Volkswagen Golf GTI gereden en geprijsd

MarcoO2

Forumguru
Volkswagen Golf GTI gereden en geprijsd
Uitgegeven:29 maart 2009 17:49
Laatst gewijzigd:29 maart 2009 17:49
Aan de Franse zuidkust hebben we vandaag en gisteren uitgebreid kennis kunnen maken met de nieuwe Golf GTI. VW heeft er ook een prijskaartje aan gehangen.

Aan de Franse zuidkust hebben we nader kennisgemaakt met de nieuwe Golf GTI. Volkswagen heeft er ook al een prijskaartje aan gehangen: 31.500 euro, al kan dat volgens de woordvoerder ‘nog 100 euro meer of minder zijn’. De definitieve prijs en specificaties hopen we zo snel mogelijk aan u te kunnen melden. Wat we al wel weten is dat de nieuwe GTI qua uitrustingsniveau identiek is aan de vorige GTI, met het enige verschil dat er nu een middenarmsteun tussen de voorstoelen standaard wordt gemonteerd. Tegen meerprijs zijn leuke extra’s als adaptieve cruise control, xenon koplampen en parkeerhulp met achteruitrijcamera leverbaaar.

Qua rijden doet de nieuwe GTI – niet geheel verrassend – erg sterk denken aan z’n voorganger. Dankzij een aantal motorische aanpassingen levert de 2.0 TSI nu 210 pk, al zijn die extra 10 pk natuurlijk nauwelijks merkbaar. Belangrijker is misschien wel dat de nieuwe motor minder verbruikt, waardoor de nieuwe GTI in aanmerking komt voor een C-label.

De meest opvallende verandering ten opzichte van de Golf V GTI is, behalve natuurlijk het uiterlijk, dat het elektronische sperdifferentieel is aangevuld met XDS, een systeem dat ervoor zorgt dat het binnenste voorwiel geleidelijk wordt afgeremd mocht deze doorslaan in de bocht. Dat maakt de voortrein van de auto wat rustiger. Een andere noviteit is DCC, het adaptieve dempersysteem dat tegen een meerprijs van rond de 1.200 euro leverbaar is. Daarmee kun je de hardheid van de dempers variëren van ‘sport’ tot ‘comfort’, waarbij in de eerste stand ook de stuurreacties iets scherper zijn. In de ‘middenstand’ bepaalt de elektonica zelf de meest optimale aftemming, afhankelijk van de omstandigheden.

Net zoals z’n voorganger is de Golf VI GTI een uitstekende allrounder; prima geschikt voor dagelijks gebruik maar ook met een gezonde dosis agressiviteit om de sportieve bestuurder te kunnen behagen. Niet te hard, niet te zacht, een mooi compromis zoals we gewend zijn van Volkswagen.

Voor een uitgebreide rij-impressie van de nieuwe GTI verwijzen we u graag door naar AutoWeek nummer 14, die vanaf 1 april in de winkels ligt. Ook een video is in de maak.
 

MarcoO2

Forumguru
En wat vinden jullie van deze uitvoering?

bf7361be3fc6a0b9a073d5cb0eb08f31.jpg


Audi verraste ons gisteren met de Q5 Custom Concept, maar uiteraard pakt ook Volkswagen uit op het GTI-treffen bij de Oostenrijkse Wörthersee.

Allereerst is er de Golf GTI Wörthersee 09, die in de speciale kleur 'Firespark metallic’ bij het Oostenrijkse meer staat te pronken. Met z’n 19-inch lichtmetalen spaakwielen onderscheidt de speciale versie zich van de gewone GTI. De grille heeft het klassieke GTI-design meegekregen. In het interieur vinden we leder in de kleur 'Berry White’ en elementen van geborsteld aluminium.
Technisch verandert er niets. We vinden dus nog steeds een 2,0-liter turbomotor onder de kap met 210 pk. De sprint naar 100 kilometer per uur kost 6,9 seconden en de topsnelheid is 238 kilometer per uur. Een nieuw uitlaatsysteem zorgt voor een sportievere brom en de auto ligt dichterbij het asfalt.
Ook de nieuwe Polo krijgt z’n Wörthersee 09-editie. Is dit dan de nieuwe GTI? Ja en nee. Volkswagen benadrukt dat de speciale Polo "een indicatie geeft hoe een snelle Polo eruit zou kunnen zien“. Prestatietechnisch is het echter absoluut geen GTI, want onder de kap ligt een turboloze 1,4-liter viercilinder met 86 pk. Daarmee win je geen stoplichtsprintjes, dus.
Qua uiterlijkheden zit het echter wel goed, want de blitse Wörthersee-Polo combineert de kleur Flashrot-metallic met 18 inch lichtmetaal. Naast het rood is ook zwart een belangrijke tint op de Polo. Volkswagen gebruikt rookglas voor de koplampen en monteert zwarte racestrepen, een donkere grille en zwarte buitenspiegelkappen.
Tot slot grijpt Volkswagen het evenement, dat door duizenden liefhebbers wordt bezocht, aan om een lijn GTI-accessoires te presenteren. Zo is er zelfs een heuse GTI-GSM, de Sony Ericsson T700 GTI Edition.
 

cvegreen

Forumguru
Die polo op de foto ziet er anders wel een heftig bakske uit .
Vind dit wel een mooi geslaagd iets . Maar dat met een 1.4 motorke , zonde .
 
Bovenaan Onderaan