Volvo C30 electric drive

TL@

Forumguru
Vandaag heb ik het genoegen gehad om een Volvo C30 electric drive te mogen testen.

De test door Autoweek is hier te vinden: http://www.autoweek.nl/rijimpressie/1155/volvo-c30-electric

De auto die ik heb mogen testen is aangeschaft door Siemens België (waar ik dus werk) en wordt bij ons opgeladen door een slimme laadpaal. Commercieel gezien komt de elektriciteit uit zonnecellen die ook bij ons staan. Praktisch gezien, gaat de elektriciteit uit de zonnepanelen naar het net en komt de elektriciteit voor de auto terug uit het net.

Nu over de auto. Starten gaat zonder veel emotie, je draait de sleutel om en er gaat een lampje aan dat de auto gestart is, je hoort of voelt verder niets. Met een druk op de knop zet je de handrem af (een normale C30 heeft geen elektrische handrem, deze wel) Je trekt het pookje naar achter om vooruit te gaan en duwt het naar voor om achteruit te gaan (pookje keert steeds terug naar middenpositie, er gaat een lampje naast het pookje branden dat aangeeft in welke welke richting de auto gaat bewegen. Ook staat er D van drive of R van reverse tussen de klokken)

Tijd om te vertrekken. Eerste wat opvalt, de auto kruipt niet zoals een normale automaat. Je moet dus een klein beetje 'gas' geven om te vertrekken, dit gebeurt compleet schokvrij en heel erg soepel. De auto voelt heel vlot aan en versnelt heel liniair. Je zou absoluut niet zeggen dat dit een prototype is (er worden er maar 250 gemaakt, dat is toch echt geen serieproductie, wat Volvo ook zegt)

Bij vertrek zegt de boordcomputer dat er 100km gereden kan worden voordat ie terug aan de laadpaal moet (hij heeft nochtans heel de nacht aan de stekker gezeten)

Na een tijdje rijden op binnenwegen is de eerste indruk overwegend positief. De auto voelt niet ondergemotoriseerd aan, versnellen van 50km/u naar 80km/u is zijn lievelingsdicipline. Hij hangt heel erg goed aan het 'gas' en reageert altijd attent op de input van de bestuurder.
Het rijgedrag is net hetzelfde als van een gewone C30, ook al is een stuk zwaarder.

Tijd om wat grotere wegen op te zoeken. Hier voelt de C30 zich toch minder thuis (0-100 duurt 12.7sec, zelf gemeten), vanaf 80km/u heeft de electromotor het een stuk moeilijker. Eens op de snelweg wordt het pas pijnlijk, 130km/u en het is gedaan met spelen.

Na 35km zat de testrit erop, de boordcomputer geeft aan dat er nog 50km gereden kan worden, maar de energiemeter staat op 40%. Als je hem dus rijdt tot ie volledig leeg is, komt je uit op minder dan 70km wat wel heel erg weinig is.

De Siemens laadpaal werkt dan ook heel erg makkelijk. Personeelsbadge tegen de laadpaal, nummer van stopcontact op de laadpaal kiezen (touchscreen) en op start drukken. Optioneel kan je vragen om een sms wanneer de batterij vol is of je kan kiezen tegen wanneer de batterij vol moet zijn zodat de paal zelf kan kiezen wanneer hij stroom neemt van het net (goedkoper 's nachts)

Algemeen genomen, was ik verbaasd hoe normaal de auto rijdt, net zoals elke andere auto eigenlijk.

IMG_20111207_093005.jpg IMG_20111207_092953.jpg IMG_20111207_093025.jpg IMG_20111207_093031.jpg IMG_20111207_093043.jpg

hemi24

Forumguru
Tja, het zal wel de toekomst zijn, electrisch rijden, maar als ik dan bedenk hoeveel kilometers ik vandaag heb gereden en waar ik morgen weer naartoe moet, dan is dit voor mij de komende 10 jaar nog geen optie...

Mijn eerste reactie op de C30 electric drive: "Blijkbaar kun je een vrouwenauto dus toch nog verwijfder maken..!"

sitechris

Donateur
Voor de woon-werkkilometers kan ik me tzt - als de batterijen groter zijn - wel iets voorstellen bij elektrisch rijden. Maar voor de funkilometers wil ik rijbeleving, onderdeel daarvan is motor- en uitlaatnoise.

