Voorremmen maken apart geluid en piep

Srananmang

Senior Member
Goedemorgen,

Dacht bijna pijn vrij te zijn, maar toch een derde topic voor dit nieuw probleem moeten maken, naast de andere twee om, e.e.a gescheiden te houden.

Sinds kort heb ik mijn airco gevuld en sindsdien doet mijn rem iets aparts.

Als ik rem met lage snelheid om dus tot stilstand te komen dan... Nabootsing geluid:
'Piiiieeeeeppp, trrrrrrrkt....'
Zoeits, dus eerst een doffe piep en vervolgens een vlot getik die te voelen is in rempedaal.
De doffe piep komt van voren, elektrische piep, NIET de 'remblokken op' piep.

Iemand enig idee wat dit is?

Voor het vullen van de airco dit probleem niet gehad, heb een v snaar die waarschijnlijk op is en de LA abs sensor geeft foutmelding. Ik Zie geen verband tussen v snaar, abs sensor, airco en dit probleem.
 

brepus13

Forumguru
Het trillen in je pedaal is een typisch dingetje van je abs. Die groeven in je remschijf verklaren wellicht de piep :-)
 

Johnnyvr6

Forumguru
Je aircopomp wordt aangedreven door je vsnaar. Nu dat je airco weer werkt draait de pomp zwaarder op momenten dat hij in schakelt. Dus misschien piept je vsnaar wel en hoor je de spanner.
 

Srananmang

Senior Member
Brepus:
Hoe kan ik dat ik voorheen nooit dit ervaren heb, maar precies vanaf het moment van airco bijvullen.

En met trillen bedoel ik niet het type trillen wanner je remmen op zijn en je schijf gegolft is (ooit met een megane doorgereden tot remplaatje met blok eruit viel, vraag me niet waarom) dus weet hoe dat aanvoelt...

Het is echt alsof iemand met een potlood supersnel tikt, +/- 15x binnen 3sec op rempedaal. Dus niet trillen, maar getik.

En de piep is een elektrische piep... Net als super oude Phillips tv die aangaat, hoor je altijd eerst even een lange piep, hoge frequentie. Dat hoor ik, wel hoog maar dof.
 

Srananmang

Senior Member
Je aircopomp wordt aangedreven door je vsnaar. Nu dat je airco weer werkt draait de pomp zwaarder op momenten dat hij in schakelt. Dus misschien piept je vsnaar wel en hoor je de spanner.
Morgen zet ik er een nieuwe op, kijken of dit dan weg is.

Hoop van wel, want schiet momenteel even niet op met de kleine dingetjes bij deze auto... :cry: hoop hierna dat er geen domino steentjes meer zijn, ander zie je me wel weer met een nieuwe topic en nieuw probleem:maakmegek: is eigenlijk niet grappig
 

Ronnie

Forumguru
Trillen in je rempedaal wordt veroorzaakt door het ingrijpen van het ABS, het piepen is het akoestische waarschuwingssignaal. In het andere topic over de sensor gaat het ook over de ABS.
Het zou logisch zijn dat door de foute informatie van de ABS sensor L.A . de computer een blokkerend wiel "ziet"
en daarom ingrijpt. Dus eerst moet het probleem met de sensor opgelost worden.
En trouwens staat de aircocompressor helemaal los van het ABS, deze twee hebben niets met elkaar te maken.
Ook draait de aircopomp continu mee, de koeling wordt geregeld middels een variabel ventiel in de compressor. De pomp wordt dus niet "ingeschakeld"
 

Ronnie

Forumguru
Als je de airco bedoeld , nee, deze draait constant mee, als er geen koude lucht gevraagd word loopt ie als het ware in zijn vrij, naarmate er kou gevraagd wordt zal de compressor meer werken. De temperatuur sensor zit in het bedieningspaneel in het dashboard.VW gebruikt in de personenwagens zover ik weet geen magneetkoppelingen meer op de compressor.
 

Srananmang

Senior Member
Heb v snaar vervangen, net een rondje gereden en het geluidje en getik niet gekregen. Zou het misschien toch zijn wat johhny aangaf? Heb nu even maar 5 minuten rond gereden in woonwijk, veel 1 en 2 en remmen stoppen. Maar 0 keer de doffe piep en getik...
 
Bovenaan Onderaan