Volkswagen ID.3 topic

sitechris

Donateur
Ik zag tot mijn verrassing dat er nog geen ID.3 topic was. Dus start ik die maar. Wat vinden jullie van de eerste betaalbare EV van Volkswagen? Mijn mening zal ik vast geven.

Auto rijdt fijn maar het interieur is echt VW onwaardig. Echt enorm goedkope materialen en een hele onhandige bediening via het scherm en knoppen op het stuurwiel die via haptische feedback werken (dus eigenlijk niet werken).

Wat mij betreft nog steeds geen match met de VW Golf.

https://driveaholic.nl/rijtest-volkswagen-id-3-2020/
 

larsy

Forumguru
Mooie wagen aan de buitenkant .
Toch nog te duur voor de “gewone” man(zoals ik) .
Ben echt eens benieuwd als alles nu eens echt goed van de grond gaat komen ...
of als de gewone benzine/diesel golfjes nog beter over de toonbank blijven gaan .

doe mij maar de nieuwe 2L diesel (in BE.)
Voor ~10D. € MINDER
Aan 4,5 L/100km


F21E7C02-86D6-4DAE-A05F-3CC04F0A9D3D.jpeg


UPJe : id3 => trommelremmen oei...
meer nè grote polo dan !?! :shutup:
(echt wel duur dus )
 
Laatst bewerkt:

sitechris

Donateur
De belangrijkste reden dat mensen nu overstappen naar een EV is vanwege het belastingbeleid. ICE auto's worden duurder gemaakt en EV's aantrekkelijker (alhoewel dat in NL ook weer andere kant op kantelt). Maar zonder overheidsbemoeienis reden er nu veel en veel minder EV's. Das duidelijk. Daarnaast zie je dat steeds meer bedrijven hun medewerkers al verplichten om een EV te leasen.

Of een ID.3 goedkoper is op den duur dan een VW Golf weet ik niet. Rijkosten zullen wat minder zijn (verbruik, belastingen etc) maar de aanschafprijs is wel fors hoger. Daarnaast lever je natuurlijk wel wat in. Lange stukken is nog steeds een beetje behelpen, laat staan als je die ook nog eens met een lekker vlot tempootje wilt pakken. Dan moet je onderweg toch laden en dat kost bij deze auto nog gewoon net iets teveel tijd. Nog een paar jaar en dan is het omslagmoment ook vanuit de techniek logisch.
 

Okki

Donateur
Als ik een auto van de zaak mocht (met daar ook goede laadmogelijkheden) zou ik hem wel willen proberen. Maar privé en geen laadstress zou ik een hybride (of plug in hybride) prefereren.

Toyota Yaris Hybrid (de nieuwe) zou ik zeker kwa prijs en techniek wel eens willen proberen. Of straks is vanuit het
 
Vind het over het algemeen een mooie auto aan de buitenkant alleen de velgen die onder de afgebeelde versie zitten (maar ook de meeste andere mogelijkheden) vind ik spuuglelijk, net cirkelzaagbladen. Zou er best eens mee willen rijden eigenlijk, of anders met een e-Golf, die lijkt mij qua interieur volwassener, is natuurlijk ook gebaseerd op een meer doorontwikkeld model.
 

Cordoba

Forumguru
Interessant verslag Christian. Wat ik me afvraag: wat is er precies onhandig aan de middensteun? Zit ie niet op de goede plaats (bijv. te ver naar voren) of zijn de opbergmogelijkheden niet goed?

Met een schuin oog ben ik die ontwikkeling met EV's aan het volgen, maar voorlopig ook nog wel wat vragen daarover. Bijvoorbeeld als er een landelijke pinstoring of internetstoring bij bepaalde providers is, betekent dit dat je dan bijvoorbeeld niet kunt laden op een bepaalde locatie (want pas kan niet gelezen worden/saldo kan niet afgeschreven worden). Bij een bemande brandstofpomp kun je dan altijd nog wat contant geld pakken, en daar de tankinhoud van bijvullen.
 

sitechris

Donateur
Plaats is onhandig. Ik heb liever een vaste middenconsole met slimmigheid dat je die nog omhoog/omlaag kunt doen.
 

