verlengsnoer prima door/langs kon. Het zal per merk/type verschillen wáár een 230v kabeltje langs kan.

Natuurlijk zijn er dikke en dunne kabels, maar e.e.a. is natuurlijk wel afhankelijk hoeveel Watt het kacheltje opneemt. Een 800W kachel kan met een redelijk dunne kabel worden aangesloten.

E.e.a. is makkelijk te testen. Leg een losse, NIET op 230v aangesloten verleng kabel via de deur naar binnen en duw de deur zachtjes dicht. Laat dat geen indrukken/beschadiging achter op de kabel, dan de deur maar eens dicht 'gooien' en controleer daarna op indrukken/beschadiging. Is er dan nog niets te zien, dan zal het wel goed gaan en dan iedere morgen ( als het verlengsnoer wordt opgeruimd ) gewoon de kabel blijven controleren.

Natuurlijk zou het ook via een raam kunnen ( met een 'regen afdakje' ), maar dan wel opletten dat het raam wel ontdooid is ( niet vast gevroren ), als je deze naar beneden doet om het verlengsnoer terug te doen. Dus dan het kacheltje extra/langer aan laten.

Belangrijk is natuurlijk wel, dat de 230v kabel niet beschadigd raakt, want met ijzer/water/sneeuw is 230V levensgevaarlijk !

Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan