Vochtproblemen Rapid

octavia99

Senior Member
Zijn er meer mensen met een Rapid die last hebben van vocht (Condens) problemen?
Zo nu en dan beslaat echt de hele vooruit maar soms ook de binnen spiegel en een deel van de zijruiten voor. De achterruit en de zijraampjes achter zijn dan wel volledig schoon.

Bij gebruik van airco lijkt het alleen maar erger te worden.
Airco met binnen circulatie is de beste optie op dat moment.
Het kan soms zo maar midden in een rit uit het niets ontstaan.
Wat wel opvalt is dat als het buiten regent het probleem vaker voordoet. (Maar ook bij droog weer)
De personen in de auto zijn dan volledig droog.(Geen natte kleren aan)
De auto is verder kurk droog, en het probleem doet zich ook niet altijd voor.

De Rapid van mijn vader heeft het zelfde probleem.

Joske

Forumguru
Waarschijnlijk zal dit niet de oorzaak aanpakken.. maar heb je de ramen al eens goed gereinigd? Met bijvoorbeeld lauw water met een scheut ammoniak in?

En voor de oorzaak, heb je de interieurfilter al eens gecontroleerd op rotzooi?
Makkelijk zelf te doen, zie bijlage, dit is van een Fabia MK2 maar het principe zal (vermoed ik toch) niet veel anders zijn bij een Rapid..

Bijlagen

• interieurfilter.pdf
    49,2 KB · Weergaven: 62

octavia99

Senior Member
JA ramen worden elke 14 dagen schoongemaakt aan de binnenkant.
De auto van mijn vader heeft het probleem al vanaf het begin (gekocht bij 1000 kilometer op de klok)
Mijn auto heeft 15000 op klok zal het filter eens controleren.

Bij mijn Rapid het zelfde probleem,al enkele malen aan gegeven bij de auto dealer maar ze kunnen er weinig mee.goed ventileren maar blijf terug komen het vocht op de ramen.voor de rest is de Rapid kurk droog.

Joske

Forumguru
maar ik heb me laten vertellen dat dit soort dingen wel helpen de gevolgen te beperken
verwacht echt geen wonderen van die spullen hoor... ik gebruik de Pingi ook in de Fabia maar eigenlijk moet ik dan na elke nacht het ding in de microgolf zetten... zo vochtig is het daar dus.

Antera

Donateur
Als je eenmaal met natte kleren in een auto gestapt bent dan wil het vocht niet makkelijk er meer uit. De airco verwijderd ook zeker niet al het vocht. Vochtvreter in de auto om het overtollige vocht eruit te krijgen dan kan de airco weer gewon zijn werk doen al zal dat in de winter lastig worden onder de 5 graden

SuperBartje

Forumguru
Wat ook heel goed helpt - en niets kost, is bij koud - DROOG - weer een raam op een kiertje te laten staan. Alle vocht gaat naar dan de koudste plaats, naar buiten.
Deed ik vroeger bij mij Vochtwagen, werkte prima.

Als je van die climair windafwijzers monteert, kan je het ook doen als het buiten niet droog is.

5xhn97

Nieuw lid
...nou bij mij ook al een paar keer het geval; ik vond na wat speurwerk dat de mat achter de bestuurdersstoel vochtig was, maar heb echter (nog) niet de oorzaak kunnen vinden. Ik dacht dat het in 1e instantie iets te maken had met het slechte afwatering van de achterdeuren. Maar nu het toch al een paar dagen droog is en ik de rubbers van de achterdeuren (voorlopig met tape op "open" heb gezet, zodat het water uit de deur weg kan), blijft het voor mij een raadsel.
Moet toch niet kunnen in een nieuwe auto?!? (juni 2015)

servies

Forumguru
Ik had er vanochtend ook weer last van... Het was redelijk koud, de voorruit en het pano dak waren zelfs nog dichtgevroren. Met het aanzetten van de airco waren binnen 10 seconden de ruiten allemaal beslagen...
na +/- 10 minuten was het meeste weg, maar onderweg begonnen de ruiten ineens spontaan weer te beslaan...
Het is net alsof de airco soms het vocht niet uit de lucht haalt maar juist toevoegt...
Ik heb nog geen enkele klamme/vochtige plek in de auto kunnen vinden verder...
Ook is mij opgevallen dat de 'maximaal voorruit drogen' functie totaal anders werkt dan bij andere merken (vziw). Hij gaat niet op de maximale snelheid en ook wordt de binnencirculatie niet gebruikt...

Cordoba

Forumguru
Als je last hebt dat de ramen beslaan door vocht dat binnenkomt, heeft recirculeren ook weinig zin: de lucht die binnenkomt bevat ongeveer het maximale aan vocht, dus kan ook geen vocht meer opnemen, dus circuleren heeft dan juist een averechts effect.

Een Pingi of andere vochtvreter scheelt wel wat, maar geen wondermiddel. Overigens heb ik de mijne vorige week juist in de magnetron gezet, omdat de verklikker rozig begon te kleuren (de vorige keer is denk ik juni/juli geweest, dus echt iets anders dan dagelijks zoals @Joske schrijft).

Verder een km of 5 voor je je eindbestemming bereikt de airco uitschakelen, en de kachel uit, dat scheelt enorm in het vocht. Als je dat niet doet blijft de verdamper van de airco vochtig, nu krijgt ie de kans om nog even droog te waaien. Wat de kachel betreft: warme lucht kan veel meer vocht bevatten dan koude lucht, dus als er koude lucht in de luchtkanalen zit, zit daar minder vocht. Als je kachel nog warm is bij het parkeren, wordt de lucht in de ventilatiekanalen ook warm, en pakt ie tijdens de stilstand 's nachts het vocht uit de lucht op (condenseert in het kanaal als de lucht weer afkoelt), en de volgende morgen als je instapt, wordt alle vocht naar binnen geblazen.

Voor een deel kun je dus door gedragsverandering al behoorlijk verschil maken. Heb je ook al gecheckt of het water uit je portieren goed weg kan (soms zijn de deurrubbers wat ruim, en moet je een V-tje in het deurrubber knippen om vochtproblemen te voorkomen (dealer zou moeten weten of dit bij jouw auto ook een probleem kan zijn).

Groen13

Forumguru
Is inmiddels bij een aantal Rapids gebleken dat gaatjes aan onderzijde portieren dicht zitten. Water hoopt zich op binnen de portieren. Kan een mogelijkheid zijn.

Boz

Nieuw lid
Ook mijn Rapid heeft het beschreven probleem. De Rapid is nieuw gekocht. Het probleem deed zich al snel na aanschaf voor. Al meerdere malen is de auto hiervoor terug geweest bij de dealer. Ook ik heb gehad dat er water in de achterportier stond. De dealer heeft toen stukjes uit de deurrubbers geknipt. Water liep daardoor weg maar helaas verhielp dit niet het vocht probleem. Nog altijd beslaan de ramen ontzettend en in de winters moet ik de ruiten aan de binnenzijde krabben. Inmiddels heb ik contact opgenomen met Skoda Service (PON). Zij willen nog eenmaal de dealer 'iets' laten doen en als dat geen soelaas biedt dan wil PON mijn auto zelf gaan onderzoeken.

5xhn97

Nieuw lid
Nadat ik zelf de rubbers met tape had vastgeplakt, ben ik toch maar naar de dealer geweest. Ze hadden van dit probleem wel eens gehoord en er was ook vanuit de fabriek een werkwijze uitgeschreven voor deze 'storing' te verhelpen. Het probleem water in de deur is verholpen. De dealer gaf aan om te blijven controleren het vocht onder de bestuurdersstoel hier eveneens mee verholpen zou zijn, en als dit niet het geval was, ik dan weer moest langs komen. Gelukkig heb ik van beide problemen geen last meer. Ter controle doe ik het na elke stortbui of wasbeurt natuurlijk wel even checken...
Ik zou zeggen; hou ons op de hoogte, mocht ik en/of andere Rapid rijders ook of opnieuw problemen hiermee krijgen, dat we weten wat we moeten ondernemen.;)

Ronbe

Senior Member
Ik heb van de bovenvermelde problemen (gelukkig) geen last. Rapid is van April 2015.
Wagen staat onder carport, 1 x per week laat ik 2 raampjes op een kiertje openstaan.

Ik heb er zelf ook geen last van, maar heb volgens mij van het duitse forum begrepen dat er een software update bestaat voor de climatronic welke dit probleem in ieder geval voor een groot deel zou verhelpen.
Zelf heb ik de gewone handmatige airco dus deze update is voor mijn auto niet van toepassing, zou ik er wel last van hebben.
bij de eerste bouwjaren was er nog een aanpassing aan het deurrubber die een goede afwatering van de deur tegen zou houden.
Heb er zelf wel een paar van die pingi's inen dat werkt best aardig tenzij je echt een lekkage hebt, dan is het natuurlijk bijna letterlijk dweilen met de kraan open daar kan een hele kolonie pinquins niet tegenop.

edero

Forumguru
Wat ik mis is of dit Rapid's met Climatronic of Draaiknoppen betreft.
Ikzelf heb Climatronic en (tot nu toe) nergens last van, niet met de vorst, regen of vochtig weer.
Ook op Automatic en met AC uit vrijwel geen last van condens op de ruiten.

octavia99

Senior Member
Mijn rapid heeft een normale Airco.
De dealer heeft al toegegeven dat de ventilator te licht is.
Wel kan hij er niks aan doen omdat het een product eigenschap is.

In de zomer duurt het ook best lang voordat de airco koud is
Mijn 2e auto de octavia uit 2001 is de straat nog niet uit of hij is al steen koud en ook veel kouder dan de Rapid.

Bovenaan Onderaan