Volkswagen Arteon Shooting Brake

sitechris

Donateur
Inmiddels ook met de gefacelifte Shooting Brake gereden. Werkelijk prachtige auto. Echt waanzinnig. Alleen al vanwege het uiterlijk zou ik hem kopen. Echt een plaatje. En grappig genoeg is de shooting brake zelfs iets goedkoper dan een gelijkwaardig uitgeruste en gemotoriseerde Passat Variant.

Verder een prima auto voor dagelijks gebruik. Stil, comfortabel, soepel. Het interieur is mooi (op wat kleine VW ergernisjes na) en de motor is een heerlijkheid. De 190 pk TSI motor is voor dagelijks gebruik echt een topmotor. Voor sportief gebruik wat minder, maar dat doet de auto sowieso niet zo heel erg goed. Het mag er sportief uitzien, maar dat is de auto niet. Geeft niet, want verfijnd cruisen is het kunstje van deze auto.

https://driveaholic.nl/rijtest-volkswagen-arteon-shooting-brake-2021/
 

leon-cupra

Forumguru
Ook altijd al fan geweest van de Passat CC en de arteon (shooting brake). Waanzinnig knap van buiten maar dan het interieur ... tja gewoon een passat. Vind ik spijtig en wss voor mij de reden om een arteon links te laten liggen (ondanks ik regelmatig wel eens zoek naar een leuke arteon okkazie).
 

larsy

Forumguru
Ja ferm , heb hem ook al eens zien rijden .
Vroeg me dan altijd af als deze dan ruimer was dan sup3 Of gelijk . Ma dan weet ik het nu wel:-)
Als je niet echt voor dsg /190pk wil gaan
Heb je hem hier al in BE. voor 40d.
en voor net boven de 50D€ de 4x4 200pk diesel


05779C87-BA4A-4287-976A-7E160B81C344.jpeg
E50E9B8A-88AE-4CD3-A99F-C585E7AE9F55.jpeg
 
Laatst bewerkt:

leon-cupra

Forumguru
@larsy voor 40k heb je dan wel een zeer karige uitrusting. En ook geen R-line wat echt wel “noodzakelijk” is om hem uberdik te krijgen. R-line maakt net de wagen.
 

larsy

Forumguru
Ja dat is waar ,maar dan heb je ook wel een arteon .... :-)
En is niet mis int wit met die velgen .
 

leon-cupra

Forumguru
Dan heb je nog geen enkele optie geselecteerd. Eens gezien naar de arteon - een 1.5 manueel - élégance - 43.000€ - met opties 53.000€ (En belange nog niet alles aangeklikt). En dan rij je nog steeds manueel :nono:
 

larsy

Forumguru
Ja als je voor het laagste type gaat moet je niets of bijna niets aanvinken...
dan kan je beter voor een hogere uitvoering gaan.
Dan heb je meer voor je geld .

had 5dage geleden een A1 gemaakt
41d€ (Daar heb je dan een niet karige auto)

Tja dan denk ik ,
geef me toch die witte arteon maar:D
(Dan moete mijn kids niet karig zitten)

nee ik snap je punt wel .
(Mij zou het niet zo storen)


DFA36202-DF5A-4CCB-9E25-FF913EA6E83D.jpeg
 
Laatst bewerkt:

Captain Hook

Forumguru
Dit soort zinnetjes:

Bij sportief gebruik net niet alert genoeg maar bij een normale rijstijl is het een bijzonder prettige en soepele versnellingsbak


Moet ik toch wel weer om lachen.
Dus sportief is het tegenovergestelde van normaal? :pieker:;)
M.a.w. wat ik altijd al vermoedde wordt bevestigd. Danku.

En deze had ik ook niet verwacht:

Wat is er mis met gewone (draai)knoppen Herr Volkswagen?

Het mot toch allemaal hip en trendy smeer&veeg schermpies zijn? Ordinaire fysieke draaiknoppen zijn toch voor bejaarden? :D
 

sitechris

Donateur
@Captain Hook wat ik daarmee bedoel is dat bij kickdown de bak net even een fractie te lang moet nadenken en dan past kiest de bak de juiste versnelling. Dan wil je eigenlijk een versnellingsbak die meteen reageert en de juiste versnelling klaarzet zodat je geen tijd verliest.

Wat bedoel je eigenlijk met wat je bevestigd hebt zien worden? Ik volg je daar niet helemaal?

@larsy een Audi A1 is een veel te dure auto. Overigens is de 1.5 TSI in NL niet leverbaar. Maar goed ook, want de 2.0 TSI 190 pk is echt een veel fijnere motor. Die wil je hebben in een dergelijke auto.

@leon-cupra interieur is wel iets verbeterd tov Passat. Er zit wel degelijk een verschilletje in materialen. Interieur is imo erg mooi (op de haptische shit na zeg maar).
 

leon-cupra

Forumguru
@sitechris is een mooi interieur maar ik word er niet blij van. Gisteren stond mijn broer met zijn passat bij mijn ouders. Nog eens geloerd naar binnen ... mis iets.
Je ziet ook aan heel veel elementen dat het een “oud” design is en als je dan +50k moet spenderen ....
 

Rataplan

Forumguru
Of “gewoon” de R en niet R-line... 4Motion 320pk voor nog net geen € 64k en dan kun je ook al tevreden zijn met de standaard uitgeruste versie.
 

leon-cupra

Forumguru
Zijn toch nog veel opties die je als “zou eigenlijk tot de standaarduitrusting mogen behoren” mag beschouwen ... ik kom op 74k :pardon:
 

Cordoba

Forumguru
Qua looks vind ik de gewone Arteon een stuk fraaier dan de shooting brake, de looks van de Arteon shooting brake roepen bij mij associaties op met een Insignia Touring, en aangezien ik al decennia last heb van Opel-allergie....
 

Captain Hook

Forumguru
@Rataplan en @sitechris Het feit dat die vraag gesteld wordt over waarom: "sportief niet gelijk is aan normaal rijden" en dat niet begrepen wordt wat daarmee bedoeld wordt, is nou precies HET probleem!

doordenkertje... ;)
 
Laatst bewerkt:

sitechris

Donateur
Als dat een probleem is ben je gevaarlijk bezig. Voor normaal rijden zal dit geen probleem zijn.

Eerder andersom. Stel je zit in een noodsituatie en je enige manier eruit is door volgas te geven. Dan zou het fijn zijn dat de bak meteen reageert en niet nog een seconde bedenktijd nodig heeft om de juiste versnelling te kiezen.

Mss een extreem voorbeeld, maar een auto is veiliger als de auto zo reageert zoals je dat verwacht. Bij volgas verwacht je direct een versnelling. Niet eerst een seconde bedenktijd.
 

sitechris

Donateur
Overigens, als ik echt maar dan ook echt sportief ga rijden (bv lekker Alpenpasje, of ritje Eifel) dan zet ik een automatische versnellingsbak altijd in manuele modus. Dan wil ik volledige controle over de versnellingsbak. Niets zo vervelend wanneer een bak net terugschakelt in een bocht terwijl je dit niet wilt, of juist te snel opschakelt zodat je momentum kwijt bent. Er zijn echt hele goede versnellingsbakken die je eigen schakelgedrag met 90% benaderen (PDK Porsche, wow!) maar het is nooit helemaal 100%. Mijn grootste frustratie bij de DSG is wel dat de bak vanzelf doorschakelt bij de toerenbegrenzer. Heel soms wil je daar juist maar even op blijven omdat je een seconde later moet remmen. Dan is die schakelactie zinloos en verstorend. Bij de nieuwe Golf R hebben ze dit voor het eerst op orde. Eindelijk :).
 
Bovenaan Onderaan