Voor/nadelen chiptuning

fiestaman

Forumguru
Op het gebied van chiptuning ben ik een complete leek. Ik hoor hier en daar wel eens iets maar meer interesse is er nooit geweest bij mij en kon er dan ook mijn zuurverdiende centjes niet aan geven. Had liever optische tuning.

Nu is er een mooie actie van het forum hier wat me dan toch even aan het denken kreeg.
Maar, er is zoveel dat ik door het bos de bomen niet meer zie.

Tvs, jd, dsg dokter, vag techniek,... Ik heb op het forum alles al zien voorbij komen. Maar welke firma's zijn echt goed( waarschijnlijk allemaal zegt)

Ik zit met een 2.0 TDI 140pk dsg.
Je hebt dan gewone tuning en dsg tuning. Moet het 1 met het andere gedaan worden? Wat is het verschil?

Welke voordelen zijn er buiten het minder verbruik dat ze zeggen? Is dit effectief zo? Scheelt dit veel?
Welke nadelen zijn er? Rapper kosten, slijtage,...?

Zoals je leest, complete leek :jaja:

Ik wil wel investeren maar niet met de schrik rap ergens kosten aan te hebben, want dat is me het dan ook niet waard
 

Havana

Forumguru
Goed zijn: JD, TVS, Hartog, VVT, Vagtechniek.
Prutsers: de rest

Hartog heeft op z'n site een goed stukje staan over de voor- en nadelen.

Verschil tussen gewone tuning en DSG tuning: de eerste is het motormanagement (turbodruk, brandstofinspuiting enz), de tweede is aanpassing van de software van de versnellingsbak. Het staat in principe los van elkaar.
 
Laatst bewerkt:

CDK

Forumguru
@fiestaman, brandstofbesparing is relatief, als je identiek blijft rijden als voorheen zal je iets zuiniger rijden, spreek je het extra vermogen aan dan zal het verbruik identiek zijn of een fractie hoger. Je krijgt er een prettiger rijdende / soepeler rijdende auto voor terug die op maat afgesteld is, ik ben fan, uitsluitend positieve ervaringen van mijn kant.
 
ik heb mijn Skoda Octavia 1.9 TDI uit 2006 bij Vagtechniek laten chippen. Na het chippen rijdt het allemaal een heel stuk comfortabeler. Het optrekken voelt sneller, vooral als ik op de snelweg in zijn 5 rijdt met 120km/u en iemand inhaal. Ik weet niet of hij zuiniger geworden is, maar met 900km op een tank van 50l vind ik het wel prima

Overigens heb ik hem bij 185.000km pas laten chip. Er staat nu 321.000km op en ik heb echt helemaal niks aan extra onderhoud gehad. De turbo was onder garantie bij 120.000km al vervangen en die zit er nog steeds op.

Dus volgens mij valt die extra slijtage heel erg mee. Net hoe je met auto omgaat. Als jij na chiptunen harder gaat rijden (wat veel mensen doen) zal het sneller slijten...
 

Rosinfield

† In Memoriam
Idd, ik denk dat de vrees voor snellere slijtage ongegrond is, zolang je verstandig blijft rijden. Dan spreek je het extra vermogen alleen aan in specifieke situaties (inhalen, invoegen, af en toe eens gek doen). Een ongetunede motor zal veel meer te lijden hebben wanneer men er onverstandig mee omgaat (niet warm laten worden, constant "planken") dan een getunede van iemand die er verstandig mee omgaat en normaal rijdt. Goede tuners weten heel goed tot waar de marges lopen en blijven ruim daarbinnen.

DSG tuning dient vooral om de dsg wat minder snel te laten opschakelen (in S stand juist wat sneller). Voordeel is dat het prettiger rijdt en dat de koppelingsplaten minder snel zullen slijten.

Wanneer je normaal rijdt, zoals ik hiervoor beschreef, zal het verbruik na (motor) tuning
iets gunstiger zijn. Maar zeker niet in die mate dat je het specifiek om die reden zou moeten doen.

Mijn ervaringen, nu met twee auto's, zijn onverdeeld positief
 

fiestaman

Forumguru
Het is niet zo dat ik een race eend ben, gemiddeld 120 op autostrade, beetje gewoon cruisen. Nadien zou ik dus zelfde rijstijl aanhouden. Maar zoals jullie schrijven ff gebruik maken voor inhalen, ...

Dus het kan geen kwaad dat je gewoon tuning neemt maar geen dsg. Waarschijnlijk wel beter als je de 2 doet, alles hangt toch beetje aan elkaar.
 