Mick

Actief lid
Bij ons bedrijf gaan 5 collega engineers hem rijden. Nu hebben ze nog een Octavia combi diesel, maar ze switchen naar de Id3 1st plus. Nu gebruiken wij de wagens voor service doeleinden en de planning word voor ons gemaakt. Ze kunnen wel thuis laden, maar als je 1ste rit van de dag ver van huis is, komt de stres al snel kijken denk ik. De dunne armleuningen voor zijn voor mij persoonlijk helemaal niks. Je arm kan er niet lekker op rusten, tenminste zo ervaar ik het. Ik ben blij dat ik nog een paar jaar mag dieselen en als ik dan na het tanken de actieradius die ik nog te gaan heb, op ruim 1000km zie staan, dan word ik al snel weer vrolijk. Ben echter bang dat het niet tegen te gaan is, de switch naar ev, ondanks de laad perikelen die erbij horen. Ben benieuwd hoe het gaat bevallen, voor zowel de bestuurders als de planning.
 
Laatst bewerkt:

hemi24

Forumguru
De laadstress zal wel meevallen, dat zit voornamelijk tussen de oren denk ik...
Afgelopen week ben ik voor een dag op en neer geweest naar Ingolstadt, dat zou ook gewoon met een EV kunnen, moet je net even een kwartiertje langer pauzeren!
 

EdK

Forumguru
Die ID3 nu enkele keren tegen gekomen en op eerste gezicht zien je er niet verkeerd uit.
Alleen achterzijde doet me van afstand erg op Prius lijken.
En hoe het verder er van binnen uitziet en dat TV scherm kwa bediening is ???
Tsja misschien dat ik er binnenkort eens een rit in kan maken..

En het actieradius verhaal voor EV is een kwestie dat er bij ons allen wat moet wegslijten tussen de oren...
Is kwestie van omschakelen en op bepaald moment is dat ook weer heel gewoon en weten we niet anders
 

sitechris

Donateur
De laadstress zal wel meevallen, dat zit voornamelijk tussen de oren denk ik...
Afgelopen week ben ik voor een dag op en neer geweest naar Ingolstadt, dat zou ook gewoon met een EV kunnen, moet je net even een kwartiertje langer pauzeren!

Verschilt een beetje per model. Met een ID.3 op wintersport (praktijkrange 300 kilometer) betekent toch dat je 3 a 4 keer moet laden onderweg. Das minimaal drie keer 35 minuten. En dan heb je ook niet de vrijheid om tempo te maken op de Autobahn zoals je dat in een ICE kunt doen. Want als je 160 wilt rijden (sneller gaat helaas niet) dan is je range 150 kilometer. In een Tesla met een range van 600 km (400 praktijk) scheelt het weer een stop en gaat het laden sneller. Dan wordt het interessanter.

Voor NL ritten kan het wel prima. Zeker in een Tesla.

Dat we uiteindelijk allemaal in een EV komen heb ik allang geaccepteerd. Ik wacht vooralsnog rustig af en koop nog wat leuke ICE's in die tussentijd. Dan stap ik wel een keertje over. Ik ga er dan vanuit dat je dan auto's met een range van 800 km en is laden een eitje onderweg. En een EV hoeft geen straf te zijn. Ik vind de Tesla Model3 Performance echt een fijne auto!
 

Rallye

Forumguru
Qua uiterlijk vind ik de ID.3 teveel een busje - uitgelokt door de plaatsing van de batterijen wordt de auto hoger. Niet mooi. De genoemde nadelen van elektrische auto’s blijven gelden, inderdaad tenzij een maximale range van 7 á 800 kilometer de norm wordt en het de tijd om te laden gedecimeerd wordt. Blijft voor mij persoonlijk het gebrek aan beleving bij de techniek (automaat verplicht, auto te hoog) en de mogelijkheid om hogere snelheden te rijden. Dat niet meer is ingespeeld op de mogelijkheden van achterwielaandrijving is een gemiste kans (net als al eerder bij de Smart en de Renault Twingo bijvoorbeeld).

