Volvo verliest geloof in elektrische auto

Fabia

† In Memoriam
Volvo verliest geloof in elektrische auto
m1gy6mebaja4_600.jpg

21 maart 2012 | 14:06 | Tekst: Joe van Burik

Volvo ziet op dit moment weinig toekomst in de elektrische auto. De productie van de elektrische C30 is zelfs al gestopt.

De Zweedse autofabrikant is er niet van overtuigd dat de elektrische auto de komende tijd veel succes zal beleven, zo meldt de Belgische krant De Tijd. De productie van de elektrische C30 is stopgezet, nadat er ongeveer 250 stuks zijn gebouwd. Tijdens de Electromobility-dag in Brussel geeft de directeur government affairs van Volvo, Anders Kärrberg, toelichting: “Het was een eerste stap. Voorlopig is nog niet beslist wanneer we er mee doorgaan. Alles hangt af van de marktomstandigheden en de vraag van de klant.”
Kärrberg vervolgt: “Wij denken dat het marktaandeel van de elektrische auto over acht jaar met moeite 1 procent haalt. Dat heeft alles te maken met het gebrek aan een geharmoniseerd ‘incentive’ systeem en de hoge kosten van de batterijen en dus de auto.” Over de hele wereld werden vorig jaar krap 50.000 elektrische auto’s verkocht, want minder dan 0,1 procent van de totale autoproductie is. De Volvo-zegsman geeft aan dit jaar geen echte stijging te zien.
Volvo is niet het eerste merk dat stopt met het bouwen van zijn elektrische auto. Begin maart kondigde General Motors aan dat de productie van de Chevrolet Volt van 19 tot en met 23 april stilstaat, omdat de vraag naar de auto tegenvalt.

Bron: Autoweek.

RefleCs

Forumguru
Ik verbaas mij hier niet over. De technologie is te duur, de accu's milieuonvriendelijk, de actieradius te kort en daarnaast mag je er geen aanhanger achter knopen.

E

Ex-lid 2926

Nu las ik gisteren net op autoweek.nl dat de accuprijzen de komende jaren met een derde gaan dalen. Als een aantal nadelen opgelost worden lijkt mij elektrisch rijden wel lekker. Mooi stil, direct het volledige koppel beschikbaar. Maar ja, ik wil 's zomers wel met mijn caravan op pad.
Ook met vrijwel alle hybrides en een aantal A label benzine/dieselauto's mag niets getrokken worden. Zo'n auto zou ik nooit willen hebben. Niet alleen vanwege de caravan, maar af en toe hangt er ook wel eens een gewone aanhanger aan de haak.

Antera

Donateur
Wij hebben een electrische bedrijfsbus op de zaak wat er aan nadelen kleven:

Actieradius maar 170km en dan heb je niet alles aan staan
Dure laadpaal nodig om op te laden
Vast maandbedrag a € 75 voor de accu's die je dus least
En ik kan er nog niet echt het nu van inzien helaas. Zeker niet met het korte rijbereik wat naar mijn inziens niet veel zal veranderen omdat de techniek nog niet ver genoeg is

Cordoba

Forumguru
Enige goede toepassing is volgens mij voor zakelijk gebruik binnen stad/kleine regio. Net als dat je 40-50 jaar terug elektrische bakkerskarretjes had, met de beperkte actieradius, is het mooi voor bezorgdiensten in de bebouwde kom/regio, maar niet geschikt voor auto's die ook wel eens 100 km van huis komen. Het zero-emission-verhaal is ook onzin: je verplaatst alleen de uitstoot van de uitlaat van het voertuig naar de schoorsteen van de energiecentrale.

Canon-Eye

Forumguru
Het zero-emission-verhaal is ook onzin: je verplaatst alleen de uitstoot van de uitlaat van het voertuig naar de schoorsteen van de energiecentrale
Volstrekt correct.
Maar er is toch een "milieuvoordeel" aan het verplaatsen van de emissie, en wel in (minstens) 2 opzichten:
1) geen emissie in de directe omgeving van de auto (waar zich de voetgangers, fietsers, hijgende joggers etc. bevinden)
2) het schaalvoordeel t.g.v. de bundeling van alle kleine emissies in één grote, want die grote is beter te beheersen d.m.v. rookgasreiniging, CO[SUB]2[/SUB]-afvang e.d..

Bovenaan Onderaan