RefleCs

Forumguru
En zoals altijd is daar het probleem van de sleurhut/aanhanger weer. Zodra men een auto weet te bouwen die je net zo snel oplaadt als dat je een benzine auto aftankt en dat je er ook nog eens een normaal actieradius mee haalt en er een aanhanger achter mag knopen dan ben ik ook van de partij maar tot die tijd absoluut niet.

Daarnaast vraag ik me ook nog af of het allemaal wel zo milieuvriendelijk is. Hoeveel CO2 wordt er uitgestoten bij het opwerkken van de energie waarmee je je auto oplaad. En hoe milieu onvriendelijk zijn de batterijen. (productie en afbreuk aan het eind van de levensduur). En inderdaad wat sitechris zegt. Het oor wil ook wat.

nou inderdaad vooral het caravan/aanhanger probleem en het langer staat me tegen van die electrische auto's

Hoorde laatst trouwens van iemand met een civic hybrid (niet eens volledig electrisch dus), dat bij iedere 100k km het batterypack vervangen moest worden.

En die krengen zijn me toch een partij slecht voor het milieu (zowel maken als recyclen) dat je er een benzine/diesel auto wel een paar ton voor kunt laten rijden, maar ja daar kijken we (de overheid) niet naar. Beetje korte termijn denken doen ze aan (zelfde verhaal trouwens met de windmolens...)

TL@

Forumguru
De rijbeleving viel best mee vind ik. Ok je hebt het geluid niet maar je hebt wel een auto die heel alert is en enorm goed aan het gas hangt. Het is anders maar daarom niet slechter.

Die sleurhut erachter zal op termijn ook geen problemen gaan geven, een elektromotor is daar eigenlijk uitermate geschikt voor. De belangrijkste reden dat het niet mag, is ontwikkelingstijd. Wil je de auto homologeren voor een sleurhut, moet dat extra getest worden en daar kruipt heel veel tijd in, vooral omdat de batterijen bij constante hoge belasting erg warm gaan worden. Eens de auto met elektromotor gemeengoed wordt, gaat het zeker mogelijk worden om er een mobiel huisje achter te hangen :680:

Ik denk niet dat de elektrische auto in deze vorm het ooit gaat halen. Denk eerder aan een elektrische auto met een alternatieve manier om energie op de te slaan. Hetzij via waterstof, hetzij via speciale condensatoren (momenteel is er een Siemens test bus met condensatoren die binnen 5 minuten hun volledige capaciteit hebben bereikt, ze worden daarbij wel heel erg warm)

Bij deze C30 is er geen probleem met het 'vuil' opwekken van elektriciteit want die komt (onrechtstreeks) van de zonnecellen die in Huizingen in de wei staan.

Canon-Eye

Forumguru
Heb toevallig jl. zaterdag de kans aangegrepen om (onder auspiciën van de ANWB) een korte proefrit te maken met een 100% electric autootje (in dit geval een Peugeot).
Wat mij betreft zit het wel snor met die rijbeleving: de trekkracht is fenomenaal (wat "onderin" het meeste opvalt natuurlijk), van schakelen is überhaupt geen sprake want geen versnellingsbak, en de totale rust waarin zich dit afspeelt spreekt mij juist sterk aan.

Twee belangrijke nadelen - in dit stadium van ontwikkeling dan - staan nog overeind: veel te kleine actieradius (ik wil niet m'n snoertje uitrollen als ik bij één van de kinderen op de koffie ga, om weer 95km terug naar huis te kunnen rijden) en veel te duur (deze peug kost rond de €35000, waarvan een 20k in het accupakket zit dat nog een beperkte levensduur heeft ook).

Jammer, want als de actieradius van ca. 150 naar een 400/500 km kan worden opgerekt en de prijs en verwachte levensduur een beetje in de buurt van een Fabia of zo komen, dan wordt het (voor mij) echt interessant.

Wijnand850

Forumguru
En die krengen zijn me toch een partij slecht voor het milieu (zowel maken als recyclen) dat je er een benzine/diesel auto wel een paar ton voor kunt laten rijden, maar ja daar kijken we (de overheid) niet naar. Beetje korte termijn denken doen ze aan (zelfde verhaal trouwens met de windmolens...)