Dat we verplicht worden om allemaal elektrisch te gaan blijft dus wat mij betreft een verlies. Zeker als deze verplichting ook nog wordt “ondersteund” door aanpalende maatregelen als gebiedsverboden (sorry, milieuzones) rekeningrijden (sorry, dat is omgedoopt naar “betalen naar gebruik”), waardoor mogelijk zelfs hobby-auto’s voor de niet-allerrijksten onmogelijk cq. onbetaalbaar kunnen worden.
 
Laatst bewerkt:

sitechris

Donateur
Met een topsnelheid van 160 km per uur heb je mss ook geen schijven meer nodig. Aan de andere kant, met een auto van ruim 2000 kg (ID.4) wil je ook bergaf van de Grossglocknerstrasse op een hete zomerdag kunnen blijven remmen.
 

BigCheese

Forumguru
Die actieradius daar maak ik me geen zorgen over. Ik rij nu aardgas en mijn range is daarmee iets van 300 km, in de praktijk is dat zat. Wel heb ik nog een 55 liter benzine bij me als dat nodig is en dat is een prettig idee. Irritant dat het laden dan lang duurt, dat gaat uiteraard nu een stuk sneller met CNG tanken (maar CNG tanken is wat langzamer dan benzine tanken).

Ik ben erg benieuwd of iemand wel eens heeft uitgerekend wat het kantelpunt is van de brandstofkosten als je de hogere aanschafprijs van een EV + kosten elektriciteit zet naast de lagere aanschafkosten van een benzine of diesel auto en de brandstofkosten.

En een ID3 zou het voor mij nooit worden, ik vind de binnenkant just belangrijker dan de buitenkant, want daar zit ik zelf tegenaan te kijken. Dan spaar ik liever nog even door voor wat meer 'premium'.
 
Laatst bewerkt:

Derooke

Forumguru
Berekening genoeg online te vinden.

Maar het hangt af van hoe je thuissituatie is.

-zonnepanelen
-sociaal tarief eventueel
-hoeveel kan je thuisladen (of je werk)
-want langs de straat is dit niet altijd even goedkoop
-en het meest belangrijke, hoeveel km per jaar doe je want ironisch genoeg ,hoe meer afstand je doet hoe voordeliger het is. (minder onderhoud bij ev) .

Ik kom net van bij de garage (1ste controle van m'n nieuwe wagen na 4000km)
En heb nog eens goed de ID 3 bekeken en persoonlijk zou ik er wel in rijden .
Alhoewel ik liever de ID4 zal nemen wegens grootte.
Km beperking van bvb 400 (echte) kms per lading vind ik absoluut niet erg want als je eerlijk bent doen er maar heel weinig mensen dit.
En voor deze dat dit echt niet overkomelijk is kan je altijd nog hybride of dieselen (indien lease maakt dit zoveel niet uit voor de rijder want na x jaar gaat deze toch weg).
En het probleem van nergens genoeg oplaadpunten/stroom enz dit is vraag en aanbod. Bij problemen komen er oplossingen (meer auto's = business opportunities =meer palen . Zelfde met stroom ,geen stoom genoeg=systeem slim laden(is ook al genoeg over gezegd)
 

Tees

Donateur
Ik vind die ID.3 van buiten wel geinig. Maar inderdaad, van binnen niet de allerknapste. Ik zag net een review van de ANWB van de Citroen e-C4, dat lijkt me een goede concurrent van de ID.3. Het uiterlijk, tsja, tis niet mijn smaak, maar opvallend Citroen is het wel, maar qua interieur vind ik 'm een stuk mooier dan de ID.3. Grootste nadeel lijkt me voorlopig dat 'ie maar met 1 accupakket geleverd wordt, met een WLTP tot 350 km.
 
Bovenaan Onderaan