Volkswagen Golf 8.5 GTE

groentesoep

Senior Member
"Auto" is niks anders dan een verkorting van de oorspronkelijke aanduiding van het apparaat, namelijk "automobiel", oftewel "zelf bewegend" (apparaat).
Zeker, maar als zodanig - net wat abstracter - heeft dat het mogelijk gemaakt dat de auto een voertuig is geworden voor de verwerkelijking van autonomie en individualiteit. Van de samentrekking is het deel "mobiel" verdwenen, en het deel "auto" bleef over.
Dit ter onderscheiding van zijn/haar voorgangers, die werden voortbewogen door bv. een paard. ;)
Jij zit dichter op de feitelijke etymologische ontwikkeling, en daarmee heb je bij mij een woordspel ontmaskerd. Je zou hierboven weer hetzelfde kunnen doen met het begrip voertuig.

Captain Hook

Forumguru
Als je puur naar de cijfers kijkt... is een auto eigenlijk geen automobiel in de zin van dat 'ie veel rijdt.
Want het grootste deel van z'n tijd staat die auto, stationair. M.a.w. gewoon stil op z'n plek.
M.a.w. er is weinig zelf-voortbewegend aan.

Pas als 'ie in beweging komt is er sprak van 'mobiel'.
En gezien de kilometrages die ik hier af en toe voorbij zie komen, zeker die van de dure vehikels, die staan nog meer stil. :D

EdK

Forumguru
De gesynchroniseerde samenwerking van het gevoel van versnelling, het geluid van de motor, de versnellingsbak, de uitlaat, de banden en (zeker bij een cabrio) rijwind, het ritme van de trillingen die je voelt: dat alles bij elkaar geeft zowel fysiek als psychologisch signalen door.
En dat is nu één van de redenen dat ik motor rijd !!
En liefst 2 of 3 cilinders alhoewel die V4 ook een genot was...

Rallye

Forumguru
Mijn voornaamste punt was dan ook niet over beleving, want die snap ik helemaal. Maar wel dat het idee van de koppeling van geluid en vermogen decennialang zorgvuldig gecultiveerd is door fabrikanten (die de Sound Emulators de laatste jaren), en dat het dus iets is wat niet alleen uit onszelf komt, maar ook een, mede om commerciele redenen, gecreëerde wens of behoefte is.
Die koppeling van geluid en techniek en de beleving was er, die komt voort uit een een verbrandingsmotor. Omdat mensen die beleving hebben is deze commercieel benut - precies hetzelfde als het Concertgebouworkest met muziekbeleving doet: ze verdienen er geld mee. Ook daar wordt commercieel ingespeeld op een behoefte. Je woordkeuze “zorgvuldig gecultiveerd” lijkt alsof het over iets slechts gaat dat de burger werd aangesmeerd. Ik zou voor “gecomponeerd” gekozen hebben. Er gaat niets boven het geluid van een Harley, een Moto Guzzi een Ferrari of een Lamborghini - en ik vindt het geluid en de binding met de techniek die mijn mijn Golf geeft ook fijn. En zo lang ik een auto met een sound emulator heb staat die al uit.

ertromp

Forumguru
De enige commerciële benuting achter de ICE is .........olie. Daar is heel wat aan verdiend in de loop van de jaren en zeker toen brandstof wel oneindig leek. En nog steeds zit daar een grote lobby achter

MarcoO2

Forumguru
Da's overduidelijk onzin @Peter-036 De zin ervoor begint nota bene nog met "ik zou..." en in de bewuste zin heb je nét het deel waar zelfs letterlijk "en ik vindt..." staat weggelaten uit je quote.

Je kiest er dus zelf voor om de context niet mee te quoten. Hoeveel context heb je nodig om te snappen dat er een mening wordt verkondigd?

Peter-036

Forumleiding
Moderator
@MarcoO2 Dan zal ik voor jou het hele bericht nog eens plaatsen:
"Die koppeling van geluid en techniek en de beleving was er, die komt voort uit een een verbrandingsmotor. Omdat mensen die beleving hebben is deze commercieel benut - precies hetzelfde als het Concertgebouworkest met muziekbeleving doet: ze verdienen er geld mee. Ook daar wordt commercieel ingespeeld op een behoefte. Je woordkeuze “zorgvuldig gecultiveerd” lijkt alsof het over iets slechts gaat dat de burger werd aangesmeerd. Ik zou voor “gecomponeerd” gekozen hebben. Er gaat niets boven het geluid van een Harley, een Moto Guzzi een Ferrari of een Lamborghini - en ik vindt het geluid en de binding met de techniek die mijn mijn Golf geeft ook fijn. En zo lang ik een auto met een sound emulator heb staat die al uit."
En dan heb ik de hele zin die met 'ik vindt' even aangedikt. let even op de plaats waar die staat, en lees ook de rest van die zin nog eens...liefst in context.

Jongens, jongens. Het is nog vrede. Laten We het zo houden.

Mijn mening is dat de meeste auto’s tegenwoordig een stofzuiger zijn met een kruimeldief motor ter ondersteuning. Leuke auto met verbranding komen er gewoon minder. En een geluidje toevoegen is wat mensen leuk vinden omdat er een stofzuiger motor onder de kap zit. Ik snap alleen niet waarom je niet zelf een motor geluid kunt uploaden. Voor of binnen of buiten. De RS van de kodiaq heeft trouwens ook kijk papa eens geluid in de sportstand.

