TL@
Forumguru
Vandaag heb ik het genoegen gehad om een Volvo C30 electric drive te mogen testen.
De test door Autoweek is hier te vinden: http://www.autoweek.nl/rijimpressie/1155/volvo-c30-electric
De auto die ik heb mogen testen is aangeschaft door Siemens België (waar ik dus werk) en wordt bij ons opgeladen door een slimme laadpaal. Commercieel gezien komt de elektriciteit uit zonnecellen die ook bij ons staan. Praktisch gezien, gaat de elektriciteit uit de zonnepanelen naar het net en komt de elektriciteit voor de auto terug uit het net.
Nu over de auto. Starten gaat zonder veel emotie, je draait de sleutel om en er gaat een lampje aan dat de auto gestart is, je hoort of voelt verder niets. Met een druk op de knop zet je de handrem af (een normale C30 heeft geen elektrische handrem, deze wel) Je trekt het pookje naar achter om vooruit te gaan en duwt het naar voor om achteruit te gaan (pookje keert steeds terug naar middenpositie, er gaat een lampje naast het pookje branden dat aangeeft in welke welke richting de auto gaat bewegen. Ook staat er D van drive of R van reverse tussen de klokken)
Tijd om te vertrekken. Eerste wat opvalt, de auto kruipt niet zoals een normale automaat. Je moet dus een klein beetje 'gas' geven om te vertrekken, dit gebeurt compleet schokvrij en heel erg soepel. De auto voelt heel vlot aan en versnelt heel liniair. Je zou absoluut niet zeggen dat dit een prototype is (er worden er maar 250 gemaakt, dat is toch echt geen serieproductie, wat Volvo ook zegt)
Bij vertrek zegt de boordcomputer dat er 100km gereden kan worden voordat ie terug aan de laadpaal moet (hij heeft nochtans heel de nacht aan de stekker gezeten)
Na een tijdje rijden op binnenwegen is de eerste indruk overwegend positief. De auto voelt niet ondergemotoriseerd aan, versnellen van 50km/u naar 80km/u is zijn lievelingsdicipline. Hij hangt heel erg goed aan het 'gas' en reageert altijd attent op de input van de bestuurder.
Het rijgedrag is net hetzelfde als van een gewone C30, ook al is een stuk zwaarder.
Tijd om wat grotere wegen op te zoeken. Hier voelt de C30 zich toch minder thuis (0-100 duurt 12.7sec, zelf gemeten), vanaf 80km/u heeft de electromotor het een stuk moeilijker. Eens op de snelweg wordt het pas pijnlijk, 130km/u en het is gedaan met spelen.
Na 35km zat de testrit erop, de boordcomputer geeft aan dat er nog 50km gereden kan worden, maar de energiemeter staat op 40%. Als je hem dus rijdt tot ie volledig leeg is, komt je uit op minder dan 70km wat wel heel erg weinig is.
De Siemens laadpaal werkt dan ook heel erg makkelijk. Personeelsbadge tegen de laadpaal, nummer van stopcontact op de laadpaal kiezen (touchscreen) en op start drukken. Optioneel kan je vragen om een sms wanneer de batterij vol is of je kan kiezen tegen wanneer de batterij vol moet zijn zodat de paal zelf kan kiezen wanneer hij stroom neemt van het net (goedkoper 's nachts)
Algemeen genomen, was ik verbaasd hoe normaal de auto rijdt, net zoals elke andere auto eigenlijk.

De test door Autoweek is hier te vinden: http://www.autoweek.nl/rijimpressie/1155/volvo-c30-electric
De auto die ik heb mogen testen is aangeschaft door Siemens België (waar ik dus werk) en wordt bij ons opgeladen door een slimme laadpaal. Commercieel gezien komt de elektriciteit uit zonnecellen die ook bij ons staan. Praktisch gezien, gaat de elektriciteit uit de zonnepanelen naar het net en komt de elektriciteit voor de auto terug uit het net.
Nu over de auto. Starten gaat zonder veel emotie, je draait de sleutel om en er gaat een lampje aan dat de auto gestart is, je hoort of voelt verder niets. Met een druk op de knop zet je de handrem af (een normale C30 heeft geen elektrische handrem, deze wel) Je trekt het pookje naar achter om vooruit te gaan en duwt het naar voor om achteruit te gaan (pookje keert steeds terug naar middenpositie, er gaat een lampje naast het pookje branden dat aangeeft in welke welke richting de auto gaat bewegen. Ook staat er D van drive of R van reverse tussen de klokken)
Tijd om te vertrekken. Eerste wat opvalt, de auto kruipt niet zoals een normale automaat. Je moet dus een klein beetje 'gas' geven om te vertrekken, dit gebeurt compleet schokvrij en heel erg soepel. De auto voelt heel vlot aan en versnelt heel liniair. Je zou absoluut niet zeggen dat dit een prototype is (er worden er maar 250 gemaakt, dat is toch echt geen serieproductie, wat Volvo ook zegt)
Bij vertrek zegt de boordcomputer dat er 100km gereden kan worden voordat ie terug aan de laadpaal moet (hij heeft nochtans heel de nacht aan de stekker gezeten)
Na een tijdje rijden op binnenwegen is de eerste indruk overwegend positief. De auto voelt niet ondergemotoriseerd aan, versnellen van 50km/u naar 80km/u is zijn lievelingsdicipline. Hij hangt heel erg goed aan het 'gas' en reageert altijd attent op de input van de bestuurder.
Het rijgedrag is net hetzelfde als van een gewone C30, ook al is een stuk zwaarder.
Tijd om wat grotere wegen op te zoeken. Hier voelt de C30 zich toch minder thuis (0-100 duurt 12.7sec, zelf gemeten), vanaf 80km/u heeft de electromotor het een stuk moeilijker. Eens op de snelweg wordt het pas pijnlijk, 130km/u en het is gedaan met spelen.
Na 35km zat de testrit erop, de boordcomputer geeft aan dat er nog 50km gereden kan worden, maar de energiemeter staat op 40%. Als je hem dus rijdt tot ie volledig leeg is, komt je uit op minder dan 70km wat wel heel erg weinig is.
De Siemens laadpaal werkt dan ook heel erg makkelijk. Personeelsbadge tegen de laadpaal, nummer van stopcontact op de laadpaal kiezen (touchscreen) en op start drukken. Optioneel kan je vragen om een sms wanneer de batterij vol is of je kan kiezen tegen wanneer de batterij vol moet zijn zodat de paal zelf kan kiezen wanneer hij stroom neemt van het net (goedkoper 's nachts)
Algemeen genomen, was ik verbaasd hoe normaal de auto rijdt, net zoals elke andere auto eigenlijk.




