Volledige LED verlichting in aantocht

LenK

Forumguru
Audi gaat de R8 ook uitrusten met LED hoofdverlichting (groot- en dimlicht dus).
Het einde van Xenon in zicht?

Zie Autoblog
 

joergarms

Senior Member
Ik juig het van harte toe.
LED verlichting biedt zoveel voordelen, geen nadelen zelfs.
Zuiniger, autolange levensduur, secuurder lichtbeeld, mooier vorm te geven etc etc.
Het is gewoon nog even wachten tot de volledige ontwikkeling ervan klaar is, vooral voor de koplampen zegmaar, rood licht is makkelijk te maken, het blauw/witte moet nog even beter worden.
 

Gieliovd

Forumguru
In die Audi ziet het er echt super gelikt uit. Ik vind LED verlichting echt wel super ja, het is snel, duurzaam en zuinig... wat wil je nog meer naast goedkoop etc.

Maar als hoofdverlichting? Daar heb ik tot op heden nog niet van gehoord. Naar mijn kennis zijn ledjes niet breuikbaar voor het lange straalwerk van normale xenon/halogeen lampjes.

Dit heb ik dus helemaal verkeerd?!

Hoe wordt dit dan gerealiseerd?
 

joergarms

Senior Member
De tegenwoordig gebruikte Highpower leds geven een steeds mooier lichtbeeld.
Door het gebruik van steeds betere en zuiverdere kunstoffen wordt het lichtbeeld minder verstrooid.
Ook kan men met reflectors en meerdere leds tegelijkertijd een prima bundel krijgen.
Kijk maar eens naar de zaklampen tegenwoordig, de helft functioneert al best goed met leds.

Nog even geduld, en er zal meer dan genoeg ledlicht te krijgen zijn.
 

EdK

Forumguru
Het enige probleem is momenteel de goede bundel en helderheid te krijgen die te evenaren is met de huidige halogeen of Xenon verlichting !!
De bundel zal een kwestie zijn van de juiste reflectoren in de lamp te ontwikkelen !! Maar om de juiste helderheid te krijgen zal er meer om de hoek komen kijken !! Als ik de momenteel verkrijgbare zaklantaarns van goede kwaliteit neem dan is de lichtopbrengst op zich zeker niet verkeerd maar zodra je deze moet gebruiken voor groot licht in de auto dan blijft het toch nog iets achter in lichtsterkte !
Voor stadslicht zou het al wel voldoende zijn !! Maar de techniek gaat vlugger dan wij bij kunnen houden , maw over een jaar zou het al zover kunnen zijn indien de autobouwers het ook willen toepassen !!?? En de prijs zal uiteraard hierdoor weerrrr duurder worden van een auto , ondanks dat we mileu vriendelijker bezig zijn !!
 

Matra_Murena

Actief lid
Om het gewone grootlicht te vervangen zal men binnenkort wel ver genoeg zijn, maar om xenon te evenaren zal toch nog wel even duren denk ik hoor.
 

Gieliovd

Forumguru
Groot licht? Dan hang je er toch gewoon een groot LED'je in MAN!

Hahaha

Toch grappig dat het zo veranderd. Maar ja, als je een remlicht van een Volvo S70 ziet bijvoorbeeld in het donker, nou dat is me een pak licht.
 
Bovenaan Onderaan