P.S. ik vind

MarcoO2

Forumguru
En dan heb ik de hele zin die met 'ik vindt' even aangedikt. let even op de plaats waar die staat, en lees ook de rest van die zin nog eens...liefst in context.
Als je daaruit wilt destilleren dat er géén sprake zou zijn van een mening, ben je wel echt aan het zoeken om je punt te maken. Jammer, want dat soort sneren zijn op een forum, waar iedereen een mening verkondigt, totaal overbodig.
Jongens, jongens. Het is nog vrede. Laten We het zo houden.
Fait point.
Mijn mening is dat de meeste auto’s tegenwoordig een stofzuiger zijn met een kruimeldief motor ter ondersteuning. Leuke auto met verbranding komen er gewoon minder. En een geluidje toevoegen is wat mensen leuk vinden omdat er een stofzuiger motor onder de kap zit.
Eens. Al moet ik zeggen dat mijn 1 liter blokje met hulpbron in de Focus me aardig verraste toen ik 'm kreeg, en dat ik er nog steeds blij mee ben. Wellicht omdat het enige goeie geluid uit de B&O-installatie komt - en dat is géén motorgeluid ;)

Eens maar iedereen reed een 1.9 diesel en 2.0 benzine rond 2000. Rond 2010 was het 1.2 diesel en soms zelfs een 0.9 benzine. Mijn baas had ooit een nieuwe Passat met een 1.0 benzine. Ik was verbaasd. En vroeg hoeveel toeren rijdt dat ding dan. Ok dacht die moet 6000 rpm draaien om het een beetje op gang te houden.

Anno nu weten we beter. De T Cross van mijn vrouw is een 1.0 3 cilinder en klinkt, vind ik, net een boxer motor. En dus stoer. En dan zegt men. Je moet de 1.5 nemen met 150 pk. Die t cross wil alleen maar harder met 116pk en blijft schakelen met de zes bak. En is ruim 38pk sterker dan haar. Polo met een 1.4 motor. En zelf rijd ik voornamelijk elektrisch en is zelfs een 116pk EV goed te doen met een auto van 2k kg. En een dsg in een EV kan volgens mij wel de stap worden. Kleinere motor. Meer range. Net zo snel. Ik begreep mijn id3 ook niet. 204pk op de achterbanden. Kon er mee driften. Maar 150pk en 50 km meer range had ik liever gehad. En een 125pk en dsg en dan met 58kw en 400+ range liever dan 204 pk en 320 km range.

Wellicht omdat het enige goeie geluid uit de B&O-installatie komt - en dat is géén motorgeluid ;)
Woofers. Waffers. Tweeters en Squakers. Meneer gaat u zitten waar u wilt. De Bose 901 heeft spatial stereo. Maar begin er niet over tov een audiofiel maar idd ook een klein chipje met geheugen en software impliceert ook beter geluid dan het initieel is. Gelijk aan motor additioneel geluid. Ergo dezelfde discussie.

Dat was de reclame van de Bose 901 die achterwaarts afstraalde met indirect geluid uit 9 luidsprekers meen ik. Om een ruimtelijker stereo beeld te creëren. De gruwel van high end puristen. Omdat het A gecorrigeerd geluid was. Door een vroege soort van DSP. En omdat het geluid in een studio afgemixt was naar je toe ipv reflecterend geluid dat ook nog door wanden, kasten enz met fase verschil bij je oren aankomt.

groentesoep

Senior Member
Weleens een audigram bekeken? Tegen de tijd dat je goeie audio kan betalen is het belangrijkste element - je eigen gehoor - al totaal afgedraaid. Als audio er toe doet dan geef je je kids een voorschot op de erfenis in de vorm van een audiofiele installatie, en al het andere is onzin.

Audio in een auto is altijd onzin. Je zit nooit in het midden, en al dat glas reflecteert het geluid veel te heftig, dus laat maar. Behalve dan dat het de enige plek is waar jonge vaders ongestoord muziek open kunnen draaien zonder dat partners, buurvrouwen en kroost er ingewikkeld over gaan doen. "Dan draai je het toch wat zachter, dat kan toch ook?" en drogredenen van dat kaliber (NEE, NATUURLIJK KAN DAT NIET!!! (Er is meer dan Simon & Garfunkel in het leven.))
Net als een hoofdtelefoon, dat is ook zo'n per definitie suboptimale - verre van ideale - oplossing die in weerbarstigheid van het concrete bestaan toch een belangrijke plek in neemt. Of een PHEV. Of een 800Watt thuisaccu. Of een trekhaak-/dakkoffer. En de lijst is langer.

Maar ja, je maakt er het beste van. De grootste vijand van iets goeds is iets beters, en meer van dat soort tegeltjes.

leon-cupra

Forumguru
In NL is er toch een bedrijfje dat het optimaliseren van geluid in de wagen als core business heeft. Zie ze regelmatig voorbij komen in YT-filmpjes (autoweek, autotopnl, ...): "Clanck". Passen alles aan, gooien hun jarenlange ervaring er tegenaan, doen geluidsanalyses in de wagen, passen 1001 parameters aan tot het 'perfecte' geluid. Ze hebben echter nog wel nooit een richtprijs gegeven, maar wil het eigenlijk ook niet weten (en interesseert mij ook niet - goed of slecht geluid (in de M3 zit ook harmon kardon), mij doet het niet veel).

Bovenaan Onderaan