VEEJAY

Forumguru
In principe moet een 2.0TDI met DSG snel genoeg zijn (goed onderhoud doet al een hoop). Een 1.2/1.6/1.9tdi zou ik wel aanraden te doen. Of je de bak moet aanpassen hangt af van het type bak, de mijne uit 2006 had het niet nodig dat was nog geen eco dsg bak.

Zolang je standaard tuning neemt kan je eigenlijk nergens een miskoop doen.

Problemen (koppeling/vliegwiel/turbo etc) die de kop opsteken hangt af van kilometerstand auto, een jonge auto zal minder snel mankementen vertonen na tuning dan eentje op leeftijd.
 

fiestaman

Forumguru
In principe moet een 2.0TDI met DSG snel genoeg zijn. Een 1.2/1.6/1.9tdi zou ik wel aanraden te doen. Of je de bak moet aanpassen hangt af van het type bak, de mijne uit 2006 had het niet nodig dat was nog geen eco dsg bak.

Zolang je standaard tuning neemt kan je eigenlijk nergens een miskoop doen.

Problemen (koppeling/vliegwiel/turbo etc) die de kop opsteken hangt af van kilometerstand auto, een jonge auto zal minder snel mankementen vertonen na tuning dan eentje op leeftijd.
Hij is snel genoeg, ik mag zeker niet klagen. Een caravan zal ik nooit trekken, bergachtig gebied, 1x per jaar als we op reis gaan maar ik had echt geen moeite om boven te geraken.

Ik zit nu op 43000 km, net 2 jaar geworden.
 

Havana

Forumguru
Ik heb zelf een DSG6; ik vind het bij deze bak persoonlijk onnodig om aanpassingen te laten doen. Bij een DSG7 schijnt het een ander verhaal te zijn.

Verder kan ik de ervaringen van de andere forumleden alleen maar onderschrijven: had ik eerder moeten doen. Vooral bij tussenacceleraties. En ik ben geen strepentrekker (nooit geweest), kan ook niet want ik zit 90% van de tijd met 2 kleine kids in de auto.

Qua verbruik heb ik nog geen serieuze test kunnen doen aangezien er de laatste 2500 km bijna continu een fietsendrager op de auto stond (vakantie).

[edit]

Nog niet genoemd: een groot voordeel van chiptuning is dat de EGR-klep direct wordt uitgeprogrammeerd. Die kan dus niet meer stuk.
 

VEEJAY

Forumguru
De DSG6 bak -laten voor het gemak zeggen- die in de commonrail TDI's hangen hebben absoluut wel DSG-tuning nodig, komt het levensduur van de motor ook ten goede in mijn opinie.

Ik heb beide DSG6 bakken gehad in dezelfde auto dus ik kan het weten :-)

@fiestaman , je auto kan zeker wel hebben dan. Maar wat mensen ook zeggen het spul slijt er wel harder door, je bak kan het koppel op zich wel aan maar de turbo bijvoorbeeld moet gewoon harder werken, je bent in de marge bezig wat de tuner ook anders beweerd. Je moet ook voor jezelf bepalen hoelang je met de auto wil rijden, wil je hem oprijden of na 2 jaar wegdoen. Bij het laatste zou ik me niet druk maken.

Persoonlijk vind ik het verschil van 105pk naar 140 vele malen zinvoller dan van 140 naar 185pk in het dagelijks gebruik.
 
Laatst bewerkt:

Rosinfield

† In Memoriam
Dat laatste kan ik als ervaringsdeskundige volledig onderschrijven ;)
Niet alle verschillen voor en na tuning zijn idd hetzelfde, ondanks een zelfde hoeveelheid pk's en Nm's. Voor zo'n relatief licht motortje als in mijn auto('s), is het verschil idd een substantiele toevoeging. Uiteraard merk je een verschil van bv 200 naar 240 pk ook wel, maar dan is het toch meer voor de fun, zal ik maar zeggen
 

fiestaman

Forumguru
Als ik dan alles beetje op een rijtje zet na dit allemaal is door genomen te hebben, is het mss zinvoller om mijn geld in een kw, velg of dergelijke te steken dan die 30 pk meer te hebben aangezien mijn 140 paardjes gas genoeg geven.

Ik zou het gedaan hebben omdat ik meerdere x gehoord had dat het verbruik tot 1l/100km minder zou zijn.
Ik zit nu op 6l wat voor zo een wagen eigenlijk niets is.

Normaal verander ik om de 4jaar van auto, deze is natuurlijk iets anders denk ik ( met mij weet je nooit)
Groot, mooi, functioneel,... Dus mss wel oprijden, wie weet.

Ik lees echt overal over jd, ook de vorige actie hier was bij hun, how come ineens vagtecniek?
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan