Volkswagen Fox 1.4 TDI

Wallie

Lid
Wat komt daar aan...? Is het een traktor? Nee! Is het een lelijke eend? Nee! Is het een Skoda 105L? Nee! Ohw nee, nu zien we het: Het is de Volkswagen Fox met 1.4 TDI 3 cilinder moter. Alleen het uiterlijk onderscheid hem van de rest, het geluid doet vermoeden dat ze dezelfde moter delen...

Zo begon het gisteravond rond 18u, toen ik als vervangede auto de Fox mee kreeg omdat mijn Fabia de 60.000km beurt krijgt vandaag. Bij de sleuteltoverdracht gingen mijn nekharen toch even overeind staan... een Fox?! Wat denken ze daar bij Leaseplan, dat ik een kaboutermensje ben? Nou ja, ik er in, en ondanks het ontbreken van de nodige poespas (geen centrale portiervergrendeling, cruisecontrol, electrische spiegels etc), verrassend ruim van voren, en de stoel kan omhoog en omlaag. En wat zag mijn oog... een mini toerentellertje is zelfs in 't dashbord verwerkt.

Snel een goede zitpositie gevonden, dus starten maar, *schok naar voren...* Leuk..., de afleveraars van Budget autoverhuur hadden hem in z'n 1 gezet ipv op de handrem.
Tweede keer starten, nu wel netjes, en het traktormotertje komt op gang.
Vandaag van Eindhoven mee naar Venlo gereden, en toch aangenaam verrast. Ook op hogere snelheid is hij goed stabiel (140-150km/u), en ook het motertje trekt door z'n 155nm lekker door. Wel is hij nadrukkelijk aanwezig bij het optrekken (ook warmgedraaid). Stoelen zitten goed, iets zachter als ik gewend ben, maar met voldoende steun, en je hebt het gevoel in een Polo te rijden (zolang je maar niet achterom kijkt...). Al met al een leuk autootje, als 2de auto zeker geschikt, en mocht je weinig kilometers maken, ook prima als primaire auto te gebruiken (nou ja, de benzine variant dan
wink.gif
). Toch hoop ik dat over een uurtje mijn Fabia klaar is... rijdt toch net iets lekkerder
cool.gif
 

Daniel

Lid
</font><blockquote><font class="small">Citaat: Wallie</font><hr />

Vandaag van Eindhoven mee naar Venlo gereden,en toch aangenaam verrast. Ook op hogere snelheid is hij goed stabiel (140-150km/u), en ook het motertje trekt door z'n 155nm lekker door.

[/ QUOTE ]


wist je wel dat ze daar vandaag de hele dag hebben staan flitsen
regels.gif
grin.gif


</font><blockquote><font class="small">Citaat: Wallie</font><hr />
Al met al een leuk autootje, als 2de auto zeker geschikt,

[/ QUOTE ]

Maar niet voor ons,BAH wat een afschuwelijke auto.
 

Wallie

Lid
</font><blockquote><font class="small">Citaat: Daniel_Fabia</font><hr />

wist je wel dat ze daar vandaag de hele dag hebben staan flitsen
regels.gif
grin.gif



[/ QUOTE ]
Ja, vanaf een uur of 1... ik was er om half 8 's morgens al
2133.gif
 

LenK

Forumguru
</font><blockquote><font class="small">Citaat: Wallie</font><hr />

Snel een goede zitpositie gevonden, dus starten maar, *schok naar voren...* Leuk..., de afleveraars van Budget autoverhuur hadden hem in z'n 1 gezet ipv op de handrem.


[/ QUOTE ]
shocked.gif
crazy.gif

Volgens mij start 99% van Nederland met de koppeling ingetrapt. Of ben je een Automaat gewend, of blond
smirk.gif
 

Wallie

Lid
</font><blockquote><font class="small">Citaat: LenK</font><hr />

</font><blockquote><font class="small">Citaat: Wallie</font><hr />

Snel een goede zitpositie gevonden, dus starten maar, *schok naar voren...* Leuk..., de afleveraars van Budget autoverhuur hadden hem in z'n 1 gezet ipv op de handrem.


[/ QUOTE ]
shocked.gif
crazy.gif

Volgens mij start 99% van Nederland met de koppeling ingetrapt. Of ben je een Automaat gewend, of blond
smirk.gif


[/ QUOTE ]
Is dat zo...? Dan ben ik blond...
frown.gif

Nee, doe dat eigenlijk nooit, komt misschien ook omdat ik eigenlijk altijd in m'n eigen auto rij en die nooit in z'n 1 zet voor ik hem uit zet. Slechte gewoonte?
 

Rallye

Forumguru
</font><blockquote><font class="small">Citaat: Wallie</font><hr />

Snel een goede zitpositie gevonden, dus starten maar, *schok naar voren...* Leuk..., de afleveraars van Budget autoverhuur hadden hem in z'n 1 gezet ipv op de handrem.


[/ QUOTE ]
Is dat niet het eerste dat je met rijles leert..... koppeling in en dan pas starten? Mijn auto staat altijd in de versnelling en op de handrem.
 

Fabia

† In Memoriam
Ik start ook altijd met het koppelingspedaal ingetrapt. Zeker op mijn werk, niet iedereen zet de vrachtwagen in z'n vrij als íe 'm parkeert.
 

Jpoers

Lid
de auto van mijn schoonpa (toyota corolla verso) start niet eens zonder dat je de koppeling intrapt. Dus is bij mij ook gewoonte.

Rijd zelf veel in verschillende auto's en sommige zetten ze nooit in zijn vrij. Dus dan went het snel.
grin.gif


</font><blockquote><font class="small">Citaat: Wallie</font><hr />

Nee! Ohw nee, nu zien we het: Het is de Volkswagen Fox met 1.4 TDI 3 cilinder moter.
.........
Tweede keer starten, nu wel netjes, en het traktormotertje komt op gang.

[/ QUOTE ]

Mijn broer heeft deze motor ook in zijn polo, klinkt inderdaad apart maar zeker niet slecht, en trekt heerlijk door. en om het nou meteen een tractor motor te noemen zou ik niet hard op durven zeggen. Tis een geweldig stukje motortechniek!
 

Boet

Actief lid
Qua geluid ben ik het wel met Wallie eens. De viercilinder is koud vrij luidruchtig. De driecilinder m.i. inderdaad een traktor.

Gelukkig heeft het ding net zoveel trekkracht als zo'n traktor. Da's weer erg leuk
wink.gif
 

johann

Lid
@Fabia

Het eerste wat ik altijd deed bij vrachtwagens, was de bak in 'vrij' zetten. Tegenwoordig rijdt ik automaat, wat trouwens niet altijd een voordeel is. Bijv. als je even in moet houden en dan weer gas geeft, schakelt 'ie meteen door naar de volgende gang. Lastig.

Maar goed, het is hier geen truck-forum.

Even on-topic: De Fox is gezien zijn formaat erg ruim voorin, en motorisch is het eigenlijk een Polo.
 
polo/fox/fabia/ibiza hebben zowat allemaal een moter van elkaar.

Heb ook ooit eens een fox meegekregen ter vervanging van mijn fabia.

Waar ik me dood aan erger is aan die zeteltjes, zijn precies 2 plakken met een scharnier er tussen, na 25 km had ik er al rugpijn van.

In mijn fabia zit trouwens ook die 1.4 tdi 3cilinder met 75 pk en 195nm. Ik vind het best wel een fijn motertje om mee te rijden zolang je niet boven de 100 gaat, want dan is duw in de rug er echt wel uit.
 
Bovenaan Onderaan