Zo dan! En het forum is weer een paar vooroordelen rijker. En ze zijn nog klinkklare onzin ook. Er zijn al diverse onderzoeken verricht naar de milieubelasting van elektrische auto's ten opzichte van benzine/diesel. Well to wheel onderzoeken wel te verstaan, en dus niet alleen de milieubelasting tijdens het gebruik. De uitstoot (inclusief opwekking en transport van elektriciteit, wat we bij de uitstoot van benzine/diesel gemakshalve altijd maar vergeten) stoot een elektrische auto minder dan 30 gram CO2 uit. Ook de uitstoot van fijn stof en Nox is aanzienlijk lager. Er is nog geen benzine/diesel die dat 'm na doet. En met de vergroening van de elektriciteitsproductie wordt dat nog veel beter.

De ontwikkeling van accu's gaat razendsnel. Een van de redenen waarom de actieradius nog niet heel groot is, is dat bij opladen en ontladen tijdens rijden, de accu nooit helemaal vol en leeg raakt. Dat verlengt de accu levensduur enorm. En als de accu voor de auto niet meer zou voldoen, dan is er een groot scala aan hergebruik mogelijkheden. De huidige accus zijn 100% recyclebaar of gaan een tweede leven tegemoet als elektriciteitsbuffer.

De actieradius is nu nog te klein, maar dat zal heel snel anders worden. Zeker als het landelijk netwerk van snelladers wordt uitgerold, waar momenteel heel hard aan gewerkt wordt. Tijdens een kop koffie is je accu weer voor 80% geladen en kan je weer verder.

Het aspect "caravan" wordt door de autofabrikanten ook opgelost. Wil je naar de Alpen, dan krijg je volgens de huidige mobiliteitsconcepten gewoon een diesel met trekhaak mee. Na de vakantie lever je die weer in en kan je gewoon weer je normale ritten elektrisch rijden. Ik spreek met grote regelmaat (beroepshalve) mensen die al anderhalf jaar elektrisch rijden voor het werk met kilometrages waar de gemiddelde forummer niet eens bij in de buurt komt. En nog nooit heeft er één stilgestaan met een lege accu. Kwestie van plannen. En die auto's rijden echt geweldig. Ik heb zelf in een aantal elektrische auto's gereden (Nissan Leaf, Peugeot Ion, Tesla Roadster) en de rijbeleving is enorm. Een trekkracht waar de gemiddelde Skoda alleen maar van kan dromen, en het rijdt fluisterstil.

Qua onderhoud is een elektrische auto ook aanzienlijk goedkoper, simpelweg omdat er veel minder techniek (o.a. draaiende delen) in zit. En omdat er gebruik gemaakt wordt van regeneratiesystemen worden de remmen ook minder belast.

Ik ben er van overtuigd dat elektrisch rijden een toekomst heeft. Net als nu met benzine en diesel zal het niet de enige brandstofbron zijn (denk aan aardgas/groen gas, bioethanol, waterstof) maar voor veel mensen is het een prima alternatief, zeker in de lease. En als de kosten van aanschaf omlaag gaan ook voor particulier gebruik. Daarnaast is er ook nog de plug-in hybride die ook voor een overbrugging kan zorgen. De Volvo V60 plug in heeft een actieradius van 800km en trekt 1800kg Kip over de Alpen. En doordat de brandstofmotor enkel en alleen wordt gebruikt voor stroomproductie (de aandrijving is altijd elektrisch) en dus werkt op z'n maximale rendement, heb je een brandstofverbruik dat ergens rond de 1 op 80 ligt.

Even voor de duidelijkheid: ik heb geen aandelen elektrische autos. Hoewel ik over het algemeen redelijk terughoudend sta tegenover nieuwe technieken, ben ik wel overtuigd geraakt van de kansen van elektrisch rijden, zonder daarbij de beperkingen uit het oog te verliezen. De meeste mensen die zo fel tegen elektrisch rijden zijn zouden zelf eens in zo'n auto moeten rijden en het ervaren, zich de achtergrond eigen maken (en dan met een iets groter blikveld dan "mijn buurman zegt dat...") en dan opnieuw oordelen.

