Volwaardig (?) reservewiel

jelz

Lid
M'n nieuwe Fabia heb ik afgelopen vrijdag opgehaald. Rijdt lekker, voelt goed en ziet er mooi uit. Ik ben er blij mee.
Een beetje raar alleen vind ik de afmetingen van het reservewiel. Ik heb 215/45R16 banden, maar het reservewiel is een 185/60R15. Nu hoop ik 'em nooit nodig te hebben en ik had er zeker geen mooie velg bij verwacht, maar is dit bij anderen met een reservewiel hetzelfde?
 

oco1979

Forumguru
reservewiel is meestal de kleinste maat,15inch is het meest gebruikte.
dat zal perfect gaan.
geen zorgen in maken.
beter een reservewiel dan zo ne klote spuitbus.
 

edero

Forumguru
En de ruimte die een volwaardig 215/45R16 als reservewiel inneemt is beetje zonde.
Hoe kleiner hoe beter (Alhoewel, zo'n thuiskomertje...:laugh:)
 

jelz

Lid
okeee.. dank u allen.
Ik heb er geen thuiskomer stickers op zitten. Was dat dan een 185/60 of misschien een echt thuiskomertje?
 

edero

Forumguru
Een 185/60R15 is inderdaad een normale maat vergeleken met een thuiskomertje, deze is meestal 125/80/R15 of R16 of iets dergelijks.
 

oco1979

Forumguru
Een 185/60R15 is een stuk meer dan een 'thuiskomertje', dat is een normale maat (althans tot voor kort was het dat).
Ik zag overigens in de showroom bij de plaatselijke dealer dat er wel de 'thuiskomer-stickers' op zitten???

Klopt.
Zo echt thuiskomertje is supersmal en de velgkleur ,is zo schijtkleur.
Bij wet verplicht om ook op volwaardigreservewiel van 15inch zo sticker te zetten.
Omdat je meestal met alu 16_17 OF 18 inch rijd en je reservewiel 15inch is,zit verschil op en voor de veiligheid 80KM/U. das de theorie he.
die stickers van mijn volwaardigreservewiel zijn er af,zo kan ik normaal rijden.:D
Want big brother zou wel eens moeilijk kunnen doen.
Een echt thuiskomertje zou ik dat niet doen,want dat is wel een noodwieltje,gezien profiel van de band en dikte zeg dat al genoeg.
Lekker 80km/u dus.
Nu beter thuiskomertje dan niets.
 

Canon-Eye

Forumguru
Als de uiteindelijke afrolomtrek hetzelfde is, zie ik niet zo de noodzaak - onder normale redelijk droge weersomstandigheden - voor een beperkte snelheid.

Zelf heb ik een stalen 15"-velg met winterband achtergehouden bij de overstap naar zelfde maat lichtmetaal met weer 185/60 banden. Zit dus geen sticker op, die komt er ookniet op en geen agent ter wereld gaat het lukken om mij te verplichten de snelheid te beperken tot 80.
 

EdZ

Donateur
Hier ook een winterband 185/60R15 als reserve en 205/45R16 als zomerbanden. En 's-winters andersom. Vorige zomer met 1 winterband naar m'n vakantie-adres gereden (950km). Gaat prima, mits je geen gekke dingen doet.
De thuiskomervelg-met-normale-zomerband ligt in de schuur.
 
  • Leuk
Waarderingen: jelz
Bovenaan Onderaan