Voorklimatiseren Kodiaq PHEV

Hier vanmorgen in de app laadstatus klaar om te laden, 100% vol. App van laadpaal geeft aan dat die wacht op signaal van auto. De auto is vannacht opgeladen en de sessie door de laadpaal dus nog niet afgesloten. Het lampje naast de stekker op de auto is wel al uit.
Zodra het klimatiseren moet beginnen geeft de Skoda app aan de laadstatus niet op te kunnen halen en brand het lampje rood. Klimatiseren start wel op de accu.
Stekker eruit en er weer in, laadpaal opnieuw starten en opladen begint weer terwijl klimatiseren doorgaat om dan na korte tijd toch weer te stoppen (rood lampje) ook na een tweede poging.
Laden lukt pas weer als klimatiseren gestopt is.
Auto geeft in dashboard aan dat volledig laden niet gelukt is, raadpleeg handleiding.
Als ik dan opnieuw probeer te klimatiseren wordt dat door de auto gestopt met dezelfde melding.
Pas als ik een stukje gereden heb en dan de auto aan de lader doe en ga klimatiseren blijft het werken.
Toch maar eens bij de dealer informeren of ik het nu fout doe of dat er toch ergens iets niet goed is in de auto.
 
Ook hier problemen met het laden in combinatie met het voorverwarmen/klimatiseren.
Ik heb een Ratio Solar laadpaal die ook netjes de auto begint te laden.
Het laden lukt zonder problemen, maar zodra de klimatisering inschakelt volgens het protocol (Via de app of de auto) schakelt de auto naar een rood lampje met in het dashboard de melding "Auto kon niet volledig worden geladen. Raadpleeg instructieboekje."
De auto verwarmt overigens wel, maar dan via de accu en niet via het net. De laadpaal geeft geen foutmeldingen.
Het instructieboekje verwijst me naar een monteur, dus ik heb inmiddels maar een afspraak gemaakt bij de dealer (Ook ivm andere issues).

Wat betreft de off-topic vraag: Ik laad meestal tot 80% voor het gewone woon-werkverkeer. Indien ik langere stukken ga rijden, laad ik hem tot 100%.
 

Jeroen Middag

Nieuw lid
Ik vraag me af of het veilig is een accu de ontladen (door voorverwarmen) terwijl deze geladen wordt. Dat vraagt een serieuze hoeveelheid stroom die de laadpaal misschien niet kan leveren. Ik denk dat een laadpaal beveiligd is voor t leveren van een dergelijke stroom.
 
@Jeroen Middag dat zal wel loslopen. De laadpaal levert een bepaalde hoeveelheid stroom waarvan bij klimatiseren een deel direct gebruikt wordt en de rest gaat de accu in. Het laden van de accu zal dan wat langzamer gaan dan wanneer er niet geklimatiseerd wordt.
 

EdK

Forumguru
Maar goed als het verwarmen meer aan vermogen kost dan je max kunt laden met je wallbox dan gaat hij dus consumeren van je accu en word je accu dus niet verder bijgeladen...
Dit omdat de laadstroom max word benut en waarschijnlijk dus ook nog wegtrekt uit de accu... :pieker:
 
Sowieso zit er geen directe link tussen de laadpaal en de verwarming.
De laadpaal is AC welke naar de AC-DC converter gaat naar de accu. Het verwarmingssysteem zit vervolgens weer via via via aan de accu geknoopt en is een DC verwarming. Dat laatste is een aanname. Maar het lijkt mij zeer onlogisch als het verwarmingselement een AC-230V zou zijn.
 
@Skod(M)a(cho) ik zie dat je in een ander topic bij het probleem dat je hier meldt en waar ik ook last van heb aangeeft dat je het bij de dealer gemeld hebt. Ik ben wel benieuwd wat die ervan vindt. Ik krijg de indruk dat het iets softwarematigs is dat door Skoda opgelost moet worden met een update
 
Bovenaan Onderaan