Canon-Eye

Forumguru
De actieradius is nu nog te klein, maar dat zal heel snel anders worden. Zeker als het landelijk netwerk van snelladers wordt uitgerold
Dat helpt niet veel, als je maar maximaal 2x per week aan de snellader mag omdat anders je accu zijn huidige (en al niet overdreven hoog ingeschatte) levensduur helemáál niet gaat halen.
Ik ben helemaal niet negatief over de e-auto - integendeel zelfs, had er inderdaad graag eentje aangeschaft, maar (zie post #8 hieronder) dan wil ik wel zoveel actieradius dat ik thuis kan tanken zolang ik enkele reis niet verder dan een goeie 250 km van huis ben. En dan de prijs natuurlijk...
Zodoende is het voorlopig toch weer een Skoda geworden.

Wijnand850

Forumguru
Dat helpt niet veel, als je maar maximaal 2x per week aan de snellader mag omdat anders je accu zijn huidige (en al niet overdreven hoog ingeschatte) levensduur helemáál niet gaat halen.
Met de huidige accu's is snelladen geen probleem, de accu slijt daar niet van, juist omdat 'ie maar voor 80% wordt geladen. En velen zullen het snelladen lang niet altijd nodig zijn. Velen rijden 's ochtends naar het werk en 's avonds weer terug. Dus als je met een nacht opladen bij huis niet heen en terug kunt, laad je bij het bedrijf/kantoor de accu gewoon weer op. Er is inmiddels veel animo voor oplaadpunten op bedrijventerreinen en kantorenlocaties.

De snelladers zijn ook bedoeld om een psychologisch effect weg te nemen bij elektrische rijders dat ze "range anxiety" noemen. In Japan zijn ze al wat verder met elektrisch rijden en daar bleek dat veel mensen er niet aan durfden omdat de actieradius te beperkt zou zijn met de angst stil te komen staan. Zeg maar het benauwende gevoel dat mensen bekruipt als het brandstoflampje begint te branden. Bij langzaamladen weet je dat je dan een uur of 8 stil staat en dat veroorzaakte de zogenoemde "range anxiety". Dat probleem is daar opgelost door snelladers te introduceren. Gebruikscijfers laten daar zien dat het gebruik van elektrische auto's daarna aanzienlijk is toegenomen, omdat de Japanners een laadtijd van 20 minuten niet als probleem zien.

Je afweging begrijp ik helemaal, prive kan het voor mijzelf ook niet uit, ook niet voor onze tweede auto. Daarvoor zijn de aanschafkosten nog veel te hoog. Maar als ik een eigen bedrijf zou hebben was het andere koek. Met alle subsidiemogelijkheden die er nu voor elektrische auto's zijn, is het al heel snel interessant.

TL@

Forumguru
@Wijnand850: De Volvo V60 zoals ie op de markt gaat komen in september, rijdt zeker niet altijd elektrisch, de dikke diesel (D5) drijft gewoon de voorwielen aan en de elektromotor (70pk) drijft de achterwielen aan. De elektromotor kan alleen werken maar doet dat zeker niet altijd:

http://www.autoweek.nl/rijimpressie/1166/volvo-v60-plug-in-hybrid

Tussen dit en 10 jaar gaan er ook zeker geen betere batterijen het productiestadium halen. Er zijn inderdaad veelbelovende ontwikkelingen op batterijen gebied, maar allemaal in de ontwikkelingsfase.

De batterijen van de Nissan Leaf kunnen er zeker niet goed tegen om telkens aan de snellader te gaan (persbericht van Nissan zelf).

Momenteel is er geen enkele elektrische wagen die mijn dagelijks aantal kilometers aankan. De enige die ik zou kunnen rijden, is de Volt/Ampera maar dan zou ik het grootste deel toch met de benzine motor rijden (om de batterijen op te laden) en kennelijk verbruikt ie dan rond de 10l benzine voor 100km (1 op 10) wat gewoon triest is.

Dit allemaal gezegd zijnde, staat de V60 plug-in heel hoog op mijn lijstje als vervanger van de O2 (49gram CO2 maakt hem belasting technisch een koopje)

Canon-Eye

Forumguru
Met de huidige accu's is snelladen geen probleem, de accu slijt daar niet van, juist omdat 'ie maar voor 80% wordt geladen.
Zolang de leverancier zelf nog zegt dat het toch wel veel beter is om dit niet meer dan hooguit 2x per week te doen, hou ik me daar maar aan vast totdat het tegendeel is bewezen.

Bovenaan Onderaan